Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakar trots IBIS?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Om jag aktiverar och använder IBIS på min kamera och till objektiv 70-180mm, så upplever jag att den blir väldigt skakig. Gör jag något fel som frambringar detta eller är det vanligt att det blir så när man exempelvis går över 100mm? Försöker jag exempelvis zooma in på en byggnad på avstånd så är det himla skakigt, vilket jag undviker genom att stänga av IBIS och istället leka med slutartiden.

IBIS är tyvärr inget magiskt recept för att slippa skakningar och precis som du är inne på så minskar effekten ju längre brännvidd du har. Det kan säkert göra lite skillnad, men inte så att man märker det i sökaren med teleobjektiv. I alla fall inte enligt min erfarenhet.

Jag tycker det gör en dramatisk skillnad på långa brännvidder. Nu har förstås nästan alla mina lite längre objektiv stabilisering i objektivet också, och åtminstone Canon har länge hävdat att det är effektivare vid just långa brännvidder.
Sen finns det stabilisering som bara "ligger och lurar" tills man verkligen trycker av. Då märks inget i sökarbilden, men förhoppningsvis på den färdiga bilden.

Jag tycker det gör en dramatisk skillnad på långa brännvidder. Nu har förstås nästan alla mina lite längre objektiv stabilisering i objektivet också, och åtminstone Canon har länge hävdat att det är effektivare vid just långa brännvidder.
Sen finns det stabilisering som bara "ligger och lurar" tills man verkligen trycker av. Då märks inget i sökarbilden, men förhoppningsvis på den färdiga bilden.

Jag upplever att det blir rejält skakigt när man försöker sätta fokus och det exempelvis är på mellan 150-180mm, nästan omöjligt. I alla fall med IBIS aktiverat.

Ja, då är det en helt annan sak. När det kombineras med IS i objektivet blir det riktigt stabilt men om man har ett längre tele utan IS är det för stora skakningar för att IBIS ska kunna hantera det. Men det kanske är olika mellan olika kameror och märken...

Låter konstigt. Jag kan handhålla både min r7 och om-1 och få knivskarpa bilder på 600-800 mm(fullframe ekvivalent) på 1/8 - 1/16 s. Sätter jag på 600:at på R7:an (motsvarande 960 mm) så blir i alla fall 2-3 bilder på en serie om 10 skarpa på 1/100 s. Och sökaren är stadig så länge fotografen inte är extremt stissig eller det blåser kuling. På mitt 12-100 kan jag fota på 1-3 sekunder vid 100 mm (motsvarande 200 mm full frame) och i alla fall få 1/3 av bilderna i en serie knivskarpa.

Vet av erfarenhet att vissa objektivs bildstab stör kamerans ibis med liknande resultat som följd. Jag stänger då av den ena och litar på den som är bäst (oftast IBIS på min om-1). På min R7:a kan jag inte göra så.

Min enda kamera med IBIS delar upp jobbet mellan IBIS och objektivet, så de inte stör varandra, eller så samarbetar de. Det beror på vilket objektiv det är.

Har inte du blott andra versionen av Sony A7, alltså A7II, här börjar väl Sony så smått att komma i gång liksom, efterföljaren A7III tog ett rejält skutt framåt med betydligt bättre Autofokus tex. Deras IBIS hade lite problem på grund av den relativt lilla huskroppen allt enligt uttalande från dom som kan sånt, den stora sensorn har det lite trång i det mindre huset, Olympus firade stora IBIS triumfer tack vare den klart mindre sensorn, den fick större rörelsefrihet men visst Olympus var också duktiga på IBIS. senare A7 modeller har väl lite tjockare kropp som A7IV så den IBISEN är bättre, 5,5 gånger men också bättre teknik där värstingen A7RV nu toppar med 8 ggr.

Först var det lite autofokus krig med kampen om snabbhet, sedan hur många flygande fåglar den kunde få skarpa, sedan en del småkrig om antalet pixlar, sedan kom vilken kamera som klarade flest bilder per sekund i samspel med bästa IBIS, där chockade Canon R5 med helt otroliga 8ggr helt makalöst vad man fångade skarpa bilder med världens längsta tid, från att dom flesta fotografer i genomsnitt kört på 1/125 utanför sportvärlden då vill säga, nu förtiden verkar dom köra med 0,6-0,10 eller liknade stup i kvarten, R5 verkar också fånga ögonen på trollsländor 50 meter bort om man får tro alla rapporter:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar