Annons

Ska Sony sluta tillverka spegelreflexkameror (DSLR/SLT)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Ska Sony sluta tillverka vanliga systemkameror och bara satsa på kompakta systemkameror och kompaktkameror? Eller var det bara ett rykte?
 
Många rykten går men nog kommer Sony tillverka vanliga systemkameror ett bra tag till för det gick ett liknande rykte att dom skulle sluta med sin A fattnng dvs den som just stora systemarna har men det e oxå bara en massa babbel
 
Tack för svar! Funderar på att gå över från Canon till Sony men det vore ju en jäkla tabbe om dom slutar att tillverkas snart. Verkar vara svårt att hitta information om det. :(
 
Vad har du tänkt för Kamera då om du byter till Sony ? Kör själv Sony en A550 och en A 77a men är inte riktigt nöjd med min 77 så det blir nog byte så småning om till antingen en fullformat dvs en 99a el en 77 Mk II
 
Sony är modiga och uppfinningsrika. De kör just nu fyra olika trådar:
  • A-mount: FF ("Fullformat" motsvarar gamla tiders filmstorlek på sensorn) med halvgenomskinlig spegel (A99)
  • A-mount: APS-C (halva storleken av FF) med halvgenomskinlig spegel (A77 II)
  • E-mount: FF utan spegel (A7, A7R, A7S, A7 II)
  • E-mount: APS-C utan spegel (A5000, A5100, A6000)
Just nu är Sonys primära fokus på E-mount och då framför allt på FF, kanske något att fundera över?
 
Det är inget man behöver fundera över, det beror helt enkelt på att Sonys spegellösa fullformat E mount är den enda systemkamerakategori som växer så det knakar. Självklart att man lägger mest krut där - det fanns ju bara 5 objektiv att välja på för ett år sedan. Samtidigt genererar detta system rejäl vinst, så vilket företag som helst skulle naturligtvis satsa där.

A-mount håller f.n. ställningarna (dvs de går INTE med förlust, som många verkar tro). Sony har själva sagt att de inte längre avser att komma ut med en stor mängd billigare kameror i A-mount (det gör de i stället med APS-C E-mount), utan färre modeller men med större förbättringar, mera "High end". Ex. A77 II, som utanpå ser nästan identiskt likadan ut som A77, men "invändigt" är det väldiga skillnader. Det känns ungefär som att kliva ur en VW Golf och in i en Ferrari...

När det gäller objektiv till A-mount så uppger Sony att de under denna period i första hand satsar på att uppgradera de befintliga A-mountobjektiven med snabbare AF, så att de bättre kan utnyttja snabbare kameror. De anser att det redan finns ett relativt stort antal A-mountobjektiv (om än inte lika många som Canon, så dock många gånger fler än vad som finns till FF E-mount). Att Sony f.n. prioriterar mer resurser till att snabba upp autofokusen på sin A-objektivpark, tycker jag ganska tydligt indikerar att A77 II inte kommer att bli den sista snabba A-mountkamera vi kommer att få se... :)
.
 
Sony är modiga och uppfinningsrika. De kör just nu fyra olika trådar:
  • A-mount: FF ("Fullformat" motsvarar gamla tiders filmstorlek på sensorn) med halvgenomskinlig spegel (A99)
  • A-mount: APS-C (halva storleken av FF) med halvgenomskinlig spegel (A77 II)
  • E-mount: FF utan spegel (A7, A7R, A7S, A7 II)
  • E-mount: APS-C utan spegel (A5000, A5100, A6000)
---
Mja, det beror ju på hur man definierar "trådar" (men håller med om att Sony verkligen har stake...)

De har TVÅ fattningssystem, A-mount och E-mount. Inom system råder full kompatibilitet, vilket inte riktigt är fallet för vare sig Canon eller Nikon. Dessutom är det ju så att ingen av dessa (eller någon annan heller för den delen) har klarat av att komma ut med fyra olika "trådar", som du skriver. :)

Inom Sonys båda system (A- respektive E-mount) råder full kompatibilitet, vilket faktiskt inte gäller för Nikon och Canon, dvs något som inga andra "fullsystem" kan uppvisa.

När det gäller kompatibilitet mellan systemen, så kan E-mount objektiv förstås inte användas på A-mountkameror pga av de senares längre registeravstånd, men A-mountobjektiv kan med LA-EA2 eller EA4-adapter användas med full kompatibilitet på E-mountkameror, dvs inkl. snabb PDAF-funktion. Ingen av de andra systemen kan erbjuda detta ens till sina spegellösa APS-C-kameror (för några spegellösa FF-kameror har de ju som sagt inte).

Detta vet du säkert redan, så mitt förtydligande är inte riktat till dig utan till andra som kanske inte känner till detta, t.ex. trådskaparen. :)
.
 
Ska Sony sluta tillverka vanliga systemkameror och bara satsa på kompakta systemkameror och kompaktkameror? Eller var det bara ett rykte?
Det här är ett mycket spritt rykte. För det är bara ett rykte!

Tittar man närmare på dem som sprider detta rykte, så finner man ett flertal "oheliga allianser".

1) Användare av andra märken, som är rädda för att Sonys konkurrens ska "störa" tillverkningen för det märke de själva valt, och kanske i framtiden kan komma att hota det. Tar sig ofta formen av "troll", dvs de PÅSTÅR att de är Sony A-mountanvändare som nu kommer att lämna detta för Canon, Nikon, Fujifilm eller vad det är de kör med, eftersom Sony "kommer att lägga ner". Det finns ju väldigt många fler Canon/Nikon än Sony-användare så detta blir en väldigt högljudd kör.

2) Vissa Sony E-mountanvändare propagerar för att Sony ska lägga ner A-mount, eftersom de tror att det då skulle frigöras Sony- resurser som kan föras över till att satsa på E-mount (ett fullständigt feltänk).

3) Sony A-mountanvändare, som egentligen föredrar att jobba med sina A-mountkameror, men TROR på ryktena om att Sony planerar att lägga ner A-mount, så att de kommer tvingas att moyvilligt gå över till E-mount.

4) Personer som extrapolerar, de misstolkar det de ser, dvs att det kommer ut betydligt färre A-mountkameror nu mot tidigare, då Sony kom ut med massor av billigare A-kameror. Därför inbillar de sig att det betyder att det kommer att fortsätta att minska rätt ner till noll. Men när man extrapolerar kan felen bli hur stora som helst. T.ex. i det här fallet, när Sony kommer ut med färre A-mountkameror, men vassare sådana. Det är ju absolut inte detsamma som rakt ner till avgrunden...

Sony har t.ex. lagt ner väldigt mycket resurser och utveckling på A77 II, det är inte bara några enkla uppgraderingar, utan i princip en helt ny kamera. En väldig massa onödigt jobb och ren kapitalförstörelse för att inte säga ren idioti, ifall de samtidigt skulle ha planer på att lagga ner A-mount.
.
 
Senast ändrad:
flera med egna "E-mount"?

Ska verkligen bli intressant när även Canon och Nikon kommer med sina spegellösa om även de kommer att behöva ha varianter av objektiv för att på olika sätt dra nytta av att objektivet till en spegellös kan göras "tunnare". Hoppas inte att de även behöver ändra på fattningen men man vet aldrig... Hur som tror jag att det då kommer att bli lättare att förstå varför Sony har olika linjer i sitt sortiment
 
Läser på SAR i dag den trevliga nyheten att Sigma nu har ett 24-105f/4 klart och som är anpassat för Sony A-mount.


Angående tvivel om den äldre A77 så har den enligt mig ett mycket oförtjänt ryckte av brister, den kom 2011 som en liten otäcking med 24Mp och kunde klara 12b/sek, EVF var relativt nytt åtminstone på en större semiprokamera med APS-C sensor. Vissa brister fans och på vilken annan kamera saknas det inte brister om man tänker efter, A77 var tillsammans Nex 7 dom första med så högupplöst EVF, nära 2,4 mp.

För mig har A77old fungerat väldigt bra, autofokusen är mycket kvick, och att få upp jättetydliga menyer i EVF-sökaren tycker jag är alldeles förnämligt, när man vant sig med EVF och hantering blir modellen bara roligare och roligare. Jag kan inte se annat än att det måste ha kommit ut några så kallade citroner, vissa exemplar var inte lika responsiva som andra. Autofokusen är inte av samma klass i A77old som dom systemen som C/N har, det har ju Sony rättat till nu med nya modellen A77II.


//Bengt.
 
Sony har gått dåligt länge

Det har gått dåligt ekonomiskt för SONY länge nu, typ 28 kvartal, och då blir direktörer nervösa och osentimentala, tex sålde man sin PC verksamhet. Hur det går för kamerorna får var o en tolka nedan av texten skriven av en analytiker:

According to Reuters, CEO Kaz Hirai made the announcement explaining that the dominance of Apple and Samsung meant it was becoming increasingly nonsensical to pursue sales growth in the smartphone sector. When asked whether the TV and phone businesses could go the way of its PC arm, which was recently sold off, Hirai said he wouldn't rule it out.

As a result, the company plans to focus on entertainment, camera sensors, and the increasingly successful PlayStation business to see it return to profit. One of the key aims Hirai outlined was expanding the PlayStation Network userbase while also focusing on its music-streaming service.
 
Ska verkligen bli intressant när även Canon och Nikon kommer med sina spegellösa om även de kommer att behöva ha varianter av objektiv för att på olika sätt dra nytta av att objektivet till en spegellös kan göras "tunnare". Hoppas inte att de även behöver ändra på fattningen men man vet aldrig... Hur som tror jag att det då kommer att bli lättare att förstå varför Sony har olika linjer i sitt sortiment

Canon och Nikon har spegelfria systemkameror i sina sortiment sen flera år tillbaka.
 
According to Reuters, CEO Kaz Hirai made the announcement explaining that the dominance of Apple and Samsung meant it was becoming increasingly nonsensical to pursue sales growth in the smartphone sector. When asked whether the TV and phone businesses could go the way of its PC arm, which was recently sold off, Hirai said he wouldn't rule it out.

As a result, the company plans to focus on entertainment, camera sensors, and the increasingly successful PlayStation business to see it return to profit. One of the key aims Hirai outlined was expanding the PlayStation Network userbase while also focusing on its music-streaming service.

Helt logiskt att både Sonys telefoner och kameror försvinner. Men se det så här: hur länge kommer vi acceptera 36 mpixel (a7r) många år framöver tror jag. Sonys optik till A systemet är i ytterst toppklass med 135mm STF, 85mm Zeiss mfl. Det kommer hur det än blir finnas gott om bra optik i framtiden. jag är inte det minsta oroligt för framtiden.

Se hur fina bilbilder kan bli på BMW Museum i München med a7r + 20mm+ stativ
 
ja så är det men det jag tänkte på är systemkamerorna inom de kategorier som vi brukar benämna APS-C och FF

Det jag i mitt fall hoppas kommer snart är en spegellös Nikon för de "större" sensorerna enl ovan.

Canon och Nikon har spegelfria systemkameror i sina sortiment sen flera år tillbaka.
 
Läser på SAR i dag den trevliga nyheten att Sigma nu har ett 24-105f/4 klart och som är anpassat för Sony A-mount.


Angående tvivel om den äldre A77 så har den enligt mig ett mycket oförtjänt ryckte av brister, den kom 2011 som en liten otäcking med 24Mp och kunde klara 12b/sek, EVF var relativt nytt åtminstone på en större semiprokamera med APS-C sensor. Vissa brister fans och på vilken annan kamera saknas det inte brister om man tänker efter, A77 var tillsammans Nex 7 dom första med så högupplöst EVF, nära 2,4 mp.

För mig har A77old fungerat väldigt bra, autofokusen är mycket kvick, och att få upp jättetydliga menyer i EVF-sökaren tycker jag är alldeles förnämligt, när man vant sig med EVF och hantering blir modellen bara roligare och roligare. Jag kan inte se annat än att det måste ha kommit ut några så kallade citroner, vissa exemplar var inte lika responsiva som andra. Autofokusen är inte av samma klass i A77old som dom systemen som C/N har, det har ju Sony rättat till nu med nya modellen A77II.


//Bengt.

Då har nog jag fått en sur citron för mitt ex vill inte alltid sätta skärpan bla och sen har den vissa andra egenheter för sig som att den tex tappar kontakten med objektivet och nej det är inte glap i objektivet för på min gamla 550 så fungerar objektiven utmärkt . Men jag känner att Sony kommer nog att förbli mitt märke men en uppgradering av huset kommer det nog att bli hur som
 
ja så är det men det jag tänkte på är systemkamerorna inom de kategorier som vi brukar benämna APS-C och FF

Det jag i mitt fall hoppas kommer snart är en spegellös Nikon för de "större" sensorerna enl ovan.

Canons spegelfria systemkamera har en APS-C-sensor.
 
Diskussioner om Sonys kameror och objektiv ska sluta tillverkas har pågått en längre tid och i flera trådar.

Då har det mest gällt deras A-mountbaserade systemkameror och objektiv. Har väl snart gått 2 år sedan dess och det tillverkas fortfarande. Har t o m tillkommit ett par gluggar i version 2.

E-mount i APS-C och det s k FE-mount för FF har däremot spåtts en fin framtid med efterföljare från andra tillverkare som verkar anse att konceptet är bra.

Själv börjar jag tycka att sådana här diskussioner är överflödiga. Det behövs rejäl insyn i företagets planering och sannolikt en plats i styrelsen för att veta om kameraskutan är på väg att grundstöta och sjunka.

Hela kameraindustrin (oavsett märke) är ganska illa utsatt med en relativt mätt marknad och små avanser för både tillverkare och ÅF.

Som tidigare har sagts och skrivits tusen gånger så slutar varken en bra Sonykamera eller dito Nikon/Canon/Olympus/Pentax m fl att fungera om tillverkningen upphör. Och vi har för längesedan passerat upplösning som knappt någon kunde drömma om på den analoga tiden. Vi kör idag med upp till 36mp och ytterligare pixelstinnare modeler är på väg till butiksdiskarna.

Lägg därtill att de flesta inte ens printar ut sina bilder och de som gör det får oftast skala ned sina bilder.

Att oroa sig för om en kamera tillverkas i morgon eller inte är slöseri med energi. Är kameran relativt ny och man är nöjd med resultaten finns som jag ser det inget att oroa sig för.

Det cirkulerar på begagnatmarknaden proffskameror som slutade tillverkas för 10 år sedan (exempelvis 1Ds MkII) som fortfarande glädjer sina användare och potentiella köpare.

Likaså en en hel del s k semiprokameror med många år på nacken.

//Lennart
 
Sony kommer nog inte sluta sälja systemkameror

Tvärtom verkar det som om Sony för första gången på ett bra tag verkar kunna tjäna lite pengar på sin kameraförsälning just p.g.a. framgångarna med "E-mount high end" -kamerorna såsom A7 FF-plattformen. Man säljer färre kameror totalt men tjänar mer pengar på det man säljer.

Jag tror att misstaget i den här trådrubriken ligger i att bortse från att E-mount också är en systemkameraplattform även om den säkert inte ses som en sådan av de som föredrar tjockkameror.


Se: http://www.imaging-resource.com/new...nd-fujifilm-report-rising-revenue-from-camera

Citat:
"In Sony's case, the situation of the imaging division wasn't as dire as that of Fujifilm in the previous fiscal year, but it's still good to hear that their income, as well, increased despite a decline in sales. While overall sales have dropped by 9%, the imaging division's operating income rose from JPY9.1bn in Q1 of the fiscal year 2013 to JPY17.4bn (US$169m) in Q1 of the fiscal year 2014. Once again, the drop in sales can be accredited to even lower demand for compact cameras.

While Sony doesn't explicitly state so, it is probably safe to assume that like the case with Fuji, the the focus on higher end camera models such as the new full-frame E-mount cameras or the RX10 helped Sony counteract the effect of the continuously shrinking compact camera market."

Det är ju det här lyftet man väntat på när man i princip droppat low end kompakterna och istället satsat hårt i det högre marknadsskikten va den spegellösa marknaden.

Det här har ju stått att läsa för ett tag sedan på SAR också.

Håller också med Lennart I hans reflektioner kring värdet att bry sig. Särskilt gäller det väl E-plattformen som ju kan bestyckas med snart sagt allt med adapters. Även till A-plattformen har det tillverkats miljontals objektiv i kanske upp till 400 olika objektivtyper, så det räcker nog en bra bit även om alla flöden av nya grejor skulle upphöra redan i morgon.

Men nu är det vår och t.o.m. Sonys säljresultat visar svarta siffror och svart är som bekant inte något sorgligt i det sammanhanget. :)

Jag tror tvärtom att det som hänt på kameramarknaderna och Sonys parering av det kommer att gynna oss alla. Om de slutar lägga en massa krut i de lägre segmenten som allt tydligare inmutas av telefonkamerorna, så kommer man kunna fokusera på de segment där man fortfarande tjänar pengar och det är ju de som är intressanta för de flesta av oss antar jag. Då menar jag även A-mount som förmodligen är en förlustverksamhet idag. Det här kan ju innebära att man fortsätter utveckla ny utrustning för A-mount också ett tag till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.