** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ska man våga eller lämna in(sensorrengöring på D100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim,
har du tagit bort dina före/efter-bilder?
Och vad menar du "vid normalfotografering"?
Menar du att om ska ska göra annat än normalfotografering så är det bättre att lämna in för rengöring hos Canon-verkstad?
Jag står nu för samma dilemma som du hade, dvs prickar på CCD:n.

Jag har också märkt att dessa framträder mycket tydligare vid liten bländare (F32), så jag skulle rekommendera alla vid diagnosticering av sktig CCD eller ej att köra en serie med olika bländare mot t ex en blå himmel eller vit vägg. skitproblemet blir tydligare då.

Min fråga i övrigt är - några erfarenheter av PecPad och allt vad redskapen heter? Använt rengöringsvätska eller ej?
Blåst med luft eller ej?

mazeson skrev:
Kim,
har du tagit bort dina före/efter-bilder?
Nej, men de fick en ny adress.
Här ligger de nu:ej rengjord rengjort (obs! detta är efter bara en rengörning)

mazeson skrev:
Och vad menar du "vid normalfotografering"?
Jag menar att det inte syns något skräp alls upp till f/13.
mazeson skrev:
Menar du att om ska ska göra annat än normalfotografering så är det bättre att lämna in för rengöring hos Canon-verkstad?
Nej det är ingen lösning, för nytt skräp/damm kommer hela tiden.
Ska du använda f/22 eller mindre bländare så rengör den mer noggrant helt enkelt.
Det lilla smuts man eventuellt kan se vid f/22 vid en enkel rengörning (= rengöra en gång) är så svagt att det är mycket enkelt att fixa till i ett bildbehandlingsprogram.

Men vill du absolut inte fixa till något efteråt så rengör den ett par-tre gånger så ska det inte vara några problem.

mazeson skrev:
Min fråga i övrigt är - några erfarenheter av PecPad och allt vad redskapen heter? Använt rengöringsvätska eller ej?
Blåst med luft eller ej?

Jag har använd de grejerna som länkades i tråden, spatel + ultramjuk kliniskt ren duk + ammoniaklösning.

Blåser inte med luft...de rör bara runt dammet.

Jag antar att det ingår spatel instruktion åtminstone. Rengöringsvätska ingår inte, det framgår.
Men dyrt är det!

Vi får väl se om marknadsekonomiska krafter kan få fram lägre priser/alternativa produkter. Men det lär ta ett tag.

Man undrar ju om Olympus E-1 fixar damm på CCD:n eller ej, med deras skakmetod.

Det var ungefär så jag också tänkte.
Dessa är ju klart bättre än Kodaks linspapper!

"Spateln" är väl den lättaste detaljen att fixa/göra själv.

Jo, man kan ju göra en spatel själv.

Men jag tyckte det var bekvämt (och tryggt) att köpa specialgjorda spatlar, det är ju en engångskostnad..de kan ju användas om och om igen.

Ja, när det gäller så centrala och dyra delar av en kamera så ska man inte vara dum och småsnåla.

Ibland undrar om jag om man inte skulle samla en del info som dyker upp i forumen, till s k FAQs, som t ex "Vårstädning av CCD-sensorn".
Det är säkert en idé som jag inte är först med.

Jag använder Fuji S2, ringde och frågade dem vad göra. Svar: kodak linsputspapper och t-röd, vik ihop till storlek passande CCD:n, greppa med pincett, fukta med sprit och dra över hela ytan i ett jämnt svep.

Varför skall man krångla till det så förtvivlat?

P-O

Hm..jag tycker faktiskt det låter avsevärt krångligare (och svårare att få rent) än att använda en spatel.

Pincett låter dessutom som ett farligt instrument att använda till sensorrengöring..

Nej, det har väl rätt i, men när det gäller en sådan central del i kameran som CCD:n och om man inte har gjort det förut, så är det ju bättre att vara försiktig än dumdristig.
Dessutom räknas CCD-rengöring som ingrepp i kameran och garantin slutar gälla.

Mina erfarenheter av Kodaks linsputspapper är att de ofta kan lämna kvar mer partiklar än man hade före.
Att använda T-Röd på någon lins eller CCD hade jag aldrig vågat. Men säger Fuji att det är OK så väl det det, åtminstone på Fujis linser och CCDs.

Och visst, Occams rakkniv är väl också bra...
:)

hils/mats

Man skall vara försiktig med olika sorters vätska
det finns en vätska på Apoteket som heter något
som innehåller alkohol /kommer inte på namnet/
apoteket kan nog hjälpa om du säger vad du skall
använda det till, det går ochså bra med eter men
sitt inte och sommna bara, vätskan får ju inte
innehålla något som kan efterlämmna en hinna på
sensorn.
Kameraroffe

beeman skrev:
Jag använder Fuji S2, ringde och frågade dem vad göra. Svar: kodak linsputspapper och t-röd, vik ihop till storlek passande CCD:n, greppa med pincett, fukta med sprit och dra över hela ytan i ett jämnt svep.

Varför skall man krångla till det så förtvivlat?

P-O
Har du provat det i praktiken? Vore kul om det funkade.

Calle S skrev:
Har du provat det i praktiken? Vore kul om det funkade.

Jag använder den metoden jämt. Man måste rengöra rätt ofta om man byter gluggar när man är ute och reser. Blir så mycket redigering i datorn annars...

---
P-O

borde alltså gå med en tops, och kodak lins (rispapper) ? Har skräp på min sensor som verkar fastnat rätt bra, typ pollen eller nåt.

Det är mycket man inte förstår, och jag förstår
absolut inte hur ni får damm på bildsensorn jag
har sagt det förut och säger det igen, jag har
nästan aldrig problem med detta med damm, fråga
mig inte varför,det bara är så, jag har Canon D10
och en EOS 5 skiftar obj. hela tiden mellen dessa
kameror D10 ligger i sätet brevid mig under tiden
som jag använder Eos 5an, och då i regel utan ett
skyddslock, sitter just nu och tittar vid datorn
på bilder som jag tog tidigt i morse på ett par
tranor som flög förbi kör i raw format 1500 sek.
bl. 16 400asa rakt upp mot himmeln mycket blått
men inte skymten av några dammpartiklar, visst jag är skitglad att jag inte har några störande
partiklar att redigera bort, detta beror säkert
inte på att jag har Canon D10,den är nog säkert
lika känslig som andra kameror men det bara är så
atmosfären runt mig är väl steril måntro /to de/

kameraroffe skrev:
visst jag är skitglad att jag inte har några störande
partiklar att redigera bort, detta beror säkert
inte på att jag har Canon D10,
Canon D10, det mäste vara en okänd specialvariant av Canon 10D, som inte är motaglig för damm på sensorn...det skulle förklara saken ;-)

visst,visst det skulle kunna vara så, ursäkta att
jag vände på beteckningen Canon 10D skall det vara, men det är faktiskt lika säkert som det är
sant jag är förvånad efter varje exponering att det är så rent och fint, be mig inte förklara varför det kan jag ej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar