Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska till korsika, vill disskutera filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag åker till Korsika den 11:e, och ska köpa film idag.

Fotar mellanformat.

Jag kommer att handla totalt 10 rullar tror jag, det borde räcka. Funderade på 8 rullar förut men dom är ju inte så dyra och det är ju bättre att ha med för många än för få.

Ett självklart val är Fuji Velvia Dia.
Men jag funderar på om jag även ska köpa med mig några rullar svartvit film?

Vilken film ska jag välja då?
Jag är egentligen väldigt glad om jag kan få med mig en film som inte är så känslig för under/överexponering eftersom jag inte litar 100% på min ljusmätare...Ska ha med mig dubbla nu, men jag är inte helt kompis med den :/

Som sagt så gillar jag verkligen Velvian, MEN några saker ska man ju ta med i beräkningen.

Prisskillnad att framkalla 10 st diarullar och eventuell scanning/förstorning efteråt mot att framkalla negativ färgfilm + kontaktkarta och eventuell scanning/förstorning...

Dessutom har jag fått för mig att Velvian är ganska känslig för under/överexponering? Är Velvia Dia mindre dynamisk än tex Fuji Nph.

Vilken är då den bästa negativa färgfilmen för Naturfotografering?

Torskar jag så pass mycket i färger mot Velvia Dia, så att det är värt att läga de extra pengarna på framkallning?

Detta är en resa jag troligen inte kommer göra om på länge.

Mvh Patrik
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte mellanformats-neg med kontaktkarta dyrare att framkalla än mellanformatsdia? Jag har iaf. för mig att de flesta framkallningspåsar för diafilm gäller även mellanformat...?

Vad gäller Velvian så kan du räkna med effektivt -2,5 steg till +2,5 steg (möjligen +/- 3 steg), svart till vitt. Det är alltså inte felmariginalen (som ju blir max ett halvt steg, typ) utan hela exponeringslattituden.
Negativ film har större exponeringslattitud, kanske +/- 4-5 steg, beroende på hur många nyanser av svart och vitt man räknar... ;-)

En bra exponeringsmätare är guld att ha. Vid mätning av reflekterat ljus bör man dessutom vara grovt medveten om "zonsystemet" för diafilm. Jag hänvisar till mitt inlägg i den här diskussionen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7009&highlight=/0

Vad gäller färgneg för natur så brukar Fujis Reala vara poppis. Bra färgmättnad, fint korn, lagom kontrast.
 
Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte mellanformats-neg med kontaktkarta dyrare att framkalla än mellanformatsdia? Jag har iaf. för mig att de flesta framkallningspåsar för diafilm gäller även mellanformat...?

Vad gäller Velvian så kan du räkna med effektivt -2,5 steg till +2,5 steg (möjligen +/- 3 steg), svart till vitt. Det är alltså inte felmariginalen utan hela exponeringslattituden.

Bra exponeringsmätare är guld att ha. Man bör dessutom vara grovt medveten om "zonsystemet" för diafilm. Jag hänvisar till mitt inlägg i den här diskussionen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7009&highlight=/0

Vad gäller färgneg för natur så brukar Fujis Reala vara poppis. Bra färgmättnad, fint korn, lagom kontrast.

Hej! det är mycket möjligt...har bara kört Dia än så länge. Jag har försökt flertalet gånger med småformat att gå över till färgneg från dia, men blir alltid missnöjd med färgerna.

Mvh P
 
Kan tillägga att ljusmätaren jag har är ca 5x4 cm stor och ca 15 mm tjock med en "bikake lins" på ena kortsidan och 2 st runda skivor på ovansidan som man ställer in ISO på, sedan är den en analog visare som reagerar på ljusintaget genom bikakelinsen.

Någon som vet vad detta är för någon ljusmätare?
Är ju knappast en spotmätare...

Finns det något bra sätt att få en sjysst exponering med en mätare som denna? Kankse använder den på helt fel sätt.

Jag brukar hålla den i kamerans riktning och eventuellt vrida den upp och ner lite för att sedan ställa in exponeringen efter ett medianvärde.

MvH P
 
Tips på svartvit film är svårt, det är så mycket en smaksak. Men Ilford FP4 är fin, och mindre kinkig än t ex Ilford Delta eller Kodak Tmax.
 
Din ljusmätare är troligen en selenmätare. Dvs den typ som inte behöver batteri. Användes redan på trettiotalet ( ex i Zeiss Contax III som var en av de första kamerorna med inbyggd mätare)
Selenmätare användes så sent som på 60 och i början av 70 talet, då CDS-, kisel- m fl mätare tog över, eftersom de var mindre och mer pålitliga. De nya batteridrivna mätarna kunde också byggas in bakom objektivet, i sk strålgångsmätare.
En selenmätare i gott skick duger kanske fortfarande till svartvitt och neg färg men till dia borde du kanske du se dig om efter något modernare. Tyvärr blir selenmätare opålitliga med tiden, de mattas, börjar mäta fel, för att till sist dö. Mätcellen bör skyddas från ljus när den inte används. Har dock en Zeiss Ikophot från slutet av 50-talet som fortfarande tycks mäta någorlunda rätt!
Ska du köpa en annan lös mätare, så ska du helst försöka få tag i en som inte drivs med kvicksilverbatteri. (PX 625 e liknande) Själv har jag en Lunasix 3 med den problematiken. Jag skulle egentligen behöva en batteriadapter till den. (Finns på Photax för några hundra.)
 
Din ljusmätare kollas enklast genom att du jämför med en annan mätare. En kamera med inbyggd mätare t ex. Men även om den mäter rätt i solsken, så kan den mäta fel i dåligt ljus. Det gäller modernare mätare än de gamla selenmätarna också.
 
Ikophot står det på den!
Jag har två st, en lite mer sliten, samt en som i stort sätt aldrig blivit använd. Detta har även förvarats i ett tillhärande lädercase.

Ska kontrollera de båda mot en riktig mätare och se om dom diffar mycket.
Har tyvärr inte pengar att skaffa en innan resan.

kan man hyra ljusmätare?= Vad kostar det för en vecka?

Är tillbaka nu från butiken, och det blev Fuji Velvia 100F, 10 st. Tror jag kommer bli nöjd med dessa. Får väl knäppa lite fler bilder på de riktigt bra motiven för att få lite olika exponeringar :) Nu har jag ju 120 bilder att ta iaf.

MvH Patrik
 
Ser att du bor i Stockholm. Det borde väl finnas någon i stan som kunde tänka sig att låna ut en mätare. Borde också finnas massor begagnat. En begagnad mätare kan väl knappast kosta mer än ett par hundra. Sätt in en annons på fotosidan, gärna med max-pris som du kan tänka dig att betala.
 
Vill du ha en förlåtande s/v film så välj en film med traditionellt korn, alltså inte t-korn. Det är de flesta filmer förutom kodak t-max, ilford delta. Vill du ha några som är billiga så är efke helt ok, mycket förlåtande film. Deras 400 film är densamma som ilford hp5, skillnaden är att den är billigare och går under annat namn (kanske en annan filmbas???). Filmer med traditionellt korn är också mer förlåtande vil framkallningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.