Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall vi bli lurade igen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Jag är dum nog...

fujicanon skrev:
...att lita på köpare och säljare som är aktiva medlemmar på Fotosidan. Men det är alltid bra att ta en prat över telefon. Några "kluriga" frågor om objektet skiljer oftast boven från den ärliga.
Håppas jag har rätt i framtiden oxå.....

Jag litar också på aktiva FS-medlemmar, och har både köpt och sålt med förskottsbetalning här. Däremot tycker jag det är för mycket krångel som jag inte har tid med att hålla på att skicka prylar.

Visst kan det vara trist om man hittar något man vill ha, om säljaren inte vill skicka det, men det är väl bara att gilla läget. Blir man förbannad för sånt undrar jag hur man blir när man får verkliga problem ;)

imajica skrev:

Och visst kan man bli förbannad, eller åtminstone rejält irriterad över vissa säljares villkor. Man kanske har hittat något man verkligen vill ha, till ett bra pris, men så hindras man av att det inte finns ett betalningsalternativ som känns tryggt.
Eller på Ebay - vet inte hur många gånger man har hittat nåt intressant, bara för att finna att säljaren inte levererar till Sverige.

Förbannad?
Gillar man inte kraven e de väl bara o låta bli.
Har personligen aldrig sålt ngt (köpt en del (ebay)) via nätet men om ja skulle så kan jag inte tänka mig ngt annat än personlig överlämning eller förskott. Tänk på att även köparen kan luras.

Gilla läget? Verkliga problem? Inte så komplicerat?

Visst, men de argumenten kan man applicera på precis vilket problem som helst utan ett det löser någonting. För övrigt är väl alla problem verkliga? De kan förstås vara mer eller mindre allvarliga, och jag kan hålla med om att en säljares villkor tillhör de mindre allvarliga problemen :)

Men ofta är det väl så att de minsta problemen är de som man irriterar sig mest på?

Har du blivit lurad?
Av Christer Lindh 2006-08-25. Läst 7077 ggr.
Den sk "Sala-mannen" härjar igen.

Under förra året förekom det ett flertal annonser på Fotosidans annonsmarknad, inlagda av några olika medlemsidentiteter - inlagda av samma bedragare. Några av våra besökare hade tyvärr gått i fällan och betalt in pengar i förväg, och sedan aldrig sett rökan av den kamera de trodde sig ha köpt. Spåren ledde till en ung man i Sala och polisen där gjorde en utredning och tog det till domstol. Straffet blev dock bara skyddstillsyn.

Detta har dock inte hindrat den skyldige att fortsätta med bedrägerier. Vi har fått in indikationer på att en medlem som kallat sig "Elin Mikaelsson" har varit samma person och lyckats lura iallafall en Fotosidan-medlem. (Vi har redan raderat denne "Elin" och annonserna efter at vi fått tips om att det varit skumt). Polisen har öppnat utredningen igen och personen är anhållen i sin frånvaro.

Polisen i Sala efterlyser nu alla som blivit lurade, även om man tidigare inlämnat en polisanmälan (i annan del av landet tex) eller på annat sätt haft kontakt med personen. Vi bistår polisen med IP-adresser och dylikt, men de vill alltså även komma i kontakt med alla som tror sig blivit lurade av personen.

Ju mer information de kan få in om detta, desto bättre utredning kan göras och förhoppningsvis möjlighet till ett rejälare straff som håller personen ifrån Internet en längre tid...

Kontakta:
Roger Eriksson
Polisen i Sala
0224-541 45

Att så många litar på att Fotosidans medlemmar är ärliga är antagligen skälet till att denne herre varit så framgångsrik.
jag har inte själv blivit lurad så det är inte problemet.
Hästhandlare finns överallt och idag främst på internet, Tro inte att man kan ställa några enkla frågor för att skilja agnarna från vetet.
Herren från Sala blåste cirka 100 köpare på fotosidan om jag minns rätt. Det är också mycket svårt att få sina pengar tillbaka om man blvit blåst.
Så är det fel att bli förbannad på dessa naiva villkor.
Betalar du in 100 000 till någon för en bil du inte sett?
Det är därför vi som köpare bör bojkotta denna typ av villkor.

Hur svårt kan det vara, sätt er i bilen och åk iväg och hämta prylen.
Ta med kameran och bästa vännen så får ni ju en fotoutflykt på köpet.
Har köpt saker både här och via blocket och alltid skött själva köpet öga mot öga.

Dyrt att köra säger någon, då får man handla närmare hemma och betala lite mer kanske eller riskera att bli blåst.

Flash Gordon skrev:
Att så många litar på att Fotosidans medlemmar är ärliga är antagligen skälet till att denne herre varit så framgångsrik.Så är det fel att bli förbannad på dessa naiva villkor.
Betalar du in 100 000 till någon för en bil du inte sett?
Det är därför vi som köpare bör bojkotta denna typ av villkor.

Denne herres s.k. användare hade varit medlem i några dagar när annonserna publicerades. När jag säger att jag litar på aktiva medlemmar, menar jag medlemmar som varit med en längre tid, publicerat bilder och kanske haft många annonser ute.

Den som är naiv är den som tror att man kan köpa prylar flera tusenlappar billigare än det "normala" priset, och nappar på annonsen. De som handlar begagnade prylar till ett mer normalt pris går i allmänhet inte på bluffannonser.

Att handla med begagnade varor innebär alltid en risk, oavsett var eller hur man gör det. Jag tycker synd om de som drabbades av "Salamannens" bluffannonser här på FS, men jag tvivlar på att någon som köpt begagnat här blivit blåst av en medlem som varit aktiv på riktigt.

Bjervik skrev:
Hur svårt kan det vara, sätt er i bilen och åk iväg och hämta prylen.
Alla har inte bil. Jag till exempel. Dessutom kanske varan finns 50 mil bort, och då är det plötsligt en tusenlapp högre pris och massa jobb som ska till.

Makten skrev:
Alla har inte bil. Jag till exempel. Dessutom kanske varan finns 50 mil bort, och då är det plötsligt en tusenlapp högre pris och massa jobb som ska till.

Det är jag väl medveten om och därför skrev jag också

citat:
"Dyrt att köra säger någon, då får man handla närmare hemma och betala lite mer kanske eller riskera att bli blåst."

Man kan helt enkelt inte få allt, vill inte säljaren sköta betalningen via payson m.fl. så får man köra eller använda någon man litar på som tittar på varan och gör upp affären.

Re: Skall köparen ta risken?

Flash Gordon skrev:
Detta blir jag så förbannad på.

"Ser helst att köparen kommer och köper på plats. Ska kameran skickas gäller förskottbetalning till mitt bankkonto."

Vill man sälja på en lokal marknad så sätt in en annons i lokablaskan. Vill du sälja på en global Internet marknad så lär dig hur du skapar schyssta villkor för dig själv och kunden.
Att säljaren inte vill bli lurad är väl klart. Det vill inte köparen heller.

Här säger man egentligen att köpare kan man inte lita på men du kan lita på mig. MIna blå är skall du tro på?

Är det inte just så här som många på fotosidan blivit lurade av den så kallade Sala-mannen.
Nej köp aldrig något från någon som har denna enfaldiga attityd. Bojkotta dem så slipper du bli lurad.
Har dessa personer aldrig hört talas om postförskott?
Även om detta också är en nackdel för köparen. Man kan ju få en tegelsten istället för kamera.
Pay-pal är ett annat bra system.

Om den snubben (mmm såg annonsen jag med) vill sälja på det här viset så är det upp till honom, sen om du inte hittar en 5D till samma schyssta pris där du bor - tjaah synd liksom.
Skulle jag sätta ut nåt för försäljning i samma prisklass så skulle annonsen se likadan ut, inte en chans att jag skickar nåt för den summan till en okänd. Sen om köparen skulle välja att lite på mig är upp till denne.
Generellt sett litar jag ej på folk när det kommer till internetannonser eller tidningsannonser, jag skulle inte låna ut min bil till en okänd på stan lika lite som jag skulle skicka låt oss säga 25 papp till een persons konto - vilken jag inte träffat förr.
Köper eller säljer jag nåt begagnat via nätet eller annons så är det möte som gäller.

Om att bli lurad

Kanske bara en observation, men nog är det bestickande att de enda "exemplen" på någon som blivit lurad hämtas från samma webbsida där man rent allmänt påtalar att det finns nätbedragare och ger ett exempel? Jag menar inte att Salamannen inte finns, men jag menar att
a) det finns inte många "Salamän" och
b) det är inte så lätt att luras som många tror.

Det finns en hel del som talar i köparens favör. Det är ganska svårt att vara helt dold i vårt samhälle, och har man adress, telefonnummer och bankkonto så har man i praktiken köparen i knät direkt, om man som säljare inte uppfyller sina löften. Sedan är ju köpare relativt realistiska. Ett anbud att köpa till ett sanslöst lågt pris är ju i sig ett varningstecken och det är nog inte många privatköp (FS-annonser) som inte föregås av en telefonkontakt.

Vem köper för övrigt en kamera öga mot öga, om mötet sker på en bensinmack eller MacDonaldshak och man bara vet förnamnet (Zunken?) och ett mobilnummer? Apropå hämta och kontanter mot vara.

Naturligtvis är det bra att det finns escrow-tjänster på nätet. Å andra sidan förstår jag faktiskt säljare som inte vill ha besväret att ordna med en mellanhandstjänst om det handlar om en enstaka försäljning. Själv har jag sålt av litet hyllpynt på Tradera - det kan ju vara en lösning.

Jag gör alltid bedömning från fall till fall, men normalt sett så har jag litat på dom jag handlat med när jag tagit hänsyn till ett antal faktorer. Betala aldrig i förskott säger ni? Vad ni glömmer nu är att det inte bara är köpare som kan bli lurade. Den risken finns för säljare också.
Vad jag har gjort i någon affär är att köparen har satt in hälften av priset, när han fått varan så har han satt in andra halvan. det är ett sätt att dela risken.
Andra faktorer man kan kika på (som inte är en garanti, men väl en indikator) är: Mailadress. Går den till en arbetsplats? Verkar den vara en "normal" privatadress, eller är det ett kryptiskt alias på hotmail? Telefonnummer? Går det till en hemadress där vederbörande svarar. Är det en företagsmobil? Om numret är ett kontantkort utan registrerad ägare eller något suspektnamn/adress? Kolla att samma person är mantalsskriven på den adress telefonen är registrerad hos. Kan ni hitta andra omdömen om personen på internet? *google är din vän*
Har vederbörande varit aktiv på ett forum typ fotosidan eller liknande? Det ökar chanserna för att det är en seriös person. Nu säger jag inte att detta är garantier, och när man handlar begagnat över internet får man alltid göra avvägningar. Köper jag ett objektiv för kanske 3000 så vågar jag ta större risker än om jag ska köpa min nya markII för 35000 såklart. Då skulle jag antagligen sätta mig i bilen oavsett var i Sverige det är.
Det finns alltid en risk att bli lurad, men vi ska ju komma ihåg att 99% av dom som finns därute är precis lika hederliga som du och jag. De flesta är måna om sitt rykte och att affären ska bli bra för båda parter.

Sen hoppas ajg att trådskaparen mest ville skapa debatt, för inte sjutton kan du på allvar mena att du blir förbannad?

Man får använda sitt sunda förnuft.
25 papp skulle jag heller aldrig sätta in på ett okänt konto. Däremot har jag gjort det med mindre summor utan problem.

Fördelen med Ebay och Tradera är betygs/omdömes sytemet. Fördel för både säljare och köpare.

Det mesta jag handlat på t.ex blocket har jag hämtat själv.
I vissa fall när jag sålt saker via blocket har köparna själva erbjudit sig att sätta in en summa pengar för att visa att de vill ha grejorna.

Jag försöker också ha inställningen att inte förutsätta att människor är skurkar. Har fungerat bra.

Jag har flera gånger vait sugen på att handla/sälja men det har varit lite för långt att åka för att göra upp en affär öga mot öga. Visst vill man tro gott om personer men i bakgrunden hör man olyckskorparna kraxa om bedrägerier etc.

Det skulle vara trevligt om Fotosidan kunde inkludera lite info om tidigare affärshistorik likt E-bay och inte bara säga hur många annonser man petat in.

Själv har jag gjort en del affärer via Fotosidan och aldrig haft några problem (peppar peppar...). Det skulle kännas schysst att kunna rekommendera dessa säljare och köpare.

Re: Skall köparen ta risken?

Det kan ju finnas flera skäl till att man helst vill göra upp affären direkt utan
att vänta på betalning och paketera/skicka.
- Man kan ha svårt att hitta rätt emballage.
- Godset kan vara bräckligt. (Posten pakethantering kan vara våldsam)
- Godset kan vara skrymmande.

När man annonserar ut en vara vänder man sig till en målgrupp och den
når man bäst genom att annonsera i riktade media, typ Fotosidan eller under
en rubrik på Tradera eller Blocket.
Det sämsta är att använda en lokal blaska. Har själv provat utan framgång.

Jag har många gånger, både som säljare ochh köpare, använt privatköp via
nämnda platser utan att bli lurad.
I de allra flesta fall har kontakten och affären fungerat alldeles utmärkt.
Både vid inrikes och utrikes köp.
Vid några få tillfällen har jag dragit mig ur då motparten upplevs som alltför
"diffus" i sitt agerande.
Har provat Payson och det fungerade väldigt smidigt.

Jag kommer inom kort att lägga in en annons på Fotosidan med just det kravet som beskrivs i det första inlägget.
Då lär han väl bli förbannand igen :))

Richards skrev:
Jag har flera gånger vait sugen på att handla/sälja men det har varit lite för långt att åka för att göra upp en affär öga mot öga. Visst vill man tro gott om personer men i bakgrunden hör man olyckskorparna kraxa om bedrägerier etc.

Det skulle vara trevligt om Fotosidan kunde inkludera lite info om tidigare affärshistorik likt E-bay och inte bara säga hur många annonser man petat in.

Själv har jag gjort en del affärer via Fotosidan och aldrig haft några problem (peppar peppar...). Det skulle kännas schysst att kunna rekommendera dessa säljare och köpare.

Jag gillar tanken men tyvärr så går det att lura ett rekommendationssystem också...Fake användare för att rekommendera sig själv med mera.

Nej, det borde finnas en internetsite kopplat till ett fysiskt holding & testing company. Om en säljare vill göra sig av med en vara (om vi pratar fotoutrustning alltså) så skickar han den dit. När den anländer testas varan och sedan går annonsen upp.

Köparen vet då att varan är testad och godkänd (kanske rengjord också) och kan lugnt skicka sina pengar i postförskott form.

Men denna tanken är nog en utopi, hanteringskostnaderna är alltför höga skulle jag tro...

Lan skrev:

Köparen vet då att varan är testad och godkänd (kanske rengjord också) och kan lugnt skicka sina pengar i postförskott form.

Fin tanke. Men är det inte enklare att köpa varan i en etablerad begagnataffär i så fall? Poängen med att köpa privat är ju att man "lurar" en mellanhand på pengar, dvs "Begagnade Torkels FotoTest & Funktionskontroll-Institut" får inte tjäna en slant på att vara mellanhand och garant för funktion. (Fenomenet finns i många branscher och brukar kallas "brooker")

Mmm, nu skiljer sig min tanke lite ifrån den i skala men principen är samma ja.

Tänkte på en sådan firma som du pratar på, skillnaden är inköpskostnad för firman, lagringskostnader med mera kontra säljpris för säljaren. Säg att en sådan firma som jag tänker på tar 5% pga volymen & typen av vara de hanterar. En firma som köper av säljaren skulle inte kunna köra med 5% mindre än gående pris.

Fast visst är det samma grundtanke. Nej, nu ska jag jubba mera. Sigma 70-200 2.8 locka och pockar...pengar pengar.

Jag skickade en gång en bilbarnstol till Skåne och pengar såg jag aldrig röken av.
Likadant var det när jag skickade Tv spel till Härnösand. Då hade han betalt i förskott och påstod att det kommit ett tomt paket. Jag betalade tillbaka pengarna och hittade sedan hans annons på Tradera där han sålde just dom spel han köpt av mig.

Sedan dess skriver jag just sådana annonser som du retar dig på och vill man inte vara med så slipper man.

Bäst är det när man kan mötas och titta på prylarna och göra upp affären, men vill någon betala i förskott så går det bra, annars inte.

Dom som har betalat i förskott till mig här på FS har fått vad dom betalade för och är nöjda. Jag har även handlat på samma villkor av andra medlemmar här och aldrig blivit lurad.

Det är mitt val på vilka villkor jag gör affärer.

Förstår inte heller fotosidans varning om att betala i förskott, borde vara samma varning för att skicka prylar utan garanti för betalning.

Fördelen med FS annonser är att man kan titta på profilen och se lite om vad det är för en typ och hur etablerad medlem det rör sig om.

Senast ändrad:
Det är en ganska vanlig strategi hos bedragare att erbjuda att man kan göra upp affären "öga-mot-öga". Det bidrar till att erbjuda säkerhet och förtroende hos köparen men naturligtvis dyker säljaren aldrig upp om man gör upp om tid och plats. Har för mig "Sala-mannen" använde sig av något liknande i hans annonser. Nyligen uppdagades även en stor härva i Norrbotten där ett antal män dömdes för internetbedrägerier. De hade bl a använt wifi-uppkopplingar och använt sig av intet ont ananandes människor som inte spärrat sina trådlösa nätverk, samt ett antal målvakter som tagit emot pengar för att sedan mot provision betala ut huvuddelen till huvudmännen.

I många bedrägerifall skiter även bedragaren i att han lämnar spår efter sig. Han/(hon) hinner få i hop ganska stora summor pengar på kort tid, straffen är lindriga och eventuella skadeståndskrav hamnar förmodligen i en redan existerande pott hos kronofogden. De har helt enkelt inte så mycket att förlora på det.

Så personligen skulle jag inte utsätta mig för risken att sätta in stora summor pengar på någon okänd persons bankkonto om det nu inte t ex rör sig om någon "kändis" från fs eller liknande.

/D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar