Annons

skadade .raw-filer A-100

Produkter
(logga in för att koppla)

fredde-w

Medlem
har ett störande fenomen på min A-100

ca 5% av alla bilder fotade i .raw går ej att öppna i camera raw eller PS, "unexpected file-ending" säger programmet bara.

Trodde först att mitt minneskort var skadat men nu har jag testat med flera olika och får samma resultat.
Det spelar ingen roll om man för över filerna via kameran eller en kortläsare, PC eller MAC.

jpeg-bilder funkar som de skall.

Någon annan som upplever samma bekymmer?
 
fredde-w skrev:
har ett störande fenomen på min A-100

ca 5% av alla bilder fotade i .raw går ej att öppna i camera raw eller PS, "unexpected file-ending" säger programmet bara.

Trodde först att mitt minneskort var skadat men nu har jag testat med flera olika och får samma resultat.
Det spelar ingen roll om man för över filerna via kameran eller en kortläsare, PC eller MAC.

jpeg-bilder funkar som de skall.

Någon annan som upplever samma bekymmer?

lämna in kameran på service?
 
Intressant problem som diskuterats tidigare i en tråd om Nikon, där jag i ett inlägg redovisade detta:
Jag har liknande problem med D2x men har hittills inte hittat någon förklaring. Formaterar alltid korten i kameran, det uppträder ibland (i snitt 1 bild på 100-200, ibland kan det gå länge mellan problemen, ibland kan det inträffa oftare) på olika kort (Sandisk Ultra II och Extreme III), med olika kortläsare och även överföring direkt till dator.
Problemet finns fortfarande kvar. Jag har fortfarande inte hittat någon "röd tråd" för de tillfällen då filerna kvaddas. I PS och LR blir meddelandet just att oväntat filslut har inträffat, däremot har det gått att öppna filerna i Rawshooter (men där syns det linjer och breda enfärgade fält horisontellt).
 
självklart ska ja lämna in den men det är intressant att höra om någon annan har samma problem.

Andreas:

Jag har inte testat med Sony:s egna program.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.