henpe
Aktiv medlem
Jag kan passa på att tanka av några fler lärdomar.
1) Fundera över den ljuskälla du använder. Om du har LED eller lysrör så bör du vara vaksam på att dessa ljuskällor kan ha en väldigt spetsig spektralfördelning. Enligt min erfarenhet kan detta göra att ljuskällans spektralfördelning matchar dåligt mot negativets färger och att det därför blir en väldig obalans i färgkanalerna när man exponerar negativet mot ljusbordet. Bättre i så fall att använda en hederlig glödlampa som har en betydligt jämnare, spektralfördelning över det synliga spektrumet.
2) Vid RAW-konverteringen läggs en massa olinjäriteter till utlästa sensorsignaler, exv gamma-kurvor. Dessa olinjäriteter gör att justeringar mellan färgkanaler blir trixigare att få till. Om man kan ställa om konverteringen till att generera en bild med gamma=1.0, dvs helt linjär utläsning av sensorresponsen så kan pillet med färjusteringar bli enklare. DCRAW är en råkonverterare som kan generera en helt linjär utläsning av sensordata.
1) Fundera över den ljuskälla du använder. Om du har LED eller lysrör så bör du vara vaksam på att dessa ljuskällor kan ha en väldigt spetsig spektralfördelning. Enligt min erfarenhet kan detta göra att ljuskällans spektralfördelning matchar dåligt mot negativets färger och att det därför blir en väldig obalans i färgkanalerna när man exponerar negativet mot ljusbordet. Bättre i så fall att använda en hederlig glödlampa som har en betydligt jämnare, spektralfördelning över det synliga spektrumet.
2) Vid RAW-konverteringen läggs en massa olinjäriteter till utlästa sensorsignaler, exv gamma-kurvor. Dessa olinjäriteter gör att justeringar mellan färgkanaler blir trixigare att få till. Om man kan ställa om konverteringen till att generera en bild med gamma=1.0, dvs helt linjär utläsning av sensorresponsen så kan pillet med färjusteringar bli enklare. DCRAW är en råkonverterare som kan generera en helt linjär utläsning av sensordata.