Annons

Skannerjämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel_Demker

Avslutat medlemskap
Jag kikar på flatbäddsskannrar och väljer mellan två modeller; Dels Epson Perfection 3170 Photo och dels Epson Perfection 3200 photo. Det jag kan se skiljer dem är dels priset och dels att 3200:an kan scanna större negativ.

Jag ämnar att scanna blandat men vill ha bra upplösning på dia/neg i 135-formatet. Är det värt att köpa 3200 eller räcker 3170? Är det till och med onödiogt at köpa 3200 eftersom bara ovan nämmnda saker skiljer modellerna åt?
 
Jag förstår inte heller varför priset skall skilja så mycket på de två modellerna. Som jag fattar är skillnaden i princip bara att 3200 tillåter firewire-anslutning och det är ju inget som påverkar kvalitén. Och 3170 eller 3200 dpi har ingen praktisk betydelse.
Jag köpte 3170 för några månader sedan och är mycket nöjd. Kan inte jämföras på samma dag som min Agfa 1212u.
 
bra?

Scannar du mycket (alt. något) dia/neg? Blir det i så fall mycket bra? Om scannern är bra på det bör den ju vara bra även när man scannar annat på själva flatbädden. Jag prioriterar dia/neg-kvalitén rätt så högt.
 
Jag köpte 3170 mest för att kunna skanna mellanformat. Jag är mycket nöjd. Föga vetenskapligt, men om jag jämför utskrivna bilder från skannern med bilder jag tidigare gjort i mörkrum märker jag ingen skillnad, snarare tvärtom.
Samma sak med 24*36.
Diabilder får ofta högre kontrast än originalet, men det ligger nog snarare i sakens natur än hos skannern.
Ska se om jag kan bifoga en 6*6 sv/v bild.
Tyvärr klarade jag inte att infoga :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.