Annons

Skanna film

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Vad behöver man tänka på när man köper en skanner för småbildsfilm? Jag skickar med några önskemål som diskussionsunderlag.

- Den får gärna kunna skanna annan film också tex mellan och stor för framtiden. Hur lirar det mot nästa önskemål? Kvalité?
- Den får gärna ta liten plats. Kvalité?
- Den får gärna vara billig. Kvalité?
- Något annat att tänka på?
- Tips på specifika modeller och märken?

Tips: sök i forumen efter att fota av dia/negativ istället, ska köra den metoden själv med dia primärt.

/Leif

Tack för tips, av en händelse så hade senaste artikeln på förstasidan länk till en guide om hur man fotar av negativ själv. Dock verkar det ju sjukt osmidigt, utrymmeskrävande och dyrt (om man inte har utrustningen redan). Men resultatet verkar ju bra. Men är det mycket bättre?

Talar emot: Man ska "frama" bilden perfekt, jag har inget ljusbord, jag har inget macro-objektiv, jag har ingen glasskiva.

Hur är det att låta en fotoaffär skanna negativen? Blir resultaten generellt bra?

Tack för tips, av en händelse så hade senaste artikeln på förstasidan länk till en guide om hur man fotar av negativ själv. Dock verkar det ju sjukt osmidigt, utrymmeskrävande och dyrt (om man inte har utrustningen redan). Men resultatet verkar ju bra. Men är det mycket bättre?

Talar emot: Man ska "frama" bilden perfekt, jag har inget ljusbord, jag har inget macro-objektiv, jag har ingen glasskiva.

Hur är det att låta en fotoaffär skanna negativen? Blir resultaten generellt bra?

Har du surfplatta? Lada hem ficklampsapp som gör att hela skärmen lyser vitt.
Gör en "frame" i svart tjock kartong och använd kort tele 90-100mm kameran på stativ så klart!

Tänk vad den slutliga bilden skall användas till. Stora utskrifter? Då är det nog billigast att skaffa lämpligt objektiv och ljusbord (ipad har föreslagits tidigare i tråden). Ett stativ behövs nog också. Om ett macroobjektiv inte får plats i budgeten så gå det säkert o klarar sig med förlängningsringar och "lämpligt" objektiv. Här är de äldre objektiven med bländarring att föredra eftersom de billiga förlängningsringarna inte ger någon elektronisk koppling (om du inte kan kontrollera bländaren går det inte att blända ner för tillräcklig skärpa och skärpedjup). Inte heller alla objektiv som fungerar tillfredställande för närbilder eftersom de inte konstruerats för detta. Kanske ger de otillfredställande skärpa vid närbildsfoto. CA och distorsion som ges kanske upplevs störande. Här har ju de nya macroobjektiven en klar fördel...

Flatbäddscanner ger nog inte tillfredställande upplösning med småbild (upplösningen som anges är fantasisiffror, dvs inget som påverkar detaljupplösningen - men bildfilerna blir stora i alla fall... ;) ). Filmscannern Plustek 8100 är i och för sig inte så farligt dyr. OBS denna saknar funktionen där dammparticklar tas bort automatiskt i den inscannade bilden. Frammatning sker också manuellt bild för bild. För inscanning av större negativ kan du t ex komplettera med flatbäddscannern Epson V600.

Är fotogradering av negativen att föredra även om man har en kamera med APS-C sensor?

Ja, absolut.
Men som vanligt så spelar objektivval och ljus stor roll.
Jag har fotograferat av dia och negativ i snart 15 år, i början med kompaktkameror och sedan med en Pentax K100D (APS-C,6 Mp) med bälg och ett förstoringsapparatobjektiv. Numera har jag en Sony Nex C-3 (APS-C, 16 Mp) på samma bälg och med ett bättre förstoringsobjektiv, ett Rodagon 80mm f 4.
Precis som när man skannar så tillkommer en del efterarbete som beskärning mm samt inte minst skärpning. Som ljuskälla har jag ett litet ljusbord ,anskaffad på den tiden jag fotograferade dia. Tll det har jag ett antal masker avpassade efter olika film- och ramformat.

Att skanna en hel samling dia och negativ tar tid. Det finns en mängd lösningar.
Glasade dia måste ofta plockas isär och sättas i en glaslös ram. Glasen har ofta fått som en dimma över sig med tiden.
Färgerna på många dia har med tiden blivit åldrade. Det påverkar bilder i samma låda olika beroende på deras dominanta färger.
Sedan beror det slutliga resultatet mycket på hur täta/mörka bilderna är. Ljusa dia är enklast.
Sedan har vi det alltid närvarande dammet
Ungefär detsamma gäller negativ.

Många hoppas på en enkel och snabb lösning. Den finns inte. Det blir "quick and dirty".
Det förberedande jobbet är bland det viktigaste. Alltså förbereda bilderna för att skannas.

Jag har skannat mina dia 3 gånger innan jag nu slängt bort dem för att inte lockas göra det en 4 gång.

JAg körde sista gången med en Canon F900 II. Alltså en flatbäddsskanner.
Den är inte snabb och man måste köra på hög upplösning. Å andra sidan har man då tid för att ta in bilderna i LR. Sätta keywords på dem och korrigera de värsta färgfelen. Alltås förbättra bilderna. Samt också göra rent och förbereda nästa omgång bilder.
Den kvalitet jag fick ut i slutändan är bättre än någon av dessa bilder någonsin tidigare skrivits ut på den tid man kunde få förstoringar gjorda som var digitalt behandlade på 90-talet.
De håller gott för A4-utskrifter och duger för A-3.
Sedan är det många bilder som har åldrats så det är svårt att få fram en bra färgresultat. Är då bilden bra kan man kanske få ut en bra svartvit bild.
Av mina cirka 10 000 diabilder har jag sparat digitalt cirka 2 500. Då har jag också bedömt hur intressanta de är för andra. Så de flesta landskapsbilder jag en gång gillade har slängts. De jag tar idag är på grund av tekniken så mycket bättre.
DE sm behålls är till stor del sådana som nästa generation kan finna intressanta.
Så jag tror inte på något snabbspår.
Då kommer man bara köra om det hela om ett par år.
Att fotografera av bilderna är en smart idé. Fast det finns inga bra lösningar att köpa.
Man skulle vilja ha en kamerasläde för att få rätt avstånd till bilden, en bra ljuskälla med jämnt ljus samt något som matade fram en bild åt gången i en bildhållare.
Fast det där med att förbereda bilden för att digitaliseras finns fortfarande kvar. Fuskar man med förberedelserna så blir också resten därefter.
Det här är ungefär som att laga god mat från grunden eller gå på reklamen och köpa Dafgårds som man bara kör i mikrovågsugnen.
Skall man skanna/fotografera sina dia/negativ en gång så gör rätt från början.
Det tar tid och det måste det få göra.

Jag har också börjat scanna film , både färg och S/V .
Jag tänkte till och köpte mig en billig flatbildscanner för 1000:- .
Klart imponerad av resultatet , men hur kul är det? Det tar tid och man får
böka en hel del med både mjukvara och bild (efterarbete).
Mitt råd är att börja med så billig utr som möjligt för att se om du tröttnar eller inte.
Tycker du att detta är guds gåva till fotonördarna....skaffa proffsgrejer!'

Min scanner är en Epson V370 Photo.

Hur många negativ? Jag har tusentals i en väska och i pärmar.

Mitt val var att shoppa billigast och snabbast möjliga.

Usel kvalitet i max 5088x3392
Snabbt som attan
Tar inte massor av plats på hårddisk
Jag ser tydligt vilka som är i bild, om exponeringen är skarp och om negativet är skadat.
Storleken duger många gånger om för att dela på facebook.

Jag har nu en sorterad bildbank av gamla neg att göra ett urval från. Om det blir aktuellt att spara några bilder högupplöst, skickar jag till Crimson eller liknande för att få en proffesionellt scannad RAW-fil.

Bilagor

• 2016-08-22_0.jpg
    2016-08-22_0.jpg
    284.4 KB · Visningar: 116
Hur många negativ? Jag har tusentals i en väska och i pärmar.

Mitt val var att shoppa billigast och snabbast möjliga.

Usel kvalitet i max 5088x3392
Snabbt som attan
Tar inte massor av plats på hårddisk
Jag ser tydligt vilka som är i bild, om exponeringen är skarp och om negativet är skadat.
Storleken duger många gånger om för att dela på facebook.

Jag har nu en sorterad bildbank av gamla neg att göra ett urval från. Om det blir aktuellt att spara några bilder högupplöst, skickar jag till Crimson eller liknande för att få en proffesionellt scannad RAW-fil.

Bilden som du bifogat är ju hur cool som helst! :)
Skannat negativ eller...?

Bilden som du bifogat är ju hur cool som helst! :)
Skannat negativ eller...?

Japp, exempel inscannat med den där billiga - här helt utan justering. Ser dock i 100% att det är utsmetat som på en billig mobiltelefonbild, kan ladda upp hela på flickr och länka.

Här är hela

Man ser ju vad som finns i bild i alla fall. Typiskt ett av alldeles för många negativ.

På vinden i huset i bakgrunden hade nån byggt ett litet fotolabb. Supervarmt när solen låg på, ganska kallt på natten. Fick ha vätskorna i vattenbad, det var dammigt och skitigt men jättekul att leka med.

Plexgear pixaver, begagnad 200kr inkl frakt, nyare modell kostar en femhundring på Kjell o co. Som sagt ett par sekunder per neg är klart enligt mina behov!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto