Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakningsoskärpa och 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Gäller tummregeln att använda kortare slutartid än 1/brännvidden på objektivet för att förhindra skakningsoskärpa med en 350D?
( 200mm = 1/250s )

Eller skall man ta med i beräkningen att den har en mindre sensor som gör att brännvidden motsvarar 1.6x mer?
Det vill säga 1.6x200mm = 320mm = 1/400s
 
Är långt ifrån en expert på det här ämnet. Men jag tror du kan räkna ett 200mm som just ett 200mm. (Alltså 1/250).

För själva brännvidden ändras ju inte, bilden blir bara beskärd jämfört med en 35mm kamera...

M.V.H Johan Runesson
 
Jämför med en kompaktkamera som min med 8,3 mm som minsta brännvidd, vilket motsvarar 38mm i småbildsformat. Med den kan man inte ta bra frihandsbilder på 1/8 sek. Det är alltså vinkeln och inte brännvidden som bestämmer, i ditt fall 1,6 x brännvidden.
Sen hjälper det ju om man andas lugnt och är mätt i magen mm. :O)
 
mattiasosterberg skrev:
Eller skall man ta med i beräkningen att den har en mindre sensor som gör att brännvidden motsvarar 1.6x mer?
Den mindre sensorn gör bara att bilden beskärs, inte att brännvidden ändras.

Med detta i åtanke, skulle du välja, eller klara av att använda, en längre slutartid om du vid fotograferingen vet att du kommer att beskära bilden i mörkrummet?

Kan slutartiden dubbleras om man i mörkrummet skär bort halva bilden?

Kan slutartiden göras tio gånger längre om man i mörkrummet skär bort 90% av bilden?
 
Re: Re: Skakningsoskärpa och 350D

Göran Larsson skrev:
Den mindre sensorn gör bara att bilden beskärs, inte att brännvidden ändras.

Med detta i åtanke, skulle du välja, eller klara av att använda, en längre slutartid om du vid fotograferingen vet att du kommer att beskära bilden i mörkrummet?

Kan slutartiden dubbleras om man i mörkrummet skär bort halva bilden?

Kan slutartiden göras tio gånger längre om man i mörkrummet skär bort 90% av bilden?

Jag tycker Mattias resonemang stämmer, mindre utsnitt ger större förstoringsgrad när bilden framkallas. Detta borde innebära att den använda slutartiden borde vara 1.6 ggr längre. d.v.s snabbaste rek tid blir då 1/(200x1,6) = 1/320.

Att det är utsnittet som ändras och inte brännvidden är ju här lite akademiskt. Ett mindre utsnitt gör ju att skakningsoskärpan förstoras upp mer och blir mer tydlig.

Mattias:

Använd faktorn 1.6, lägg på lite marginal och låt sunt förnuft vägleda Dig. En del klarar längre tider en del kortare. Prova Dig fram, så ser Du vad Du normalt klarar. Men visst cropfaktorn gör allt lite känsligare.

/Jörgen
 
Med mitt 200/2.8L brukar jag hålla en slutartid på 1/1000s då:

1/(200*1.6 * 3) då jag vill kunna beskära en del efteråt.

(Under förutsättning du har ett skarpt objektiv).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.