Annons

Ska man våga eller lämna in(sensorrengöring på D100)

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorn måste man naturligtvis vara beredd att rengöra också på resa men om man skall följa Canons föreskrift så måste den där strömförsörjningsgrejen tas med. Jag undrar om man inte skulle köra med batteri. Man kan ju se till att ha det fulladdat. I vissa delar av världen är väl ett batteri mer avbrottssäkert än elnätet.

Men som alternativ funderar jag på om man inte kunde använda "spegel upp"-funktionen och sen stänga av kameran? Nån som testat?
 
Det fungerar utmärkt med uppladdat batteri och läget sensorrengöring..det krävs ingen nätadapter.
 
Ursäkta att jag "bumpar" den här gamla tråden, men om jag inte minns fel så finns det en mycket god orsak till att använda CCD rengörings "läget" på D100. Jag hade en D100 tidigare och är det inte så att sensorn avmagnetiseras när man kör detta läge?
Att köra den i bulb endast innebär ju att den är "laddad" fortfarande, så det blir svårare att ta bort partiklarna.

Jag kan minnas fel dock.

/Stefano
 
kameraroffe skrev:
Man skall vara försiktig med olika sorters vätska
det finns en vätska på Apoteket som heter något
som innehåller alkohol /kommer inte på namnet/
apoteket kan nog hjälpa om du säger vad du skall
använda det till, det går ochså bra med eter men
sitt inte och sommna bara, vätskan får ju inte
innehålla något som kan efterlämmna en hinna på
sensorn.
Kameraroffe

Antar att det är isopropanol du tänker på?

Minns att jag köpte en sådan på 80-talets mitt för att göra rent bandspelares läs och skrivhuvuden. En liter gick på en hundring ungefär och räcker hur länge som helst. Tillsamans med en skumgummi öronpetare av kolosalformat rengjordes sedan magnethuvudet. Det fanns specialvätskor att köpa från märkesleverantörena, men den innehöll i stort sett samma kemikalier, till ett avsevärt högre pris.

Det finns speciella rengöringstvättlappar för bildskärmar och tangentbord som har ett hyfsat kilo eller literpris beroende på utförandet. Vätskan brukar oftast vara ungefär samma blandning som finns i fönsterputs som förhållandevis billigt kan köpas i livsmedelsbutiken.

Med detta i bakhuvudet tror jag inte att den speciella rengöringsvätskan som säljs till sensorrengöringssatsterna är någon speciellt dyrbar lösning. Snarare att den är förpackad i små buteljer och okunskapen om vad som verkligen ska användas som gör priset kan sättas högt. Genom att erbjuda en måttanpassad spattel (av skumgummi?) i paket met vätskan och kunskapen om att kameraägaren dels har timpriset från serviceorganisationen och rädslan för att sensorn ska skadas blir därför priset på hemmarengöringssatsen högt. Leve marknadsekonomin.
 
beeman skrev:
Jag använder Fuji S2, ringde och frågade dem vad göra. Svar: kodak linsputspapper och t-röd, vik ihop till storlek passande CCD:n, greppa med pincett, fukta med sprit och dra över hela ytan i ett jämnt svep.

Varför skall man krångla till det så förtvivlat?

P-O

Gammal tråd iofs, men såg att den kommit upp till ytan igen :)

Att Fuji föreslår T-röd låter Faktiskt underligt tycker jag; torka av en spegel med T-röd och låt det torka, titta sen på den i olika vinklar och notera den tunna vita hinnan, som är resterna av bitter- och kräkmedlen. Knappast optimalt för en sensor. Ska man använda en alkohol är det nog Isopropanol som gäller.
 
Kodak linsputspapper?

Kanske Kodak ändrat sitt linsputspapper, de jag har är säkert 20 år. Men de släpper fantastiskta mängder fiber. Jag skulle inte stoppa det i digitalaren.
 
Re: Kodak linsputspapper?

in2kma skrev:
Kanske Kodak ändrat sitt linsputspapper, de jag har är säkert 20 år. Men de släpper fantastiskta mängder fiber. Jag skulle inte stoppa det i digitalaren.

Jag har också en paket som jag haft i över 20 år. Fiberna släpper, dom är för gamla helt enkelt.
Torkar man bakre linsen med dessa dukar sätter sig fiberna här, sedan har man hela kameran full av skit.

Har nu en ny paket, luddar inte ett dugg.

Jag tror ändå det är säkrare att rengöra CCD:n med dom här grejerna som Kim använder. Själv har jag inte gett mig på det än, vågar knappt tänka vad som händer om ridån smäller igen när man rengör.
Gäller att ha ett fulladdat batteri och följa instruktionerna.
 
Ja isopropanol är rätt namn det är ett medel som inte skall lämmna någon so helst hinna efter sig
detta besked fick jag av en japansk kameratekniker för ett antalår sedan.
 
kameraroffe skrev:
Ja isopropanol är rätt namn det är ett medel som inte skall lämmna någon so helst hinna efter sig
detta besked fick jag av en japansk kameratekniker för ett antalår sedan.

Isopropanol är förövrigt samma sak som ibland kallas för 2-propanol.

Vidare använder endel metanol för rengöring av sensorn.

Vidare finner jag det som kemist direkt olämpligt att använda t-röd som innehåller mestadels etanol och metanol samt tillsatsämnen, kemiskt rena produkter är att föredra.
 
pensel och lösningsmedel

hej,

har någon testat kombinationen jättefin pensel (typ mårdhår) + lösningsmedel (metanol eller isopropanol) för rengöring? alltså doppa penseln i vätskan och stryka över sensorn? resultat?

tack
 
kim, förutom hårproblemet ser du alltså inget annat hinder? jag ska kolla om jag hittar nån pensel som inte tappar hår. det är min första rengöring (utöver tryckluft då o då) på två år! :) känns inte roligt alls.
 
Pec pads kostar 79 på yfo.

kan kanske vara värt att investera i och svepa runt penseln.

Dom har även eclipse rengöringsvätska för 96:-
 
Linmajon skrev:
Damm på CCD'n får man lära sig leva med som DSLR-ägare. Ska du lämna in kameran varje gång några dammkorn ställer till det lär det bli dyrt och besvärligt. Kolla runt på nätet och se hur man går till väga.
Jag har haft min 10D sedan April och har fortfarande inte behövt damma av den, men har skaffat en fin spetsig liten pensel att pilla bort dammkorn med.
Generellt så ska man vara otroligt försiktig, men är man bara det så ska det gå bra.
Måste man ha nätadaptern för att fixa det på D100?

Samma här och det kostade inte en krona.
 
Är det någon som har provat tryckluft på burk? Det borde vara lättare att hantera när man samtidigt ska hålla kameran upp och ner.

Greven - som drar sig för första rengöringen.
 
Greve Nickon skrev:
Är det någon som har provat tryckluft på burk? Det borde vara lättare att hantera när man samtidigt ska hålla kameran upp och ner.

Greven - som drar sig för första rengöringen.
Nej! Tryckluft på burk kan innebära katastrof, eftersom den avger någon form av vätska. Ska inte användas på negativ heller.
 
Jag brukar köre med Topz. Funkar rätt dåligt. Har även laborerat med att släppa ner slutaren över ett Topz-skaft. Kan meddela att slutaren blir aldeldes bucklig och slutar fungera.......

/Aron
 
Calle S skrev:
Nej! Tryckluft på burk kan innebära katastrof, eftersom den avger någon form av vätska./QUOTE]
Det borde vara vatten.

Har för mig:
Uppstår pga av att det går åt energi för att komprimera luften. När tryckluften expanerar så stjäl den energi från intilliggande luft som kyls och därigenom får man kondens.

Men vågar inte svära på det...
 
Erik Schalin skrev:
Calle S skrev:
Nej! Tryckluft på burk kan innebära katastrof, eftersom den avger någon form av vätska./QUOTE]
Det borde vara vatten.

Har för mig:
Uppstår pga av att det går åt energi för att komprimera luften. När tryckluften expanerar så stjäl den energi från intilliggande luft som kyls och därigenom får man kondens.

Men vågar inte svära på det...

Om ovan stämmer så är det ju knappast en "katastrof" iallafall. Eller kan denna lilla kondens förstöra sensorn?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.