Annons

Skamligt av Fuji i SVT?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Hmm, borde det inte gå inflation i värdet av bröllopsfoton med tanke på att det är så många skillsmässor nuförtiden också..... ;)

/Duckar i närmsta skyttegrav

he he... humor! sånt behövs det mer av...

/kg som ska kolla Fujikillen nu

Nu har jag hört... o sett...

Naturbilder som man slitit hårt för... o en Polenresa... visst ere otur... men labbet hävdar ju att de inte ens har fått filmen. Kan vara nån junior i butiken som sumpat den... labbet har inte förstört den... kanske.

Visst har han rätt, Fujikillen, i att det inte går att värdera förlorade bilder. Men han lät lite stressad. Men så var han jagad av en terrier i skepnad av Sverker.

O han lovade ju att genast börja verka för en förbättring (framkallning + tomrullar) som fortfarande inte kan trolla tillbaka förlorade bilder. Vore rätt orimligt att labbet skulle ersätta kostnaden för ett bröllop eller en semesterresa.

Vem vet vad som fanns på filmen för övrigt?

Självklart känns det otroligt hårt för dem som drabbas när filmen försvinner men jag kan inte låta bli att se en annan sida av det hela.

Den kostnad som skulle uppstå av att fotolabben och alla andra inblandade når hundraprocentig säkerhet och inte "slarvar bort" en enda rulle skulle tas ut på oss som använder labben. Sannolikt skulle nya aktörer som likt RyanAir och Liedls lågpriskoncept skulle erbjuda billig framkallning med slumpmässigt resultat dyka upp. När de angrips (i Plus om ett år...(-:) försvarar de sig inte ens för de vet att vissa konsumenter enbart ser till priset och då blir alla ännu mer upprörda.

Min slutsats blir därför att det är bra som det är idag och dyra alternativ med säkrare hantering finns redan i form av professionella labb. Marknaden tar inte mer ansvar än vad vi konsumenter är villiga att betala för.

Jag lämnar in mina analoga filmer med 8-18 års fördröjning... då har jag glömt vad det är på filmerna o blir inte så störd om nån film försvinner eller misslyckas... jag vet ändå inte vad jag har förlorat.

/kg som har ett halvdussin rullar kvar o inte plåtat analogt det här årtusendet...

Alla firmor hävdar bestämt att de nästan aldrig tappar bort några filmrullar och att man inte behöver fotografera namnskyltar. Ändå ger de bara två nya rullar som ersättning! Är inte detta att erkänna att "vi tappar bort en väldig mängd rullar och därför har vi inte råd med högre ersättning för att få lönsamhet"? Om bara en på tusen rullar försvinner borde väl labben ha råd med tjugo rullar i ersättning? Hur mycket kan det kosta jämfört med förlorade kunder och goodwill?

/Pontus

Ja jag, såg...

Ja, jag såg "PLUS" i går. Och jag kan bara hålla med! Det är en gräslig ersättning hon fick! Eftersom jag också endast tar kort med framkallning i fotobutik så förstår jag henne fullt.
Dels såg hon ut att vara en bra fotograf och hennes klasskompisar som hon skulle få negativ av kanske inte har tagit likartade bilder eller är inte lika duktiga fotografer....
/Anna

Full förståelse för ersättningsdebatten men att ersätta "innehållet" på ett media finns det nog ingen som gör oavsett om det är en film, dator, kassettband eller något annat.

Krasst sett så räknas det som affektionsvärde oavsett om bilderna "eventuellt" skulle bli toppenbra eller om resan gick på en förmögenhet det är inte det som ersätts utan råmaterialet.

Om det skulle brinna hemma så förmodar jag att allt datalagrat material inte går att återskapa om det ligger på hårddisken detsamma gäller om nega-/positiven förstörs vid en brand.

Sedan är det kutym inom fotobranschen att lämna någon form av ersättning i form av två nya filmer, så har det varit ett bra tag, det där med framkallning är något nytt.

Kännslor och upplevelser kan man aldrig ersätta så var rädda om er.

Pongu skrev:
Om bara en på tusen rullar försvinner borde väl labben ha råd med tjugo rullar i ersättning? Hur mycket kan det kosta jämfört med förlorade kunder och goodwill?

Jo, men bilderna är ju likväl borta... det var väl det som var den stora sorgen? Delar de ut fler rullar i ersättning så får förstås kunderna betala det. Det är alltid kunden som betalar.

fujicolor eller fujifilm

Vet inte om nån redan har skrivit detta orkar inte läsa igenom allt och jag har inte sett TV-programet.

Jag gissar att det var fujicolor som var med och inte Fujifilm som nämdes i några inlägg.

FujiFilm och Fujicolor är två olika företag med olika syften.

Fujifilm säljer film kameror labb produkter mm.
medans fujicolor sysslar med framkallning och olika foto tryck mm

Företagen är helt oberoende varandra, förutom några samarbeten på samma sätt som SVT och TV4 sänder en del sport tillsammans.

Tillför kanske inte debaten så mycket men ska ett företag ha ris så ska det vara rätt företag.

Nu har jag kollat reprisen av det här programmet. Vet inte vad man ska tycka egentligen, å ena sidan förstår jag de som vill ha kompensation för förlorade bilder, men å andra sidan så förstår jag snubben från Fujicolor när han säger att det är så ovanligt att någonting sånt där händer. Jag har aldrig förlorat en rulle i samband med framkallning under alla de år jag fotat och skickat till diverse labb. Tycker dessutom det var lite fel att inte ta någon från Expert Globen eller det Fujilabb som skulle fått den där förlorade rullen. Uppenbarligen är det ju där någonting har glappat.

Sen måste jag bara fråga hur man kan se att någon är en bra fotograf för att hon knallar omkring med en systemkamera? (se Anna L's inlägg)

Jag vet inte om det hjälper med att få fler rullar i ersättning, då kanske någon sätter i system att "låtsas" skicka in rullar för framkallning hos de olika "postorderlabben". Fast lämnar man in i en butik ska man ju ändå kunna räkna med att rullarna inte kommer bort så där kanske man kan kräva en saftig ersättning, svårt för mig att säga som aldrig blivit drabbad.

Glada nyheter!
En chef på FujiColor har bestämt att man nu ska få BÅDE två rullar OCH framkallning och kopiering! Hurra! Så var det problemet löst!

Disclaimer: Ovanstående påstående var ironiskt menat. (Vill inte få forumvärden på mig... *glimt i ögat*)

/Pontus

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar