Annons

Skall börja med digitalt; 30D vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har just skaffat mig min första digitala SLR, jag hade inte 10000 som du hade att lägga så det blev en 350D i stället. Fick tag i en på blocket för en vecka sedan för 4500 med kitobjektiv och nägra CF-kort. Jag valde Canon eftersom jag redan hade ett par vassa Canon objektiv EF 20-35 och EF 35-80 båda 2.8 L.
Båda objektiven är ca 15 år gamla, men bra mycket bättre än kitten både i kontrast och skärpa. Jag kommer antagligen att efter helgen skaffa ett batterigrepp eftersom kameran blir ganska framtung med EF objektiven.
Bildresultatet är jag mycket nöjd med.
 
Andreas skrev "Det skiljer ju knappt något mellan att köpa bara kamerahuset eller att köpa 18-55 kitet."

I förra veckan beställde jag en Eos30D på Inwarehouse, knappt 11500 inkl 18-55. De har samma pris för bara huset, så jag tog naturligtvis inkl -lika bra det när det är gratis ;-)

Den står nu här på datorbordet och väntar på att stormen skall bedarra och att 70-300/4-5,6 IS USM-objektivet skall komma i veckan. Har upptäckt att man kan längta som ett barn även när man passerat 55+ ;-)

En gammal dröm går i uppfyllelse, få se om det går att få fart på det gamla fotointresset igen. Det var ett bra tag sedan min gamla Canon FP var i farten.

Även för mig var känslan av att hålla i den en avgörande faktor, plus att den är "robustiserad". Det plus det jag lärde genom att läsa diskussioner här på FS fällde utslaget, tack för all visdom här!
 
Ok grattis till inköpet Christer!! Skall kolla upp inwarehouse.

Bernt vilka underbara bilder du har i ditt album! Hur länge har du hållt på med photshop?

Jag har också kollat på eos 350 och 400D, men priset är inte så gigantisk mycket högre nu med cashbacken.

Någon sade att det blir bättre bilder med en 8 Mpixkamera än en 10Mpix om man ändå inte skall skriva ut större än A2. Detta hade med brus att göra... kan detta stämma?
 
Jag kan varmt rekommendera Sigma 17-70.

Det är ett kanonobjektiv som optiskt är bättre än både EF-S 18-55 och EF-S 17-85 IS. Visserligen fattas bildstabilisering, men det...

...är billigare
...är skarpare
...har mindre kromatisk abberration
...har mindre distorsion
...har större bländare
...har bättre närgräns
...levereras med motljusskydd

(jmfrt med 17-85)

Se http://photozone.de/ för många bra objektivtester. Spenderade närmare ett halvår där innan jag bestämde mig för...

30D + Sigma 17-70 + Canon EF 70-300 IS + EF 50 1:1.4
 
Har precis sålt min 300D, skall antagligen uppgradera till 30D (det var 400D innan jag läste denna tråd) när jag åker till NY i slutet av Januari.

Jag kan varmt rekommendera Tamron 28-75 2,8 XR Di, för "vardagsfotografering" är brännvidden optimal tycker jag, och objektivet är mycket prisvärt. Se här på Cyberphoto;

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

Mvh Fredrik
 
Gentle Giant skrev:
Ok grattis till inköpet Christer!! Skall kolla upp inwarehouse.

Bernt vilka underbara bilder du har i ditt album! Hur länge har du hållt på med photshop?

Jag har också kollat på eos 350 och 400D, men priset är inte så gigantisk mycket högre nu med cashbacken.

Någon sade att det blir bättre bilder med en 8 Mpixkamera än en 10Mpix om man ändå inte skall skriva ut större än A2. Detta hade med brus att göra... kan detta stämma?
Så kan man knappast resonera i generella termer. Det finns en mängd andra faktorer som spelar in. Många av de 6 megapixels kameror som kom för två-tre år sedan är brusigare än dagens 8-10 megapixels kameror.
 
Fredrik Å skrev:
Har precis sålt min 300D, skall antagligen uppgradera till 30D (det var 400D innan jag läste denna tråd) när jag åker till NY i slutet av Januari.

Jag kan varmt rekommendera Tamron 28-75 2,8 XR Di, för "vardagsfotografering" är brännvidden optimal tycker jag, och objektivet är mycket prisvärt. Se här på Cyberphoto;

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

Mvh Fredrik

Jomen, detta objektiv har i snart 3 år framstått som det skarpaste "mellanzoomobjektivet" som finns i sin prisklass. Tecknar t o m ut skapligt på FF-sensor o på 1,6 cropsensor blir resultatet fantastiskt 0m man kan leva med 44,8-120 utan att sakna vidvinkeln för mycket. För så blir utsnittet på en 10D/20D/30D/300D/350D o 400D).

För övrigt har jag praktiska bildbevis på att det i många situationer spelar jämnt med EF 24-70/2.8 L usm som kostar 3ggr mer. Jag skulle inte reagerat om det kostat det dubbla och haft en usm istället för den slöare likströmsmotorn för AF. Fantastiskt bra macroläge också.

Och det är inte så plastigt. Vikten anger att det sitter många tyngre glasbitar i det. Plus oxå för att man får ett bra motljusskydd inbakat i priset.
 
paul innergård skrev:
Så kan man knappast resonera i generella termer. Det finns en mängd andra faktorer som spelar in. Många av de 6 megapixels kameror som kom för två-tre år sedan är brusigare än dagens 8-10 megapixels kameror.

Rätt, Paul! MEN det är svårt att se den faktiska skillnaden mellan en gammal 6mp 10D och en 1DMkII på 8mp i vissa lägen (finns i 3 sidigt test i FOTO när 1DMkII lanserades). I synnerhet vid lägre iso. Men bruset är det skillnad på över 400. Optikvalet spelar stor roll, givetvis.
Men det är inte helt lätt att med likvärdig optik se någon praktisk skillnad mellan en 8mp 30D och en Nikon D200 på 10mp. Inte för det mänskliga ögat i alla fall. Ju högre upp man vandrar på skalan blir diffen på 2 mp alltmer omärklig.

11,1 mp på 1Ds FF-sensor är det ingen skillnad alls på vs Kodaks FF-sensor på 13,5 mp. Och mellan Kodaken och en 1DsMkII med 16,7 mp med FF är det svårt att avgöra vilken kamera som använts om bilden behandlats rätt. För att få rejäl skillnad mot en 1DsMkII 16,7mp fordras nog 25 mp och det fixar inte dagens småbildsoptik att återge i gemen. Redan på en 5D med 12,7 mp har många optiker svårt att svara upp mot vad kamerans sensor kan återge. Isynnerhet vidvinkelzoomarna.

Ville bara inflika det. Men visst har bruset minskat på en 3-årsperiod. Fast också på bekostnad av viss detaljåtergivning i rättvisans namn.

Det är som du säger Paul. Många saker som spelar in. Själv ser jag hellre färre pixlar och mer dynamik (Okej, jag brukar upprepa det i varje forum jag deltar i, men så vill jag ha det)
 
Förhoppningsvis urholkar dropparna stenen, så jag stämmer in i din förhoppning om att fokuseringen på antalet pixlar ska minska till förmån mot dynamik.

Därför hoppas jag också att 40D bara får 8 megapix och att uppföljaren (eller nya versionen) av 5D inte får fler pixlar än dagens 5D. Jag vill inte ha dessa gigantiska datafiler som skitar ner hårddisken när jag inte behöver dem. Och jag vill ha STÖRRE pixlar - inte mindre...
 
Ofattbart! Nu håller min nya 30D+kit som bäst på att packas! :D Jag har själv inte fattat att jag slog till... Det dök upp ett oemotståndligt erbjudande och jag hade inte många minuters betänketid eftersom att kamerorna gick åt som smör. Som tur var hann jag få tag i en. Ska bli grymt spännande att om några dagar få hämta ut paketet! :)

Förresten, vilket minneskort bör man ha om man ska kunna använda kamerans fulla kapacitet? Fungerar ett Ridata 2gb kort bra? Ska man gå på Sandisk extreme 3? Klarar 30D av 4gb minneskort och uppåt eller måste man förnya firmwire eller liknande?

Mvh/En exalterad Pär
 
Kör på Sandisk Extreme III och se till att få ett paket som innehåller ett serinummer till den bästa råkonvereraren Capture One. Just nu får du nämligen med licensen till deras program C1 LE som egentligen kostar 99 dollar att köpa löst.
Men det finns en del gamla förpackningar i affärerna som inte innehåller serienumret.

Sandisk-korten får också alltid "bäst i test". Varför spara några tior på ett billigare kort. Just nu får du ju faktiskt betalt för ett Sandisk om det kostar under 99 dollar.

www.phaseone.com/sandisk
 
Jag funderar på ett Ridata 2gb 150x för 495kr hos zebramedia, är det ett bra val? Fungerar de bra med 30D?

/Pär
 
The Tor skrev:
För att kameran ändå inte kan utnyttja den högre överföringshastigheten hos Extreme III.

Så det är bättre att spara 30 kronor på ett 1GB-kort även om han om några år köper en snabbare kamera som helst ser snabbare kort?

Ridata funkar säkert, även om jag aldrig hört talas om dom. Däremot har jag hört talas om folk som haft problem med minneskort. Dock ej aldrig Sandisk....

Här är en som köpte ett billigt kort:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=70483
 
Jag har Canon 30D och Nikon D70. Alla mina kort är Sandisk och jag har aldrig haft ett enda problem på åtminstone 50 000 exponeringar de sista två åren. Varför snåla på kort när man lägger ut multum på kameror och objektiv...


Vad gäller prisskillnad: Vet bara att jag betalade 525 för mitt Extreme III här om dagen på Scandinavianphoto. Men det var ju bara 1 Gb. Jag missade att Pärs kort för 495 spänn var på 2GB.

Hursomhelst - jag köpte det mest för att få Capture One-programmet som jag tycker är det bästa efter att ha provat samtliga råkonverterare ganska ingående...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.