Annons

Skall börja med digitalt; 30D vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte nyligen en 400d och sparade pengar till bättre optik istället. 400d med batterigrepp gör att ergonomin blir acceptabel också (fotar mycket vertikalt/stående). Självklart hade jag valt en 30d med batterigrepp om jag haft obegränsat med pengar. Men om man inte kan lägga hur mycket som helst tycker jag att optiken är mer värd att satsa pengar på. Kamerahus kommer man ju ändå vilja köpa nytt om ett till ett par år, eftersom att det händer så mycket på den fronten. Optiken däremot kan man behålla väldigt länge (om man köpt EF =)) Men det är bara min åsikt förstås...

Jag kan ju också flika in att jag nyligen bytt från Nikon till Canon. Mycket på grund av Canons optik.
 
400 D ger lika bra bildkvalite som D80 om det sitter likvärdig optik på husen.Det som skiljer är att Canons D400 är byggd för dom som går från små kompakt kameror o vill ha en liten systemkamera.

Själv är jag van vid stora kameror o skulle gå på Nikons D80 i valet mellan D400/D80 fast i bildkvalite är det dött lopp.
D400 ger snäppet bättre bildkbvalite än 30D med samma optik på husen däremot är D30 ett bättre hus om man inte prioterar litet kamerahus.
Har en kompis som brukar åka med som assistent o han köpte D400 o är grymt nöjd med att kameran är så liten o levererar så bra bildkvalite.
 
Mikael:

400d med batterigreppet, blir då greppet/ergonomin likvärdigt med nikon d70 eller canon 30d?.
 
Nikons ergonomi är svårslagen måste jag nog säga.
400d utan batterigrepp är ju nästan oanvändbar enligt min mening. Men med batterigrepp är det helt godkännt. Jag har tidigare tyckt att det känns coolt med en fet kamera, men nu när jag kör med en liten så är det faktiskt ganska praktiskt.
 
Re: Re: Marginellt billig!

perperub skrev:
Onekligen mycket intressant! Jag står och väljer mellan 400D, 30D och D80. Just nu lutar det åt 30D. Hjälp mig, jag har sådan beslutsångest! :)

Kan egentligen bara hålla med olof...beställde själv en 30D (+ BG-E2 + 1st original batteri och 4 st piratbatterier) från pixxass.de i veckan.

Alles, inklusive hemkörning till dörren och kontant betalning där, gick lös på 1366 euro till kursen ~9,03...12,334kr.

Kamerahuset gick lös på 1049 euro vilket då med cashback blir lite styvt 8075kr (plus 300 i frakt)..dvs ca 500kr mer än vad jag gav för min 350D hos min lokala handlare i somras.

Kan ju bara tillägga att jag la ordern förmiddag 19/12...och 21/12 had jag prylarna i näven. Jag fick en sån där kod att följa paketet..men det hanns knappt att uppdatera innan dom ringde upp och bad mig ha summan tillgängligt för snart skulle dom leverera :)

Lycka till, vad än du väljer...

Leif
 
400d med batterigreppet, blir då greppet/ergonomin likvärdigt med nikon d70 eller canon 30d?.
Själv har jag en 350D, till vilken jag snabbt kom underfund med att ett batterigrepp var ett absolut krav.
Lite bättre blir den att hålla, men långt ifrån tillräckligt. Den är fortfarande alltför "tunn" för fingrarna. Med batterigreppet behöver man dock inte ha fingrar nedanför kameran.
Mina tankar spekulerar vilt i hur jag på bästa sätt klistrar på extra gummi för att göra greppet tjockare.

Jag rekommenderar å det varmaste inte 350D/400D m. grepp jämfört med 20D/30D. Stor skillnad, och jag stör mig på det. Inte alls bekvämt...
 
Ok, då lutar det åt d30.
pixxass säljer 30d med Canon EF-S 17-85 USM 15399euro, hur är det objektivet?.
 
Neo skrev:
Ok, då lutar det åt d30.
pixxass säljer 30d med Canon EF-S 17-85 USM 15399euro, hur är det objektivet?.

Mycket bra! Enda haken med det är om du någon gång i framtiden skulle vilja byta kamerahus som har större sensor (finns bara 3 på marknaden ännu så länge 1DsMkII, 5D och 1DMkIIn, De två första har en s k fullformatssensor och den tredje en sensor som ligger mittemellan fullformat och den som 30D/400D har).

Orsaken är att alla objektiv som heter EF-S inte kan teckna ut de formaten. Däremot går ALLA EF och EF-S optiker att använda på 30D/400D.

Men håller du dig till sensorstorleken är det ett väldigt bra objektiv som allroundzoom.
 
Re: Re: Re: Marginellt billig!

leffe06 skrev:
Kan egentligen bara hålla med olof...beställde själv en 30D (+ BG-E2 + 1st original batteri och 4 st piratbatterier) från pixxass.de i veckan.

Alles, inklusive hemkörning till dörren och kontant betalning där, gick lös på 1366 euro till kursen ~9,03...12,334kr.

Kamerahuset gick lös på 1049 euro vilket då med cashback blir lite styvt 8075kr (plus 300 i frakt)..dvs ca 500kr mer än vad jag gav för min 350D hos min lokala handlare i somras.

Kan ju bara tillägga att jag la ordern förmiddag 19/12...och 21/12 had jag prylarna i näven. Jag fick en sån där kod att följa paketet..men det hanns knappt att uppdatera innan dom ringde upp och bad mig ha summan tillgängligt för snart skulle dom leverera :)

Lycka till, vad än du väljer...

Leif
Det gick verkligen undan det! Överväger starkt att gå på 30D + 18-55 kit. Det är trots allt min första DSLR så den gluggen lär nog räcka ett tag tills jag fått grepp om saker och ting.

Förresten cashback, fungerar det bra med att få pengarna direkt tillbaka på kontot osv?

Tack för alla bra tips och synpunkter! Vad skulle man göra utan er? :-D
 
snap skrev:
400 D ger lika bra bildkvalite som D80 om det sitter likvärdig optik på husen.Det som skiljer är att Canons D400 är byggd för dom som går från små kompakt kameror o vill ha en liten systemkamera.

Jag kände på en 400D igår och tyckte inte att den var en "liten systemare"... den var ju mycket större än tex en 350D....

Men det är ju klart.. allt är ju relativt.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Marginellt billig!

perperub skrev:
Förresten cashback, fungerar det bra med att få pengarna direkt tillbaka på kontot osv?

För min del så fungerade det bra... pengarna trillade direkt in på kontot. På utsatt tid också dessutom. Har för mej att det tog 2-3 veckor. Vet att det har strulat för en del men för de flesta har det gått bra.
 
PITCH skrev:
Jag kände på en 400D igår och tyckte inte att den var en "liten systemare"... den var ju mycket större än tex en 350D....

Men det är ju klart.. allt är ju relativt.

Enligt Canon skiljer det 1 mm och 25 gram mellan modellerna. Jag hade båda i min hand när jag bytte från 350 till 400 och upplevde dem som i princip identiska i storlek och vikt.


Mvh
Anders
 
Peter Bro skrev:
Tack för alla svar. förmodligen blit det en 30D till våren. Vad är "cashback"?
Ett marknadsföringsknep som bygger på återbetalning i samband med köp av en produkt. Du får en kupng som tillsammans med kopia av kvittot skickas in, därefter får du tillbaka stipulerat belopp. Jag tror att det fungerar klanderfritt. dessutom tror jag de skickar med ett häfte som ger möjlighet till cashback på olika objektiv.
 
Är också sugen på en D30.

Det står på hemsidan att cashback gäller i inköpslandet, hur funkar det då om man beställer från tyskland? pixass.de

Är lite sugen på kamerahuset och en Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro.
 
"The promotion runs in Austria, Belgium, Denmark, Finland,
France, Germany, Greece, Ireland, Luxembourg, Netherlands,
Norway, Portugal Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom,
Czech Republic, Slovakia, Hungary and Poland. To be able to
claim the cashback, the products must be purchased in one of
these countries and you have to be a consumer of anEEA
country (i.e. the EU, Norway, Iceland or Liechtenstein) or
Switzerland. The promotion is not open to employees of Canon
or members of their family, or to any Canon agents or dealers."

Så det ska inte vara något problem med att du köpt den från Tyskland.
 
Ok det låter ju bra.

Kände på en d30 igår, den kändes underbar i handen.

Frågan är ju vilket objektiv man skall komlettera med?

Jag kommer mest fota:

Natur
Makro
Porträtt

Jag vill börja med ett allroundobjektiv som fixar alla mina behov hyfsat, sedan kan jag ju köpa separata objektiv när jag blir lite mer varm i kläderna.

En kompis köpte Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro, han rekomenderar detta istället för det objektiv som medföljer 30D (18-55).

Det skiljer ju knappt något mellan att köpa bara kamerahuset eller att köpa 18-55 kitet. Har man någonsin använding för ett 18-55 om man köper ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro? Vid vilka situationer?

Sedan finns ju sigma ex 18-50...

Hur gjorde du Pär? Köpte du en D30?
 
Jag är nog veligast i hela världen, jag har fortfarande inte bestämt mig :) Har suttit sedan i höstas och läst, läst och läst. Men jag har i alla fall kommit fram till att det är Canon (bl.a. för objektivutbudet) och 30D, alternativt 400D (budgetvalet) som gäller.

Precis som du har jag känt på 30D och även 400D. 30D utklassar 400D i ergonomi, tycker jag. Sedan är det en kamera man kan växa in i på ett annat sätt än 400D, dessutom har den lite mer funktioner och lull-lull man kanske vill ha om ett halvår då man börjat få koll på saker och ting. Mina funderingar ligger kring om det är värt att lägga ut ca 10000kr på en kamera eller om pengarna gör större nytta på sparkontot. Men jag är väldigt sugen på att slå till. Måste nog bara våga satsa :)

Till en början har jag tänkt nöja mig med kitobjektivet, då det är precis som du säger Andreas, nästan gratis. Då man blivit varm i kläderna och kommit fram till vad man i huvudsak fotar och vad man vill ha, först då tänkte jag börja kika efter en ersättare till kitet. Troligtvis kan det då bli t.ex. Tamron 17-50/2,8 alt. Sigma 18-50/2,8 eller den dyrare Canon EF 17-40/4L, tre bra standardzoomar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.