ANNONS
Annons

Att gå över till lightroom, krångel med dubletter & camera raw

Produkter
(logga in för att koppla)
Du bör redan nu fundera på vilken sorts mappstruktur du vill ha för dina bilder. Det är enklare att göra rätt på en gång...

Jag förordar som sagt en ren datumbaserad struktur: foto/ÅÅÅÅ/MM/DD

En huvudmapp gör det enkelt att flytta, göra backup m.m.

Datumstrukturen fixar LR själv, förutsatt att du har rätt datum inbakat som EXIF-data i dina bilder.

Jag vet hur jag vill ha dom sorterade och det är i princip efter datum. Jag importerar dock de gamla bilderna efter min ordinarie sortering eftersom vi råkade ha fel inställning på en av kamerorna när jag var mindre. Enligt datumsortering så sker en och samma resa ibland i januari 2004 och ibland i juni 2005. Det blir väldigt rörigt om jag låter Lightroom sortera dessa bilder efter datum.

Jag skriver visst väldigt otydligt, förlåt. Jag har mina bilder på datorn, där jag råkade bilda dubletter. Jag raderar dock alla bilder, för över dom igen från min back up på en extern hårddisk för att slippa sitta och radera varannan bild på datorn. I framtiden kanske jag gör som du gör, när jag köpt en smidigare extern hårddisk. Tack för din hjälp!

Varför slänger du inte bara dubbletterna?

göra en sökning i Lightroom för att få fram alla bilder vars filnamn slutade på "-2.CR2" och sedan raderade jag dom som sökningen fick fram.

Som sagt, i Lightroom är det inga dubletter, det är dubletter på datorns hårddisk.

Det går snabbare för mig att slänga bilderna och föra över dom från externa hårddisken där de ligger som de ska. Blir ju samma resultat oavsett om jag gör det på ditt vis eller på det sättet.

@SLUSSBRUDEN

Ett tips.
Köp DVD-kursen "Allt om Lightroom 4" (3 dvd) från Moderskeppet (www.moderskeppet.se)
Köp kanske även boken "Lightroom 4 Från början" (från samma skepp)
Det gjorde jag för ett par veckor sedan, båda delarna till nedsatt pris (eftersom Lightroom 5 har kommit).

En fråga (och kanske ett tips):
När köpte du Lightroom 4?
Om du köpte det för bara några veckor sedan så ger Adobe dig möjligheten att få en gratis uppgradering (nedladdning) till Lightroom 5 (tips).

Det här med att flytta o kopiera filerna hit o dit.
Alltså LR är en databas.
VAR filerna ligger fysiskt bryr sig inte LR om.

Så lägg filerna där du vill ha dem.
Importera sedan toppkatalogen och gå o ta en fika.
Klart!
Flyttar man filer efter det så bör man göra det i LR inte utanför för då vet LR var bilden befann sig men kommer inte att kunna hitta materialet.

För att radera flera filer:
Använd piltangenterna i library-modulen.
För varje fil du vill bli av med tryck x på tangenbordet.
När allt är markerat välj Photo o längst ner i listan dyker det upp en rubrik ungefär: Erase all marked photos, klicka
Välj på vilket sätt du vill ha bort dem. Personligen använder jag remove from disk så blir man av med dem för evigt.
Klart

Tack för din kommentar Erik. Grejen är ju att jag är nöjd med hur det "ser ut" i Lightroom och jag vill fixa, radera och greja med alla bilder där. Dock så lyckades jag göra kopior när jag importerade filerna. Alla bilderna finns nu som dubletter på datorns hårddisk, vilket inte syns eller stör i Lightroom, men som tar onödigt mycket minne.

Hur gör jag själva importen från hårddisken på bästa sätt anser du? "Flyttar" jag bilderna vid första importen och "kopierar" bilderna senare när jag överför från minneskort?

Hur gör jag själva importen från hårddisken på bästa sätt anser du? "Flyttar" jag bilderna vid första importen och "kopierar" bilderna senare när jag överför från minneskort?
Precis som jag skrev, lägg filerna på disken i den struktur du vill ha.
Flytta runt blir bara jobbigt.
Välj toppkatalogen i LR o Importera.
Klart... efter en stund med previews o allt.

Bilder som importeras i framtiden ...
JAG bockar alltid i att inte importera dubletter.
JAG döper ett bibliotek till: typ 2013-06-28-skolavslutning
JAG döper FILERNA till: 2013-06-28-skolavslutning_0001.. osv i en nummer serie

Har du väl ställt in dessa parametrar så behöver du inte göra det igen.

Pinsamt att jag ändå inte fattar, förlåt. Jag läser vad du skriver, men vid importen så kan jag ju inte bara välja att importera. Jag måste välja mellan kopiera som dng, kopiera, flytta eller lägg till?

Ska jag flytta in alla bilder och sen radera bilderna därifrån jag tog dom? Jag kan inte radera kopiorna. Jag kan få dom till papperskorgen, men där går de inte att slänga eftersom "de används".
Jag använder alltid kopiera för säkerhets skull. När importen är klar och jag har gjort en första grov sållning (raderat), gör jag en backup. Sedan raderas bilderna från originalplatsen (minneskort eller hårddisk).

För att undvika dubbletter, om du råkar importera en gång till. kan du ju markera rutan "Importera inte misstänkta dubbletter". Rutan finns under Filhantering till höger i importfönstret.

Som sagt, i Lightroom är det inga dubletter, det är dubletter på datorns hårddisk.

Det går snabbare för mig att slänga bilderna och föra över dom från externa hårddisken där de ligger som de ska. Blir ju samma resultat oavsett om jag gör det på ditt vis eller på det sättet.

Ja nu är jag med på spåret... då är det en annan sak, och en annan problematik. (deduplicering av filer)
Gott att det löste sig iaf!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar