Annons

Skall börja med digitalt; 30D vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Jag skall efter mångårigt fotograferandeuppehåll sätta igång igen. Min analoga Nikon FE har jag tagit många bra kodachromedior med. Nu verkar den digitala systemkameramarknaden mognat och det är dags att uppgradera. Ett tag var jag inne på att köpa 400D, men kanske det är bättre att satsa på 30D.Vilka + och - finns det för att köpa 30D?
 
Satsa på 30D är mitt råd. Mycket bättre ergonomi, sökare, serietagningshastighet. Dessutom har den metallhus med mera. Och så är det cashback nu dessutom så den blir ju bara marginellt dyrare än 400D.

Jag tycker att du gör ett misstag om du väljer 400D. Glöm det där med antalet pixlar också. I praktiken betyder det absolut ingenting.

Som jag ser det finns inga som helst minus för 30D jämfört med 400D. Allt är bättre.

Ser fram mot att någon kommer med ett enda skäl för att välja 400D istället för 30D. Jag tror inte att det finns något. Ska vara det marginellt lägre priset i så fall...
 
Jag har 30D och skulle inte byta den mot 400D.
Tror knappast du märker av den högre upplösningen hos 400D, Däremot finns det många fördelar hos 30D som lär märkas mycket mer.
 
Slowfinger skrev:
Ser fram mot att någon kommer med ett enda skäl för att välja 400D istället för 30D. Jag tror inte att det finns något. Ska vara det marginellt lägre priset i så fall...
30D kostar väl ungefär dubbelt så mycket som 400D?
 
Nja, men det var lite mer skillnad än jag trodde faktiskt. Med cashbacken får man 30D för ungefär 10 000 kronor och 400D kostar 7000 så det är klart. Sitter man illa till ekonomiskt kanske man måste välja 400D...
 
The Tor skrev:
30D kostar väl ungefär dubbelt så mycket som 400D?
Det skiljer väl i runda slängar 3000-3500, eftersom det just nu är cashback, 1400 kr på 30D. 30D är i alla avseenden en bättre kamera än 400D, visserligen är pixelantalet större på 400D, men det är högst marginellt sett till slutresultatet. I hantering och möjligheter så är 30D överlägsen.
 
Jag kollade bara snabbt på Cyberphoto och där är skillnaden knappt 4000:- (inkl Cash-back på 30D). Det kändes inte "marginellt". ;-)
 
paul innergård skrev:
30D är i alla avseenden en bättre kamera än 400D
Det stämmer bara om de extra pixlarna och dammreduceringsfunktionaliteten är noll och intet värda. Så är det nog inte för de flesta.

(Jag lägger mig i övrigt inte i diskussionen om vilken av kamerorna som är "bäst".)
 
PMD skrev:
Det stämmer bara om de extra pixlarna och dammreduceringsfunktionaliteten är noll och intet värda. Så är det nog inte för de flesta.

(Jag lägger mig i övrigt inte i diskussionen om vilken av kamerorna som är "bäst".)
De extra pixlarna genererar något mer brus. Dammreduceringsfunktionen är ok, men för den flitige objektivbytaren är den ingen garanti för att slippa skit på sensorn. I sitt segment är 400D en mycket prisvärd kamera, men för mig som fotar mycket skulle aldrig en 400D komma på fråga, 30D känns mer som en riktig kamera.
 
EOS 30D är antagligen ett bättre val än EOS 400D för den som fotograferar mycket. Det var bara påståendet att den skulle vara i alla avseenden en bättre kamera jag invände mot eftersom det faktiskt finns egenskaper hos EOS 400D som är bättre.
 
PMD skrev:
EOS 30D är antagligen ett bättre val än EOS 400D för den som fotograferar mycket. Det var bara påståendet att den skulle vara i alla avseenden en bättre kamera jag invände mot eftersom det faktiskt finns egenskaper hos EOS 400D som är bättre.
Du har rätt i att 400D är en kompetent kamera men utifrån vilken som är den bättre kameran så är 30D självskriven. Jag har en D200 med 10 milj pixlar, men hade gärna haft 8 milj pixlar istället om det hade fått ner brusnivåerna.vad gäller uttrycket "i alla avseenden" så menade jag inte varje specifikation side by side, utan snarare att 30D är den tveklöst bättre av de två.
 
Marginellt billig!

Gör som jag och köp 30D från pixxass.de Där kostar huset inklusive frakt och avgifter med cashbacken borträknad 8270kr. Det är billigt!

400D huset kostar där 5695 inklusive allt...

Skillnad på 2575kr....

Men 30D är lätt värt det! Underbar kamera!
 
Re: Marginellt billig!

sarious skrev:
Gör som jag och köp 30D från pixxass.de Där kostar huset inklusive frakt och avgifter med cashbacken borträknad 8270kr. Det är billigt!

400D huset kostar där 5695 inklusive allt...

Skillnad på 2575kr....

Men 30D är lätt värt det! Underbar kamera!
Onekligen mycket intressant! Jag står och väljer mellan 400D, 30D och D80. Just nu lutar det åt 30D. Hjälp mig, jag har sådan beslutsångest! :)
 
Med tanke på att detta inte är din första systemkamera tror jag också att 30D skulle vara bäst.
Det viktigaste är att du åker till en fotoaffär och håller i kamerorna innan du bestämmer dig.
 
Re: Re: Marginellt billig!

perperub skrev:
Onekligen mycket intressant! Jag står och väljer mellan 400D, 30D och D80. Just nu lutar det åt 30D. Hjälp mig, jag har sådan beslutsångest! :)

Kolla in testerna på www.dpreview.com Kamera & Bild och tidningen FOTO. Nikon D80 slår 400D rätt rejält i alla de testerna.

Valet mellan D80 och 30D är däremot rätt svårt. Det är ett strategiskt val mellan två system...
 
Jag har blivit lite skrämd av trådarna med D80's med heta pixlar, känns inte så roligt om man tänkt köpa från Tyskland *Pär ser pengarna rulla iväg på fraktkostnader för en defekt kamera* Men visst verkar det vara en kanonkamera! Jag tror att jag skulle bli nöjd med vilken jag än väljer, den saken är i alla fall klar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.