Annons

Fram kalla Diafilm till Neg + papperskopia = Går inte??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror jag gör såhär:

På jobbet så har vi en A2 scanner, Epson, som verkar helt ok.

Försöker göra den så fri som möjligt från smuts och dyl, och scannar sedan in alla dia med så 300dpi eller nåt bara.

Så kan man kolla på bilderna iaf, och i bästa fall granska dom lite. Skärpan och färger är ju bra, det ser jag i luppen. Enklare att få en känsla av bilden om man ser den lite större bara tycker jag.

Mvh P
 
Snälla du, med risk för att låta grinig: Sluta kalla dina diabilder "negg". Antingen har du plåtat dia (positiv) eller inte (negativ). Negativ film måste kopieras till papper för att vända färgerna, dia kan projiceras på väggen så snart de är ramade.

De flesta som plåtar dia (positiv) gör det för färgerna och kontrasten, för att därefter kunna visa dem i projektor. När bilden är tagen går det egentligen inte att påverka den utan den blir som den blir. Med negativ film kan man styra resultatet ganska ordentligt i kopieringen men det är en konst i sig. Vet man med sig att man främst skall göra papperskopior så bör man välja negativ film, det blir enklast och bäst så.

Det är väldigt svårt att ge en generell rekommendation på negativ film som ersättare för dia (positiv). Fuji har t.ex. Superia 100 i mf med skyhög kontrast och i princip tre färger (rött, grönt och blått, inget däremellan). Kodak 160NC är raka motsatsen, vackra hudtoner och lägre kontrast.

Eftersom det bara är du som vet vad du blir nöjd med så är mitt råd att testa några olika filmer och se vad resultatet blir. Funkar det inte så får du väl plåta dia (positiv) och sedan krångla vidare!
 
Du får leta reda på ett labb som inte hängt med i utvecklingen helt enkelt =)
Finns nog ett antal i vårt avlånga land & postgången fungerar ju rätt så bra .
 
Emil-G skrev:
Snälla du, med risk för att låta grinig: Sluta kalla dina diabilder "negg". Antingen har du plåtat dia (positiv) eller inte (negativ). Negativ film måste kopieras till papper för att vända färgerna, dia kan projiceras på väggen så snart de är ramade.

De flesta som plåtar dia (positiv) gör det för färgerna och kontrasten, för att därefter kunna visa dem i projektor. När bilden är tagen går det egentligen inte att påverka den utan den blir som den blir. Med negativ film kan man styra resultatet ganska ordentligt i kopieringen men det är en konst i sig. Vet man med sig att man främst skall göra papperskopior så bör man välja negativ film, det blir enklast och bäst så.

Det är väldigt svårt att ge en generell rekommendation på negativ film som ersättare för dia (positiv). Fuji har t.ex. Superia 100 i mf med skyhög kontrast och i princip tre färger (rött, grönt och blått, inget däremellan). Kodak 160NC är raka motsatsen, vackra hudtoner och lägre kontrast.

Eftersom det bara är du som vet vad du blir nöjd med så är mitt råd att testa några olika filmer och se vad resultatet blir. Funkar det inte så får du väl plåta dia (positiv) och sedan krångla vidare!

JO jag vet att jag säger fel, har av någon anledning väldigt svårt att säga rätt när det gäller just det, inte konstigt att det blir förvirrande :)

Hur som helst, jag börjar förstå tänket.

Och med ett bra ljusbord och lupp så går det faktiskt att få sig en riktigt bra uppfattning om hur bilden blivit. Och dia är ju enkelt att arkivera på ett bra sätt... Vill man sedan visa upp bilder på nätet, lägga upp på hemsida ect så får jag väl scanna dem i en flatbädds-scanner helt enkelt?

Lite dammkorn får man väl leva med...

Lyckas man riktigt bra med någon bild eller om man tex ska hänga ut på utställning/sälja så förstorar man upp ett antal bilder.

Ska testa lite annan film, men tror jag kommer ha svårt att köra med något annat än Dia.

MvH P
 
Jag förstår inte vad det är för skanner du testade med om du inte fick OK bilder när du skannade? Finns det en enda filmskannder för mellanformat som inte levererar OK bilder?

Om du ska jobba med dia och mellanformat finns det inte så många billiga alternativ på skannerfronten, den enda verkar vara Epsons senaste F3200 (eller P3200, jag minns inte). Men den ska vara rätt OK. Hursomhelst är en filmskanner något du kommer att behöva.
 
Kollade i Proffskopia prislista och dom har under E6 framkallning 120 film inkl. 15x kopior och CD. pris 563:- inkl.moms

120 film och CD utan kopior 313:- inkl.moms

Så visst går det att få påsiktsbilder samtidigt
vid framkallning
 
Jag som trode jag var olyckligt lottad som bor i Växjö. När jag frågade om scanning av 120 formatet sa han att det kostade runt 80 spänn rullen, o då verkade det som att jag kunde få det i valfri upplösning.

Kan inte tänka mig att det är ett högre pris för dia, för när jag frågade om förstoringar var det samma pris på dia som för neg

/Kalle som för en gång skull verkar ha tur
 
Finns det inga proffslab som gör ilfo-/cibachrome nu förtiden?

(En kille i klubben testade att göra det på egen hand, det blev mäktiga resultat men det var också mäkta dyrt)
 
När det gäller DIA (småbild) så har jag turen att ha www.korthuset.se på min ort.
Då de kör med AGFA D2 och D3 labb så kan de fixa papperskopior från 10x15 cm upp till 30x45 cm.

De tar 6 kr för en 10x15 cm och då måste dian vara ramad. För övriga storlekar vet jag ej.
De jag vet är dock att de kan scanna in diat i 3000x2000 pxlar för 4 kr/dia ifall du vill ha dem digitalt. De fixar ordern på 4-24 timmar, och du får det på blankt papper (matt from Juni månad). De FRAMKALLAR dock inte dia :(

Korthuset finns över hela Sverige på olika orter.

Hoppas detta har varit till hjälp.

Niklas
www.niklaswibom.com
Alltid positiv :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.