Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skamligt av Fuji i SVT?

Produkter
(logga in för att koppla)
Plötslig och oförutsedd skada

puppetm skrev:
Då går man till ett prolabb som har dessa försäkringar och INTE Fuji-konsumentlabb
Borde inte ens egen företagsförsäkring täcka detta? Mer konkret fall av "plötslig och oförutsedd skada" har jag svårt att tänka mig, och påverkar det ens utkomst, är det ju just det man har försäkringen till på samma sätt som om man skulle bryta benet på sin resa.

Att sedan Familjen Svenssons semesterbilder ersätts med två rullar film kanske är lite snålt, de skulle vinna mycket på att dubbla den ersättningen utan att själva lida ekonomiskt av det.

Fuji repade 3 st rullar för mig för ca 6 månader sedan. Jag fick ingen ursäkt men jag fick 4 st gratis förstoringar... Jag blev JÄTTE glad. ;)

Re: Kanske dags för digitalt?? (lite ironi)

Bossebarrskog skrev:
Säg att ni varit ute i naturen och tagit en rulle med underbara höstbilder, vad tycker ni att en bra ersättning skulle ligga på? Kanske en dum fråga då det aldrig händer enl.Fuji.

Jörgen

För mig betyder inte en höstrulle så mycket.. Viist blir man arg, men de går oftast att ta om och det är inte hela världen om det inte går.. Det kommer en till höst!
Däremot bilder från bröllop, begravning, dop, student osv..

Jag tycker inte labben skall göra skillnad på vilka bilder det handlar om. EN skälig ersättning är tio valfria rullar (inom sortimenetet givetvis) PLUS framkallning!

Då kanske det börjar kännas lite och man har bättre koll..

Ämnet har diskuterats tidigare här.
Det går inte att göra labben ansvariga för konsekvenserna av fotografens påhitt. Man tar en RISK när man lämnar rullen i från sig, punkt slut.
Är man mån om att inget får hända får man se till att göra jobbet själv, eller av någon man litar på. Proffslabb har ett visst berättigande...
Med digitalfoto kan man i väldigt stor grad påverka det hela själv. Två minneskort tex. som man växlar mellan, och backuper på portabel HD eller CD-brännare.

Förstår inte riktigt hur du tänker...

Visst förstår man när man lämnar in filmen att något kan gå fel. Men tycker du på allvar att ett företag skall få missköta sig hur som helst utan att ersätta kunden? Det skulle väl aldrig gå för sig i någon annan bransch! Skulle posten missköta sig och slarva bort ett viktigt paket så ersätter de ju det.. Det är en självklarhet! Fotolabben har ett ansvar att se till så jobbet blir färdigt från den stunden de tar emot filmen.. Inget konstigt med det!

Förstår inte varför du tar upp hur man kan göra med digitalfotografi när vi disskuterar fotolabb?

Det är förstås svårt att lägga en rimlig nivå på ersättningen för borttappade rullar - de kan ju inte ersättas på något vis. Det viktigaste tycker jag är att labbet i alla fall visar att man bryr sig om vad kunden säger. De borde ta kundens förlorade rullar på allvar och inte se det som "att det bara var en rulle i mängden som försvann..".

Jag har aldrig förlorat någon rulle själv, och problemet är väl egentligen ganska sällsynt med tanke på det stora antal filmer som framkallas. Men för den som drabbas är det naturligtvis inte alls lustigt. Något upprörande är då när "snubben" från Fuji tyckte att det är vi som kunder som måste se till att gardera oss genom att exponera en rulle extra. Det är att skjuta ifrån sig ansvaret!

Fast om ett par dagar har vi glömt allt det här och fortsätter med glädje att fotografera med Velvia, Provia, Sensia, Reala eller vad det nu kan vara.. :=))

Forslund skrev:
Förstår inte riktigt hur du tänker...

Visst förstår man när man lämnar in filmen att något kan gå fel. Men tycker du på allvar att ett företag skall få missköta sig hur som helst utan att ersätta kunden? Det skulle väl aldrig gå för sig i någon annan bransch! Skulle posten missköta sig och slarva bort ett viktigt paket så ersätter de ju det..
Jag förstår inte alls hur du tänker. Självklart ska labbet kompensera kunden på något sätt. Några rullar film+framkallning tycker jag är fullt rimligt och ganska schysst egentligen.
Att begära ersättningskrav som står i proportion till vad kunden förlorat är helt orimligt. Läs Rolands inlägg ovan.

Det är lite beklämmande att många inte inser att man tar en RISK när man lämnar något så känsligt som en exponerad filmrulle ifrån sig. Samma sak om du skickar något, men där går det oftast att köpa nya prylar för rimliga pengar. Därför har ex. posten viss ersättningsskylighet.
Labben är heller inte likgiltiga för haverier i utrustningen. Man lägger ner en hel del jobb på att säkra processen och förebygga probem.

Linmajon skrev:
Jag förstår inte alls hur du tänker. Självklart ska labbet kompensera kunden på något sätt. Några rullar film+framkallning tycker jag är fullt rimligt och ganska schysst egentligen.
Att begära ersättningskrav som står i proportion till vad kunden förlorat är helt orimligt. Läs Rolands inlägg ovan.

Det är lite beklämmande att många inte inser att man tar en RISK när man lämnar något så känsligt som en exponerad filmrulle ifrån sig. Samma sak om du skickar något, men där går det oftast att köpa nya prylar för rimliga pengar. Därför har ex. posten viss ersättningsskylighet.
Labben är heller inte likgiltiga för haverier i utrustningen. Man lägger ner en hel del jobb på att säkra processen och förebygga probem.

NU förstår jag hur du tänker.. Du emnar att labben inte har ett ansvar att betala ut ersättning för faktisk kostnad för fotojobb osv? Då ber jag om ursäkt.. Vi är på samma linje! Sedan tycker jag att arn rek. är dåliga. Tycker att 10 filmer plus framk. är lämpligt för att det skall kännas lite för företagen.. Sedan är saken ur världen!

Visst skall man iakta alla försiktighetsåtgärder som går för at få sin rulle tilbaks... När en rulle är viktig för mig låter jag ett proffslab framkalla neg. och köra en indexkarta medans jag väntar elelr iaf på 1 timme! Då är risken minimerad..

I vissa avseenden är sverker också en totalt gök, även om jag tycker att fuji kunde skickat en trevligare människa.

Men sverker går på som den värts pitbull oavsett om snubben som står där är på samma linje eller inte, så han framstår som mer och mer rabiat.

Dom som såg apollo resors del förstår nog.

Och jag förstår faktiskt fuji också. Har man VIKTIGA bilder som är värda mycket finns proffslabb. Det hela handlar inte om att något någonsin är 100%, det går inte, oavsett proffslabb eller storlabb. Det handlar om att minska riskerna, om det nu är 15 miljoner rullar / år som går genom labben så är allt under 0.1% troligen en godtycklig felmarginal. Det blir altså 15000 rullar om året. Så säg då att labben har marginal på under 0.01% (1500 rullar om året).

Det är rätt bra ändå, och det är då minst lika troligt att en rulla kan ha kommit bort via posten, via butiken som att den förstörs i labbet.

Men att ersätta minnen, hur ska dom värderas då. Uppenbarligen kan ju inte den som tagit fotona värdera det, då vill ju alla bli miljonärer, samt att denna blir jävig i frågan. Och hur ska en opartisk kommite kunna kostnadsbestämma katten kontra tant agda, eller studenten kontra bröllopet eller 1/100 semestern.

Sen finns ju oftast en budget för misstag, ska en få mer för att en annan ska få mindre, båda blir ledsa och kommer att klaga, vem tar på sig skulden för det.

Damocles skrev:

Sen finns ju oftast en budget för misstag, ska en få mer för att en annan ska få mindre, båda blir ledsa och kommer att klaga, vem tar på sig skulden för det.

Hur menar du? Om arn ökar rek. till 10 rullar PLUS framkallning per förlorad film så kommer bolagen att följa detta.. Annars upplevs de som oseriösa!
Det är ingen kostnad för bolaget, men kommer säkert kännas lite bättre för den drabbade..
Bolagen har ju ändå ett visst ansvar i och med att man anlitat dem.. Är det ansvaret bara 2 rullar á 8 kronor (eller vad de kan betala för dem)?

Re: farbror fuji

thompan skrev:
han sa också att man kan ju alltid ta dubbla rullar för att minimera risken.....bra! dubbel omsättning!

Det är väl inget dumt råd. Om du gör ditt livs drömresa kan det väl vara värt med några extra hundringar på film o framkallning. Skulle jag fota ett bröllop (åt brudparet) skulle jag aldrig tveka på att köra med dubbla kameror o dubbla filmer även om filmen i mitt fall består av minneskort.

Sen skulle jag posta filmerna i olika brevlådor, vid olika tidpunkter till olika lab... eller lämna in dem personligen för att eliminera riskerna med posthantering. Okej att filmlaben skulle dubbla omsättningen på just de bilderna, men jag skulle sova bättre o sannolikheten för att brudparet skulle få sina bilder är rätt hög. Troligen får de dubbelt så många bilder.

Dessutom kanske det inte ens är labbets fel när en film blir dålig. Tänk om Kodak slarvat ihop några meter film, eller om din kamera läcker in ljus...

Det ska inte behöva vara nödvändigt att ta en extra rulle på samma motiv för säkerhets skull. Jag tycker det är fel utgångspunkt. Däremot kan man ju (om man nu har tagit flera olika rullar) skicka/framkalla de i olika omgångar för att sprida riskerna.

För de flesta vardagsfotografer är det nog helt otänkbart att ta fler rullar. De lämnar in sin rulle på hösten varje år o hoppas att årets bilder har blivit bra.

Men för den som är seriös hobbyfotograf (läs, de flesta på fotosidan.se) är nog inte tanken så fjärran. Proffsen gör det alldeles säkert. Inte lägger de alla ägg i samma korg. Sällan man ser en yrkesfotograf med bara ett kamerahus ute på uppdrag.

Om inte annat bara för att det tar tid att byta objektiv. Vet flera som är ute och har 2st 1D över axeln, ett med mellan tele och ett med vidvinkel/normalzoom.

Att jag nämde budget var i sammanhanget om man ska börja värdera minnen, film rullar är nog väldigt försumbart i sammanhanget, och en eller 2 rullar är nästan försumbart oavsett om du är kund eller handlare. Du får iaf inte tillbaka några foton.

Dom gånger det hjälper att fota en namnskylt är om korten förväxlas. Men tappas rullen bort är det ju meningslöst.

Det ska inte behöva vara nödvändigt att ta en extra rulle på samma motiv för säkerhets skull. Jag tycker det är fel utgångspunkt.
Beror lite på, vill du vara säker som konsument, så kan det vara värt det. Men en annan sak är ju att med en väldigt liten fel marginal så kostar det mer att försöka bättre sig ännu mer än vad det någonsin kommer smaka. Dom är fortfarande företag som ska tjäna pengar, kostar det mer än vad det smakar är det olönsamt att fixa dom där sista 0.1 eller 0.01% en av hanteringen.

Repris och försäkring

Om någon mer än jag missade inslaget på Plus så går detta i repris torsdagen den 30/10 kl 16:30 samt lördagen den 1/11 kl 12:00 i SVT1.

Missa förresten inte den spegelvända bilden på samma sida som ovanstående info återfinns:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7782

För den som har sin fotoutrustning försäkrad genom Gefvert (Fotografförbundets försäkringsgivare för yrkesfotografer) ingår labbskadeskydd upp till 2000 kronor i grundpremien. Mot tillägg om 2,85 procent av önskat försäkringsbelopp kan denna nivå ökas ytterligare.

Mer info på: www.gefvert.se

Men tar inte gefvert extra för privatpersoner jämte yrkesfolk.

Spegelvänd bild.. haha, nästan så man undrar om dom gjort det med flit.

Damocles skrev:
Spegelvänd bild.. haha, nästan så man undrar om dom gjort det med flit.

såklart, det är väl för att ingen ska känna igen märkena på filmerna o förledas att köpa nåt i hastigt mod o sen skylla på Sverker

Kan bara börja med att hålla med om vilken nöt fuji skickat dit!!

men sammtidigt skulle jag villja veta vem utav er som sitter här och tycker det är skammligt med två filmer.... att ni ska komma på en bättre lösning!!

vet inte men en skulle kanske vara som man gör med antikviteter men det kan ju bli lite dyrt att få oframkallade bilder vädersatta....??

å som sagt hur många rullar har blivit förstörda/borttappade ov konsumenterna själva!

och om man är osäker lämmna inte iväg rullarna för 39kr utan ta dom till närmaste kamera handlare med ett eget digitalt labb!!

Föresten vad det någon som hörde nåt om POSTENS inblandning i det hela???? inte mycket va! labbet påstod ju att de ibte fått rullen!! kan ha kommit bort någon annanstans...!!

Vet inte men olyckor händer!!

Re: Kanske dags för digitalt?? (lite ironi)

Bossebarrskog skrev:
Säg att ni varit ute i naturen och tagit en rulle med underbara höstbilder, vad tycker ni att en bra ersättning skulle ligga på? Kanske en dum fråga då det aldrig händer enl.Fuji.

Jörgen
Ingen stor förlust, det var höst förra året också....och året dessförinnan.....och blir om ett år igen. Det finns sådant som aldrig återkommer.......
Us

Hmm, borde det inte gå inflation i värdet av bröllopsfoton med tanke på att det är så många skillsmässor nuförtiden också..... ;)

/Duckar i närmsta skyttegrav

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar