Annons

Skamligt av Fuji i SVT?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Någon som såg marknadsdirektör på fuji i Sverkers program på SVT om filmer som kommer bort?

Vad tycker ni? Fuji måste väl ha någon som iaf kan prata för företagets bästa..? Han gjorde en skamlig intervju!

Skönt att veta att FujiFilm bjuder på två rullar plus en framkallning om de slarvar bort min exponerade film. Då behöver man i alla fall inte känna sig okompenserad.

En smiley är nog vad FujiFilms Marknadsdirektör har att vänta av sina närmaste kollegor imorgon...om de törs! :)

Det som var mest beklämmande tyckte jag var Sverker som pushade, inte bara flör två filmer, utan INKL framkallning.. det ni.. då gör det ju inget om de slarvar bort filmen.. TÄNK.. två hela filmer MED framkallning..

Nåja... med tanke på resultatet så gör det ingenting om de slarvar bort eländet på de stora labben.
Tacka vet jag 1-timmesköret hos de modernt utrustade fuji-handlarna.

Jeppe skrev:
Det som var mest beklämmande tyckte jag var Sverker som pushade, inte bara flör två filmer, utan INKL framkallning.. det ni.. då gör det ju inget om de slarvar bort filmen.. TÄNK.. två hela filmer MED framkallning..

Japp, det reagerade jag också på faktiskt. Gratis framkallning av filmerna är förstås bättre än att enbart få film, men gör väl i det stora hela varken från eller till. Tror nog att man som kund är lika besviken i alla fall..

Den här underhållningen kostade Fuji mycket mer än två filmer och en framkallning. Den verkliga skadan i form av ett skamfilat varumärke och negativ ryktesspridning är svår att undvika. I situationer av denna typ är det alltid bäst att överkompensera för att visa marknaden att man fakstiskt tar sitt ansvar och ersätter drabbade kunder... Håller med om att Sverker gav sken av att inte förstå den verkliga skadan genom att insistera för att Herr Marknadsdirektör skulle lova alla som drabbas en framkallning.

Såg inte inslaget själv, men är det inte samma (usla) ersättning hos alla labb? Jag menar det är väl synd att hänga ut just Fuji, är dom andra så mycket bättre?

magnus67 skrev:
Såg inte inslaget själv, men är det inte samma (usla) ersättning hos alla labb? Jag menar det är väl synd att hänga ut just Fuji, är dom andra så mycket bättre?

Det är väl vad arn rekomenderar..

De flesta är nog lika sviniga, men jag tycker med det här inslaget att Fuji förlorade i sin trovärdighet genom att skicka en idiot för att representera dem!

Kanske dags för digitalt?? (lite ironi)

Säg att ni varit ute i naturen och tagit en rulle med underbara höstbilder, vad tycker ni att en bra ersättning skulle ligga på? Kanske en dum fråga då det aldrig händer enl.Fuji.

Jörgen

Har inte sett reportaget än, men om nu olyckan är framme o en film förstörs/försvinner, vad kan då ersätta den? Olyckor händer, människor o maskiner gör fel... klart det är trist när det händer, men när mjölken är spilld, vad ska de göra?

Digitalt är väl ingen 100%-ig lösning, en vacker dag kommer min microdrive att dö. Förmodligen just som jag tagit mitt livs bilder. That´s life.

Det är väl backup som gäller om man plåtar nåt verkligt viktigt o som inte går att göra om. Två olika filmer att skicka vid två olika tillfällen, till två olika lab... resp två CF-kort att växla med. Att inte ha backup är att chansa.

/kg som inte tror på felfria system men chansar ändå

Antag att bilder från en resa till Antarktis förloras, ska labbet då ersätta detta med kostnaden för nyproduktion av likvärdiga bilder på en sådär 300 000:-?

Undrar hur priserna på framkallning skulle vara om ersättningsnivåerna var högre än några rullar film när skada uppstår i processen?

Som konsument av tjänsten kan du ställa samma krav på ett labb som framkallar och kopierar för 39:- jämfört med ett labb som ta 200:- för samma tjänst?

Vilket krav har du som konsumet för att förhindra skada?

Hur ofta blir det fel i förhållande till processade filmrullar?

Hur många gånger har du själv förstört filmen innan den nått framkallning?

Labben har aldrig slarvat bort en film för mig, men visst förstår jag att det händer.

Det är svårt med ersättning som motsvarar bildernas värde för den som tagit dem. För en del kan det vara bilder utan större personligt värde, medan för andra kan det betyda mycket viktiga bilder med personligt/konstnärligt eller ekonomiskt värde.

Två filmrullar PLUS framkallning tycker jag låter rimligt som ersättning för en förlorad rulle.

Men det bästa med debatten är att labben skärper sig, och inför noggrannare rutiner, så att allt färre filmer försvinner.

Vad som rimligen är berättigade ersättningar för en utebliven tjänst är ju verkligen svårbedömt och subjektivt. Det kan kan gälla ett inställt flyg eller en borttappad filmrulle - vilken skada har egentligen orsakats mig?
Kanske borde ett seriöst företag (som det gäller här) bemöda sig om någon form av försäkring för "olycksfall i arbetet". Det skulle väl inte kosta alltför mycket. Jag antar att det finns någon branchorganisation som skulle kunna vara initiativtagare för något sådant och dessutom borga för en enhetlig hantering. Att man sedan skulle få ersättning för alla utlägg är väl orimligt, men lite mer än en klapp på axeln förväntar jag mig om jag kan lämna ett rimligt skäl.
Jämförelsen är naturligtvis överdriven, men vad händer om någon slarvar bort min Rembrant (tyvärr har jag ingen) som är på konservering, inte får jag väl en ny ram och en duk att måla på?

RolandM skrev:
Antag att bilder från en resa till Antarktis förloras, ska labbet då ersätta detta med kostnaden för nyproduktion av likvärdiga bilder på en sådär 300 000:-?

Då går man till ett prolabb som har dessa försäkringar och INTE Fuji-konsumentlabb

farbror fuji

farbror fuji sa,som jag uppfattade det, att han kunna tänka sig film och framkallning bara om andra i branchen gick med på det. inte skulle fuji själva ta det initiativet? om det nu inte var så många rullar som försvann så borde det inte vara en så stor kostnad för dem. han sa också att man kan ju alltid ta dubbla rullar för att minimera risken.....bra! dubbel omsättning!

jag har aldrig som tur är förlorat någon film på detta sätt som tur är. det borde vara störst risk ju fler led filmen skall passara, brevlåda postkontor....osv. eller lab direkt.

För mig är det stor skillnad på vanliga bilder och mer seriösa bilder när jag framkallar min abilder inte skickar jag iväg min arullar till något halvdant labb som om dom har dåliga vätskor även förstör negativen samt får dåkliga pappers kompior.

Lägger man ut 300 000 på en resa då skicklar man inte iväg bilderna utan man lämnar in dom till ett prolabb. För mig så känner dom mig så pass väl att jag är bakom och pysslar inne i labben sen är det bra när dom kan namnen på en och man behöver aldrig igentligen använda lappen från påsen Dom vet vilket som är mitt. Detta gör ju även att dom anstränger sig förr att göra ett bra jobb annas byter jag labb som jag har gjort lite då och då för att testa skillnader.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar