ANNONS
Annons

Skanna negativ...Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinSundin

Aktiv medlem
Hej! jag ska skanna in en massa gamla negativ från gamla semestrar etc. så vilken skanner ska jag välja för att det ska bli bra och hur ska jag göra vilket program osv.? Tack!

Det enklaste är att lämna in bilderna på skanning och få dem på en PhotoCD.

Enklast och minst jobb om du ska göra det själv är att skaffa en filmskanner med damm- och repbortagning, kallas ICE eller FARE.
Det finns en del begagnade skannrar som Canon FS4000U eller nya som Konica Minoltas Dual Scan IV.

http://www.scandinavianphoto.dk/default.aspx?go=product/listitems.aspx?secid=3063522

Ska du skanna sv/v så har du inte nytta av ICE/FARE eftersom det bara funkar på dia/färgneg. Men alla nya har det. En del äldra har mjukvarubaserad damm- och reporttagning vilket inte funkar nått vidare.

I skannerprogrammet ställer du in så mycket som möjligt. Sedan får du justera det sista i Photoshop.

Räkna med att det är riktigt tidskrävande. Du kommer snabbt inse att du bara ska skanna in de bästa bilderna.

robinandersson skrev:
kostar det massor att skicka in och få någon annan att göra det?

PhotoCD har i alla fall tidigare varit prisvärt, men det kan variera i pris och kvalitet.

Det finns en del skannerägare på FS som erbjuder skanning.

froderberg skrev:
Det enklaste är att lämna in bilderna på skanning och få dem på en PhotoCD.

Enklast och minst jobb om du ska göra det själv är att skaffa en filmskanner med damm- och repbortagning, kallas ICE eller FARE.
Det finns en del begagnade skannrar som Canon FS4000U eller nya som Konica Minoltas Dual Scan IV.

http://www.scandinavianphoto.dk/default.aspx?go=product/listitems.aspx?secid=3063522

Ska du skanna sv/v så har du inte nytta av ICE/FARE eftersom det bara funkar på dia/färgneg. Men alla nya har det. En del äldra har mjukvarubaserad damm- och reporttagning vilket inte funkar nått vidare.

I skannerprogrammet ställer du in så mycket som möjligt. Sedan får du justera det sista i Photoshop.

Räkna med att det är riktigt tidskrävande. Du kommer snabbt inse att du bara ska skanna in de bästa bilderna.

Dimage Dual Scan IV:s damm och repborttagning är inte att rekommendera. Det enda den gör är att sega ner scanningen, resultatet är minst sagt varierande om vilket damm den väljer att ta bort. Tänkte bara poängtera det. Hade jag skaffat scanner idag skulle jag satsa på en med hårdvarubaserad damm och repborttagning.

Vill du komma billigt undan kan du handla en beg.Minolta Dual Scan II eller III, den ger lika bra resultat som nyare t.ex Nikon LS 50.
Betänk dock att det tar ett tag att bli en "bra" skannare.
Lämnar du in för skanning får du räkna med minst i runda slängar 5-6 kr /bild.

Det finns även billiga flatbäddsskannrar som har en tillsats för skanning av neg.
Mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar