Annons

Ska man våga eller lämna in(sensorrengöring på D100)

Produkter
(logga in för att koppla)
peter_wahlström skrev:
Om man kör analogt så får man en kliniskt ren exponeringsruta för varje kort + att man sparar 10´000:- på att inte köpa ett DSLR-hus =oD

Har du kikat på ett negativ/dia som har några år på nacken...

Du får nog "äta upp" det där med "kliniskt rent"....
 
FouFoto skrev:
Jag tycker jämförelsepriser är bra.

Jag skulle känna mig lurad om jag betalar 216:- för en burk med 59ml rengöringsvätska som jag kan köpa på apoteket för säg 100:- för en liter (om så är fallet - jag vet inte priset på motsvarande vätska, misstänker att det är billigare än 3666:- per liter iallafall..)

Dessutom kan du ju säkert använda vätskan till rengöring av cd/dvd-skivor, annan elektronisk utrustning exempelvis - och då går det ju åt mer än några droppar.



Om det är någon som kan avvara en droppe av sin rengörningsvätska kan jag kolla vad den innehåller.

Lämpligen bor du i Stockholm.

/Johnny
 
GUD!!!

va jobbigt det var!!! att rengöra sensorn alltså... beställde pecpad och plastpinne att vira dem runt. rengjorde typ 10 ggr, tog testbilder, en enda &%¤#" prick ville inte försvinna. blev så vansinnig till slut så jag tog tops och doppade i metanol och drog över sensorn några gånger.

slutsatser:

1. man måste veta när man ska sluta, för det blir bara värre och värre ju mer man pillar

2. glaset på ccd:n tål tydligen ganska mycket, eftersom jag inte lyckade göra några repor den här gången.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.