Annons

Ska updater min eos 40d!

Produkter
(logga in för att koppla)

slugg

Medlem
Hejsan alla foto intreserade! Jag har en litte fråga om vilket objektiv jag ska köpa!
Jag är ute och reser mycket så jag fotar mäniskor, natur och bygnader. Jag hadde tänkt mig att spenendera 10000kr.


Tack för svar!
 
Vad är du ute efter? De två exemplen ovan är ju helt OK, men på olika sätt. Själv har jag ett ef-s17-55/2,8 IS och skulle nog sakna vidvinkeln och den lilla extra ljusstyrkan med det där 24-105-objektivet t ex inomhus. De där 17-55 (27-88 i praktiken) är väl dock en smula begränsande om man behöver lite tele-kapacitet.

När jag valde (då till jobbet, nu mitt) ett ef-s17-55/2,8 IS (plus ett Sigma 50-150/2,8 som komplement) så var det inomhusbruk, andra ljussvaga miljöer och 2,8-bländarens fördel för autofokusens funktion som avgjorde. Jag hade gärna haft ännu mer vidvinkel (Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX ?), men det hade aldrig
chefen gått med på också.

L-vädertätningen på 24-105-objkektivet är väl av något begränsad nytta med en 40D (påstår vissa?), men det är ju inte så dumt att kunna "strunta" i objektivet och hålla enbart kamerahuset hyfsat torrt.

Själv är jag dock solskensfotograf och kan bortse från det där helt :)

Fast jag funderar på att sy ett regnskydd i 2mm neopren (http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_62&products_id=509 ). Jag hittar inget färdigt jag har råd med och ibland när jag har lovat att plåta så kan det ju trots allt regna.
 
Du kan få i princip hur många olika tips som helst - alla bra val för viss användning - om du inte specificerar vad du letar efter lite bättre.

Har haft Canons 24-105/4L IS, 10-22/3.5-5.6 och 24-70/2.8L, ett antal fasta objektiv samt Tamrons 28-70/2.8. Jag tror att 17-55 är en bättre alroundkompromiss än de ovan listade objektiven då det kombinerar bra ljusstyrka och vidvinkel. Det får genomgående bra betyg.

MEN, är ljusstyrka en viktig parameter, rekommenderar jag att du tittar på Canons 20/2.8, 50/1.4 samt 85/1.8 eller 135/2. Begagnatpriserna ligger så pass att du får tre st för 10000. Har själv valt att gå över till fast optik då jag fotar livfulla barn allt oftare och behöver ljusstyrkan. 50/1.4 är ett fantastiskt prisvärt objektiv. Visst kommer det att bli meckigare att behöva byta glugg när du reser, men när de väl sitter på kameran är dessa objektiv mindre, lättare och mer diskreta än en rejäl zoom.
 
När min kamera höromveckan fick mankemang på grund av regn, klarade sig det EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM som satt på bra, men joysticken på kameran (40D) tog in vatten.
 
Hur mycket regn fick din utrustning utstå Anders ?

Nyfiken på hur kamerahuset mår nu efter att ha tagit in vatten via joysticken ,föresten hur vet du att det är just där den tagit in vatten ? har du skruvat isär kamerahuset kanske ?

Har själv en 40D och 17-55 2.8 och även ett 70-200 2.8 is usm.

någon som har nått tipps på hur man skyddar sin kamera i regniga stunder ?

Peter Olsson
 
photographer skrev:
Hur mycket regn fick din utrustning utstå Anders ?

Nyfiken på hur kamerahuset mår nu efter att ha tagit in vatten via joysticken ,föresten hur vet du att det är just där den tagit in vatten ? har du skruvat isär kamerahuset kanske ?

Har själv en 40D och 17-55 2.8 och även ett 70-200 2.8 is usm.

någon som har nått tipps på hur man skyddar sin kamera i regniga stunder ?

Peter Olsson

1. Inte fota i regn ?

2. AquaTech Regnskydd Sport Basic
 
Hoppas det framgår av bilden hur det regnade. Det är svårt att åskådliggöra regn på bild, tycker jag.

Att det var joysticken som tog in vatten vet jag för att det var den som slutade fungera. Inte helt, men när jag rörde den på ett håll hände något annat. Som nödlösning satte jag munnen till och gjorde omvänd konstgjord andning. Då började någon riktning till att fungera, men den hämtade sig inte helt förrän efter några timmar i torrare miljöer.

Jag befann mig i en situation där jag gick ut i torrt väder, men var tvungen att ta mig mellan några hus efter det att regnet brutit ut. Det finns en annan tråd om vädertätning här, där jag beskrivit det hela mer ingående. Jag hade ingen plastpåse eller något att tillgripa.

Jag fotograferade alltså inte i regnet. Jag gick så kvickt jag kunde till nästa tak, bärande kameran så skyddat som möjligt, men det hjälpte inte helt.
 

Bilagor

  • regn.jpg
    regn.jpg
    45 KB · Visningar: 532
apersson850 skrev:
Hoppas det framgår av bilden hur det regnade. Det är svårt att åskådliggöra regn på bild, tycker jag.

Jag fotograferade alltså inte i regnet. Jag gick så kvickt jag kunde till nästa tak, bärande kameran så skyddat som möjligt, men det hjälpte inte helt.

Det där är ju en bra regnbild :)

Fast om du nu vore en "riktig" fotograf så hade du antingen haft ett sea&sea undervattenshus med för säkerhets skull, eller krupit med kameran skyddad under dig. Nån ordentligt väderskyddad kamera duger ju inte då dom saknar IP-klassning Det finns ingen genväg till den perfekta bilden! :D
 
Hej Anders.

Jag tycker det framgår ganska bra hur mycket det regnar, ett tipps som jag tror skulle kunna fungera är att använda blixt,då får du ju lite mer ljus på det närmaste regnet i alla fall.

Det blir nog till att köpa någon typ av regnskydd tex Aquatech basic då det verkar passa mina objektiv 17-55 och 70 - 200.

Själv kommer jag förmodligen att även med ett regnskydd "monterat" endast att fotografera i lätt regn inte i skyfall eller kraftigt ihållande regn.

PS: skönt att kameran vaknade till liv igen.


//Peter Olsson
 
Jag hade ingen blixt med mig, inte utöver den inbyggda lysmasken, alltså. Kunde ju provat med den, förstås, för när jag tog regnbilden stod jag själv under tak.

Till stora delar är fotografering med blixt inte tillåtet i distilleriet. De är närmast panikslaget rädda för explosioner, med all denna alkohol som diffunderar ut genom trätunnor och andra behållare.

Det fanns inget roligt att fotografera ute i regnet. Åtminstone var det inte roligt att stå där och leta motiv, utan våtdräkt på. Hade jag trott det skulle bli så jävligt hade jag stoppat en plastpåse i fickan, köpt paraply eller sopsäck (poncho hette det visst) eller något liknande och låtit kameran få njuta av mer skydd. Själv är jag vattentålig i högre grad.

Jo, jag blev också gladare när joysticken fungerade igen, efter några timmar.
Jag finns nu för övrigt på bild på Jack Daniel's officiella hemsida. De tar i vanliga fall besöksbilder utomhus, men flyttade in en del av dem denna dag. Tjejen som tog bilden gjorde ett så uselt jobb, att det var knappt jag kunde hitta mig själv. Får tydligen åka dit igen...
 
ska anvandas i ljusa forholanden!

Om jag har forstat sa tror jag att det blir Canon 24-105mm f/4L IS USM! Men hur mycket vager den och far man med motljusskyd? Ska ha den mest i ljusa forhalanden! Tack for alla svar!
 
Man får med motljusskydd till Canons L-optik. I detta fall EW-83H. Men till 24-105 använt på en APS-C kamera, som 40D, ska man egentligen ha ett annat motljusskydd än det som följer med, nämligen EW-83J. Det ger bättre skydd men påverkar inte bilden, eftersom en 40D inte använder hela bildvinkeln.

I bruksanvisningen står det att det väger 670g. Det är en ganska gedigen klump.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.