Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall vi bli lurade igen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Svensson skrev:
Med Mikael Goods post i åtanke, sitter jag nu och klämmer på en liten pryl (en T2-adapter till Nikon), köpt av en säljare på tradera, som naturligtvis ville ha förskottsbetalning och fick det - förtröstansfull som man är.

Världen är inte så stor alla gånger :)

Hoppas att T2-adaptern kommer till god nytta Anders!

Är det mindre summor som det handlar om så brukar jag begära förskottsbetalning men det har hänt att Tradera köparen vill handla via Payson för 20-30 kr och då får de det!
 
Pontus med den inställningen kommer du förr eller senare bli blåst.
Jag kan inte säga att jag varken är särskilt misstänksam eller inte vågar ta risker, tvärtom.
Vad jag efterlyser är bra villkor för både säljare och köpare.
Idag finns det mycket på internet som inte är schysst.
Det säljs mycket stulet via blocket och andra siter. Det finns bedrägliga säljare och köpare.
Även om du köper en vara i god tro idag så kan du få lämna den ifrån dig utan ersättning om den var stulen.
Om du köper en vara av någon som du har all kundkap om men som lurar dig så har kan du kankse inte få pengarna tillbaka. Han har inga tillgångar.
Att vi är så benägna att lita på folk som denna tråd visar är lite stick i stäv med "Trygghetsnarkomanins Sverige".
Jag tror att många av er inte ser det problem som finns. Varför skriver Fotosidan under annonserna, Betala aldrig en vara i förskott? Jo därför att problem har funnits och kommer att finnas.
Det finns inga vattentäta system men det finns sådana som ställer säljare och köpare på mer lika villkor och med mindre risk för båda.
OM man sedan handlar mellan internet kompisar eller likannde så är det väl lite annorlunda.
Rubriken var satt för att skapa debatt! Inge skall känna sig uthängd.
 
Senast ändrad:
Flash Gordon skrev:
Pontus med den inställningen kommer du förr eller senare bli blåst.
Kanske, men jag har köpt och sålt rätt mycket genom åren och hittills har det gått bra. Jag gör rätt mycket research innan och köper helst av långvariga och aktiva FS-medlemmar för att minimera risken. När man väl köpt och sålt en del inbillar man sig att man får en känsla för när det är något lurt på gång!


Vad tycker du är bäst?

A) Att köpa 50st prylar med förskottsbetalning för 1000kr styck, och bli blåst sammanlagt tre ggr.

B) Att köpa 50st likadana prylar för 1050kr styck med Payson/Internetgirot (5% påslag) eller liknande och bara bli blåst en enda gång.

C) Att köpa 50st likadana prylar av en välkänd handlare för 1300kr och inte bli blåst en enda gång.

Med alternativ A) kommer du undan billigast i mitt exempel, med 53000kr. I exempel B) får du betala 53550kr och absolut dyrast blir det ju i exempel C) där prylarna kostar 65000kr.

Dock bygger ju ovanstående exempel på vissa antaganden om prisskillnader och om hur ofta man kan tänkas bli blåst, men det är i alla fall lite så jag tänker.

/Pontus
 
Flash Gordon skrev:
Det säljs mycket stulet via blocket och andra siter. Det finns bedrägliga säljare och köpare.
Även om du köper en vara i god tro idag så kan du få lämna den ifrån dig utan ersättning om den var stulen.
Detta gäller även om affären gjorts upp mellan fyra ögon och du fått kvitto på köpet.

/Pontus
 
Det är bra Pontus....

Som Svenska Spel....Ingen garanti, men så får vi spela för det vi kann förlora.

Visst kann man "montera" 3 kondomer för man går på stan; men om det blir roligt...är en annan sak.

Jag är för kommunikasion med köpare/säljare (e-mail o telefon); men inte åker jag 500km för att kika på en pryl till <1K....

Mest skeptisk är jag faktisk till några som driver köp/sälj-värksamhet på siten...... Det finns några gjängångare.........

En idé: Kann man använda "kompisar" på Fotosidan för att kolla objekter? Jag ställer upp om det är en köpare/säljare i min umgivning.
God hälg!
Erik J
 
Pontus,
Kul teori men om du köper en virtuell Canon 1D MKIIN för 25 000 och blir blåst en gång så har du förlorat 25 000 inte sant. Din teori går ut på att det tar ett antal slag för att få en sexa. Sen tar det lika många slag för att få en sexa igen.
Så fungerar inte sannolikhetsteorin.
Du kan få en sexa i nästa slag också.
Eller i ditt exemplet bli du blåst 2 gånger på raken.
Hur går det med din beräkning då?
 
Hej Erik,
Tycker det var ett mycket konstruktivt förslag.
Kanske löser det inte alla problem emedd osäkra betalningssystem men är ett steg i rätt riktning.
Det ger också också Fotosidan ett mervärde i form av vi kan använda en ombudsman.
Sedan är frågan hur många som ställer upp?
Jag skulle också kunna tänka mig hjälpa till.
 
Flash Gordon skrev:
Pontus,
Kul teori men om du köper en virtuell Canon 1D MKIIN för 25 000 och blir blåst en gång så har du förlorat 25 000 inte sant. Din teori går ut på att det tar ett antal slag för att få en sexa. Sen tar det lika många slag för att få en sexa igen.
Så fungerar inte sannolikhetsteorin.
Du kan få en sexa i nästa slag också.
Eller i ditt exemplet bli du blåst 2 gånger på raken.
Hur går det med din beräkning då?
Eh?
Nej, jag vet hur sannolikhet fungerar. Det gör det samma om du blir blåst första gången eller sista. 50st var en godtyckligt vald siffra och en respektive tre blåsningar var en uppskattning av antalet blåsningar i medeltal.
Mitt räkneexempel fungerar lika bra med 50st 1D MkII för 25000kr, förutom att både Internetgirot och Payson har en max gräns för avgiften som gör tjänsten proportionellt billigare när man köper dyra prylar.
Om du bara ska ägna dig åt enstaka köp och inte vill räkna på antal hela blåsningar per ett stort antal köp kan du istället räkna med risk i procent för varje köp, men det blir ett krångligare räkneexempel. Principen är dock densamma.
Sedan tror jag det är få av oss som vill sätta in 25000kr på en främmande persons konto, men när det gäller en tusenlapp eller två kan några av oss tänka sig att ta risken utifrån en samlad riskbedömning.

/Pontus
 
Moderera dej Pontus!

Ett köp i denna storleksordning kann vel försvara några mils åkande......eller en fl. Godis till nån i närleken som kann kolla läget?

Tror du Volvo köpte Mack på e-Bay?
 
Hej Pontus,
Jag pratar inte om små affärer på några tusen. Vad som sedan är en liten affär beror naturligtvis på ens egen ekonomi.
Jag pratar om när du köper ett objektiv eller kamera och nu är det också beroende av person. Somliga köper billiga prylar.
Om du köper ett L-objektiv eller en kamera är detta ofta en affär på 10 till 25 tusen.
Att då betala in pengarna till köparen i förskott är inget smart alternativ, eller?
Tycker Eriks idé om en ombudsman som kollar grejorna vara smart.
 
Senast ändrad:
Jag är fortfarande för att Fotosidan skulle införa ett rankingsystem likande det som Ebay har, dvs tillhandahålla en historia med avslutade affärer medlemmar emellan. Det är svårt att bygga upp ett anseende men är lätt få den raserad om man missköter sig.

Helt idiotsäkert är inget.Det finns historier då folk träffats öga-mot-öga för att göra upp affärer och blivit rånade. Så ibland kanske det är säkrare med posten och banktransferå...
 
Så lenge det finns idioter.....

Richards skrev:

Helt idiotsäkert är inget.Det finns historier då folk träffats öga-mot-öga för att göra upp affärer och blivit rånade. Så ibland kanske det är säkrare med posten och banktransferå...

Månne idioter inte skal handla als?
 
Det finnas nog ingen i denna vår värd som kan ge råd i denna fråga.
Vår gumensamma tro om att göra det stora "klippet" genom att köpa begagnat på tradera eller FS kommer att fortsätta i all evighet, det ligger i vår natur.

Det beror på att vissa har mera pengar än "förstånd". Få av oss är i den situationen att vi måste köpa en vara utan att veta vad vi får i paketet.

Sammanfattning: Det finns inga goda råd,
bara sunt förnuft.
/Thomas..
 
Enda gången jag blivit blåst var 96' - då bara på en hundring. Sedan när han dyrt och heligt lovade att han satt in pengarna så hade han ju inte gjort det. Men det är en klar fördel att då har föräldrar som jobbar på sagda bank.

Efter det la jag ner och har i princip krävt pengar i förskott, minst hälften, om det är okända personer eller jag får minsta art av dåliga vibbar av. Har alltid fungerat bra.

Men visst, det är alltid bekvämt om köparen bor i samma stad, då möter man bara upp och sen är det klart.

Sen måste jag ondgöra mig rejält över alla som ska pruta redan när de skickar förfrågan. Speciellt när vi pratar om 20-25% på utsatt pris. Ok på plats om man tycker det är något fel på varan. (Nu råkar jag hålla mina saker i oklanderligt skick, inklusive plastpåsar och allt embalage). Sen vad det kostar i hong-kong eller tyskland är inte det minstra intressant, varför skickar de ens en förfrågan på begagnatannonsen i sådant fall.
 
Senast ändrad:
Hehehe....

Damocles skrev:
Enda gången jag blivit blåst var 96' - då bara på en hundring. Sedan när han dyrt och heligt lovade att han satt in pengarna så hade han ju inte gjort det. Men det är en klar fördel att då har föräldrar som jobbar på sagda bank.

Efter det la jag ner och har i princip krävt pengar i förskott, minst hälften, om det är okända personer eller jag får minsta art av dåliga vibbar av. Har alltid fungerat bra.

Men visst, det är alltid bekvämt om köparen bor i samma stad, då möter man bara upp och sen är det klart.

En hundring i -96 hadda jag glömd.......
 
hahahaha. Nej du, den fifflaren förväntar jag mig helt klart bli upphittat i en rännsten någon gång för att han gjorde fel person sur...
 
Damocles skrev:
Sen måste jag ondgöra mig rejält över alla som ska pruta redan när de skickar förfrågan. Speciellt när vi pratar om 20-25% på utsatt pris.
Känner mig lite skyldig här! Det händer att jag skickar ett mail med vad jag tycker är ett rimligt bud, om jag är lite intresserad men tycker priset är felsatt och annonsören verkar ha svårt att få prylen såld. Jag tycker det är helt OK när folk gör detsamma på mina annonser, men någon kanske blir irriterad istället.

/Pontus
 
Tänk på din mage....

Damocles skrev:
hahahaha. Nej du, den fifflaren förväntar jag mig helt klart bli upphittat i en rännsten någon gång för att han gjorde fel person sur...

Inte kann man erga sej över en hundring i + 10 år.......
Ja, det är upp till dej. Billiga magsårmediciner kann du hitta på e-Bay :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.