Annons

Skall börja med digitalt; 30D vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Sandisk gör bra kort tror jag alla är överrens om. Jag ifrågasätter bara valet av Extreme III med motiveringen att hastigheten är hög.

Så här skriver t.ex. Cyberphoto om Extreme III:
Även här gäller förstås att kamerans interna datahantering också skall vara snabb för att man skall ha nytta av hastighetsökningen. Inte ens dagens digitala systemkameror behöver eller kan utnyttja ett Extreme III-kort utan man kan gott välja ett Ultra II istället.
 
Du har säkert rätt. Som sagt väljer jag Extreme III för programmets skull och för att det är framtidssäkrare för nästa generations kamerahus. Troligen.

Men är kostnad prio 1 väljer man givetvis annorlunda.
 
The Tor skrev:
Att Sandisk gör bra kort tror jag alla är överrens om. Jag ifrågasätter bara valet av Extreme III med motiveringen att hastigheten är hög.
Det finns andra än kameran som kan ha nytta av de högre hastigheterna. Själv uppskattar jag att det går så fort som möjligt att tanka över bilderna när jag stoppat ett kort i en kortläsare.
 
Det är sant, använder du kortläsare kan man ju utnyttja den högre överföringshastigheten. Men när det gäller ett 1GB kort är frågan om det inte tar längre tid att leta reda på kortläsaren till Extreme III, än att läsa in bilderna direkt från kameran med Ultra II. ;-)
 
The Tor skrev:
Jag ifrågasätter bara valet av Extreme III med motiveringen att hastigheten är hög.
Extreme III sparar data med 20MB/s, Ultra II med "bara" 9-10MB/s. Fyller man kamerans buffert med bilder så är bufferten tömd betydligt snabbare med ett EIII än med ett UII. Så visst kan moderna systemkameror utnyttja den högre skrivhastigheten på ett EIII.
Fast det är klart, om man aldrig tar seriebilder spelar det ingen större roll vilket kort man väljer.

Mvh, Ulf
 
Okey! Blir det någon märkbar skillnad på en 30D?
Hur snabbt fylls kamerans buffert och hur lång tid tar det att tömma den med respektive minneskort?
 
The Tor skrev:
Blir det någon märkbar skillnad på en 30D?
Hur snabbt fylls kamerans buffert och hur lång tid tar det att tömma den med respektive minneskort?
DPReview skriver att 30D behöver cirka 10s att skriva ner 11 RAW-bilder på ett EIII och cirka 16s att skriva ner 10 RAW-bilder på ett UII. Det borde alltså ta drygt 50% längre tid att tömma bufferten på ett UII jämfört med ett EIII. En absolut relevant skillnad, tycker jag.
Instämmer dessutom helt med vad Bo skriver: Om man ändå lagt ut åtskilliga tusen på en fin kamera, varför spara ett par hundringar på minneskortet?
 
Lieden.se skrev:
DPReview skriver att 30D behöver cirka 10s att skriva ner 11 RAW-bilder på ett EIII och cirka 16s att skriva ner 10 RAW-bilder på ett UII.
Hade korten samma lagringskapacitet?

Jag letade här för att se prestandan för olika minneskort på en 30D:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8478

Det verkar ju handla om en väldigt liten skillnad mellan de snabbaste korten.

Någon som vet vad den maximala överföringshastigheten är mellan kamerans buffert och minneskortet på en 30D?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.