Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ska man våga eller lämna in(sensorrengöring på D100)
- Trådstartare Dadigan
- Start datum
FouFoto
Aktiv medlem
Thanks!
(dyr frakt?)
sagan
Avslutat medlemskap
Ja, det är ganska dyr frakt, så jag beställde massor på en gång, tillsammans med några fotovänner.FouFoto skrev:
Thanks!
(dyr frakt?)
sagan
Avslutat medlemskap
Re: eclipse
Metanol.fotoskåp skrev:
vad är huvudkomponenten i den? metanol? isopropanol?
peter_wahlström
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Köper du en liter så sparar du ca 3566:-!
Om man kör analogt så får man en kliniskt ren exponeringsruta för varje kort + att man sparar 10´000:- på att inte köpa ett DSLR-hus =oD
FouFoto
Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Om man kör analogt så får man en kliniskt ren exponeringsruta för varje kort + att man sparar 10´000:- på att inte köpa ett DSLR-hus =oD
Har du kikat på ett negativ/dia som har några år på nacken...
Du får nog "äta upp" det där med "kliniskt rent"....
JSL
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Jag tycker jämförelsepriser är bra.
Jag skulle känna mig lurad om jag betalar 216:- för en burk med 59ml rengöringsvätska som jag kan köpa på apoteket för säg 100:- för en liter (om så är fallet - jag vet inte priset på motsvarande vätska, misstänker att det är billigare än 3666:- per liter iallafall..)
Dessutom kan du ju säkert använda vätskan till rengöring av cd/dvd-skivor, annan elektronisk utrustning exempelvis - och då går det ju åt mer än några droppar.
Om det är någon som kan avvara en droppe av sin rengörningsvätska kan jag kolla vad den innehåller.
Lämpligen bor du i Stockholm.
/Johnny
FouFoto
Aktiv medlem
Johnny76 skrev:
Om det är någon som kan avvara en droppe av sin rengörningsvätska kan jag kolla vad den innehåller.
/Johnny
Jag har inte råd!
peter_wahlström
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Har du kikat på ett negativ/dia som har några år på nacken...
Du får nog "äta upp" det där med "kliniskt rent"....
Det är sant... Men jag tänkte på själva fotoögonblicket ... =o)
Diabilder går ju alltid att scanna... =o)
//Peter - med fredagshumör :-D
fotomatic
Aktiv medlem
GUD!!!
va jobbigt det var!!! att rengöra sensorn alltså... beställde pecpad och plastpinne att vira dem runt. rengjorde typ 10 ggr, tog testbilder, en enda &%¤#" prick ville inte försvinna. blev så vansinnig till slut så jag tog tops och doppade i metanol och drog över sensorn några gånger.
slutsatser:
1. man måste veta när man ska sluta, för det blir bara värre och värre ju mer man pillar
2. glaset på ccd:n tål tydligen ganska mycket, eftersom jag inte lyckade göra några repor den här gången.
va jobbigt det var!!! att rengöra sensorn alltså... beställde pecpad och plastpinne att vira dem runt. rengjorde typ 10 ggr, tog testbilder, en enda &%¤#" prick ville inte försvinna. blev så vansinnig till slut så jag tog tops och doppade i metanol och drog över sensorn några gånger.
slutsatser:
1. man måste veta när man ska sluta, för det blir bara värre och värre ju mer man pillar
2. glaset på ccd:n tål tydligen ganska mycket, eftersom jag inte lyckade göra några repor den här gången.