** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska man våga eller lämna in(sensorrengöring på D100)

Produkter
(logga in för att koppla)
CCD och CMOS sensorer är ganska tåliga. Man skulle antagligen kunna köra runt en del med en skruvmeisle på dom innan dom går sönder, så lite vatten är ingen fara, men det ger o andra sidan mer att städa bort. Så om det va dam innan, så är det vatten och vattenavlagringsfläckar efter.

FouFoto skrev:
Om ovan stämmer så är det ju knappast en "katastrof" iallafall. Eller kan denna lilla kondens förstöra sensorn?
Det är något olje-aktigt. Jag fick det på min D100, men det gick att få bort efter ett par omgångar med Pec pads. jag kompromissar inte i fortsättningen.

Men visst, kör på ni, bara;-)

Calle S skrev:
Det är något olje-aktigt. Jag fick det på min D100, men det gick att få bort efter ett par omgångar med Pec pads. jag kompromissar inte i fortsättningen.

Men visst, kör på ni, bara;-)

Vad var det för fabrikat på tryckluften?

Saxat från Claes Olssons hemsida:

Air Duster PFR 4-44. Används för renblåsning av data, kopierings- och kontorsmaskiner, radio-, TV-, videoapparater, klockor, symaskiner, mynt och sedelräknare, kameralinser, film och elektronikutrustning. Obrännbar. Nettovikt: 400 g.

Angående tryckluft på burk.... Jag kör med GePe AIR-3 som jag kan rekommendera... Funkar kanon!

Jag blåser rent en pensel (extremt fin syntet-pensel som är lika bred som sensorn och drar sedan försiktigt en gång över sensorn... blåser... nytt drag.... upprepar tre till fyra gånger sen är det som nytt! =o)
//Peter

fotoskåp skrev:
kim, förutom hårproblemet ser du alltså inget annat hinder? jag ska kolla om jag hittar nån pensel som inte tappar hår. det är min första rengöring (utöver tryckluft då o då) på två år! :) känns inte roligt alls.
Jag använder Eclipse rengöringsvätska, jag har inte testat något annat, ser ingen anledning då det fungerar klockrent.

Sen använder jag digi-pads och ultramjuk, kliniskt ren duk.

FouFoto skrev:
Hmm. Jag börjar bli lite orolig för dig Calle. Minns inte vad det är för tryckluft, minns inte om du slängt burken, minns inte var du köpte den...

*Obs! smileyn!*
Ha! Ja, det verkar kanske mysko. Men jag köpte den någon gång 1999-2000...det är ju ett tag sedan.

sagan skrev:
Jag använder Eclipse rengöringsvätska, jag har inte testat något annat, ser ingen anledning då det fungerar klockrent.

Jag tycker också vätskan fungerar bra. Men jag ser en anledning till att söka alternativ - priset!

Literpris på drygt 3600:- torde slå det mesta....

Det är ju en helt försumbar kostnad, det går ju bara åt 2 till 3 droppar per rengöring.

Literpriset är väl inte särskilt intressant, utan kostnaden per rengöring.

sagan skrev:
Det är ju en helt försumbar kostnad, det går ju bara åt 2 till 3 droppar per rengöring.

Literpriset är väl inte särskilt intressant, utan kostnaden per rengöring.

Jag tycker jämförelsepriser är bra.

Jag skulle känna mig lurad om jag betalar 216:- för en burk med 59ml rengöringsvätska som jag kan köpa på apoteket för säg 100:- för en liter (om så är fallet - jag vet inte priset på motsvarande vätska, misstänker att det är billigare än 3666:- per liter iallafall..)

Dessutom kan du ju säkert använda vätskan till rengöring av cd/dvd-skivor, annan elektronisk utrustning exempelvis - och då går det ju åt mer än några droppar.

Okej, jag betalade "bara" 97:-.

Men jag vet att den fungerar och jag tänkter inte ta några risker med sensorn bara för att spara några ynka kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar