Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisare för gallring av raw filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Photo Mechanic!

Photo Mechanic finns för både windows och mac och är blixtrande snabbt. Fina funktioner för att smidigt tagga bilder. Köp, du kommmer inte att ångra dig. www.camerabits.com

Media Pro (för windows eller mac) är också trevligt men på tok för långsamt när man ska plöja igenom många bilder.
 
Har länge letat efter en bra, snabb och enkel bildvisare som klarar raw filer, men inte haft turen att hitta någon som har vad jag söker. Och det är inte mycket.
jag vill kunna bläddra mellan två eller tre bilder hyffsat snabbt, zooma in till 100%, och viktigast av allt så vill jag kunna ta bort filen genom programmet (hellst genom att trycka på delete). Det är allt jag vill... Är det någon som vet en bra bildvisare med dessa funktioner? Börjar bli lite lätt trött på alla jag testar.

jag söker inte ett program som "ordnar" mina filer, eller skapar ett bibliotek, jag vill bara kunna se vilka bilder som skärpan sitter på etc och ta bort de som är dåliga och ev dubletter.

jag sitter på en mac förövrigt (vänligen håll mac vs pc argumenten till de dussintals trådar dedikerade till det)

är mycket tacksam för hjälp.

Svarar på en gammal tråd.
Jag använder (PC) en utomordentlig och mkt snabb programvara som dessutom är gratis.
Den heter Faststone Image Viewer. Gör precis det du efterfrågar och klarar RAW. Vet inte om den finns i MAC-version.
 
Svarar på en gammal tråd.
Jag använder (PC) en utomordentlig och mkt snabb programvara som dessutom är gratis.
Den heter Faststone Image Viewer. Gör precis det du efterfrågar och klarar RAW. Vet inte om den finns i MAC-version.

Första raden på hemsidan är: All products work on Windows 98, ME, XP, Vista and Windows 7
 
Daniel,
Jag såg att du kör Canon, och då har du väl ZoomBrowser som följer med vid köp. Suverän visning av dina bilder och gör allt det du begär, och ännu mer om du skulle vilja. Ingen anledning att gå över ån efter vatten, så att säga, när du har fått detta program med din kamera.

Till Mac finns ImageBrowser med på CD:n som följer med en Canon-kamera. Det skiljer sig lite från ZoomBrowser, men för trådskaparens ändamål tror jag inte skillnaderna spelar någon roll.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.