Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skadefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Vet inte om det här inlägget platsar i det här forumet men jag visste inte var jag annars skulle lägga det...

En kompis vill att jag ska fotografera ett ärr han har som senare ska synas av ett försäkringsbolag.

Nu undrar jag om det finns någon som har några bra tips på metoder man kan använda för att få ärret så tydligt som möjligt...det sitter på foten och jag kommer plåta det med min Nikon F3.

Tack på förhand /Niklas
 
Använd färgfilm. Kort tele.
En välavläsbar centimetermarkerad måttskala som plaseras i samma plan som skadan. Ta översiktsbild och detaljbild.
Blíxtljus som indirekt belyser motivet kan vara bra. Pröva olika belysningsriktningar om det ärren är "svaga" i kontrasten mot huden. Ha en färgneutral bakgrund, ex, grått eller vitt.

mvh
kriminalfotograf
 
Glöm ej att fakturera försäkrings bolaget för ditt arbete ! Förövrigt tycker jag att du ska följa Ulfs tips.
Mvh porträttfotograf
 
saxen skrev:
Glöm ej att fakturera försäkrings bolaget för ditt arbete ! Förövrigt tycker jag att du ska följa Ulfs tips.
Mvh porträttfotograf

Kan jag som privatperson ta betalt av försäkringsbolaget utöver film och framkallningskostnader?
 
_nailbomb_ skrev:
...En kompis vill att jag ska fotografera ett ärr han har som senare ska synas av ett försäkringsbolag...

Är det inte bättre att få ett läkarutlåtande av ärret?
Kanske din bild bara är ett komplement, i så fall känns det ju ok.

Min spontana tanke helt enkelt :)
 
Kolla med försäkringsbolaget om de godkänner dig som fotograf. De brukar ha lite krav på vilka som fotograferar och inte enbart kvalitetskrav. De vill få ett underlag till en opartisk bedömning av deras läkare och inte en bild som gör ärret så tydligt som möjligt.
 
Mja - för min del var det inga som helst problem. En kompis använde min analoga APS-kamera och plåtade av ett ärr på mitt lår. Bilderna framkallades som vanligt och skickades in till TryggHansa i det här fallet som inte hade några synpunkter.
 
Mja - steg ett är väl att man har någon form av olycksfallsförsäkring när skadan sker. Sedan tror jag att ärret måste klassas som "vanprydande" (vilket dom tyckte att mina ca 50 stygn i på utsidan av låret var).

Men nu tror jag minsann att vi kom grymt off topic ;)
 
_nailbomb_ skrev:
Kan jag som privatperson ta betalt av försäkringsbolaget utöver film och framkallningskostnader?

Det är kunden, den skadedrabbade som får i sin ersättningsyrkande begära ersättning för fotografering av skador .

Som Kim Rask skriver så ställs det inga krav på bildkvalitén. Men ju bättre en skada återges, så kan försäkringsbolaget göra en "rätt" skadeersättning.

Att det inte skulle godkänna dig som fotograf tror jag ej. Det är bilden de skall bedömas, inte fotografen.

Det är försäkringsbolaget som gör bedömningen hur stor ersättning som ev. ges för en skada.

Att de kanske vill ha in ett rättsintyg från en läkare är en annan sak.
 
_nailbomb_ skrev:
Vet inte om det här inlägget platsar i det här forumet men jag visste inte var jag annars skulle lägga det...

En kompis vill att jag ska fotografera ett ärr han har som senare ska synas av ett försäkringsbolag.

Nu undrar jag om det finns någon som har några bra tips på metoder man kan använda för att få ärret så tydligt som möjligt...det sitter på foten och jag kommer plåta det med min Nikon F3.

Tack på förhand /Niklas

Ha ha... Förlåt mig så här på förhand, men ibland känner man sig så j_kla busig bara.

Vet inte om mitt svar platsar speciellt bra men....

Kolla på den här länken, kanske det skulle kunna vara till hjälp?

http://www.spfx.dk/Sminke.htm

Förlåt igen "tråden" men jag kunde bara inte låta bli. Men visst syns det bra...
 
Robert_Vallentuna skrev:
Kolla med försäkringsbolaget om de godkänner dig som fotograf. De brukar ha lite krav på vilka som fotograferar och inte enbart kvalitetskrav. De vill få ett underlag till en opartisk bedömning av deras läkare och inte en bild som gör ärret så tydligt som möjligt.

Det enda krav jag mött från försäkringsbolagen är att de inte vill betala ordentligt...
om jag minns rätt betalar de sällan mer än 500-750:- för en skadefotografering vilket kan vara svårt att få att räcka om man ska betala alla skatter och avgifter ordentligt....

/b
 
Bertil Lindgren skrev:
Det enda krav jag mött från försäkringsbolagen är att de inte vill betala ordentligt...
om jag minns rätt betalar de sällan mer än 500-750:- för en skadefotografering vilket kan vara svårt att få att räcka om man ska betala alla skatter och avgifter ordentligt....

/b

?? För 10min jobb och ett mail med lite bifogade filer? Mindre än 30min jobb totalt!

Atelje fotograferna tar ca 500kr för en porträttserie. Jag har fotat lite åt TH och det är inge problem att få det att gå ihop med moms, skatter och allt. Tar 500kr ink moms för en skadeserie.
 
Robert_Vallentuna skrev:
?? För 10min jobb och ett mail med lite bifogade filer? Mindre än 30min jobb totalt!

Atelje fotograferna tar ca 500kr för en porträttserie. Jag har fotat lite åt TH och det är inge problem att få det att gå ihop med moms, skatter och allt. Tar 500kr ink moms för en skadeserie.

ok! om du fotograferar e 4 årig tjej med ärr i ansiktet så att skadan syns tydlig och på ett representativt sätt... ljusätter, fotar, städar och fixar till bilden... på mindre än 30 min så ok.. gör det då..

Och de förfrågningar jag fått/ och tidigare gjort har alla handlat om kopior på papper.. inte utskrifter, för något år sedan knappt ens ok med digitalfoto utan skulle vara film...
nej det är inte intressant för mig..

Ateljfotografen som kör en serie för 500:- räknar nog ofta med att sälja en och annan kopia efteråt oxå....

men men tycker du 500:- är en ok peng för ett jobb så gör det men man ska vara medveten om prisnivån innnan man gör skadefoton, därför vore det bättre om försäkringsbolagen tydligt talade om vad de tänker betala i förväg....

/b

/b
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.