ANNONS
Annons

Ska man spara sin kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Pojken

Avslutat medlemskap
Har nu beställt en 20D. Men min Sony 828 har jag kvar. Ska man försöka sälja den och gå ner till priser som är långt under hälften av vad man gav för den för mindre än ett år sen. Eller finns det någon anledning att spara den? Det är ju samma minnes kort så det kostar ju inte mer. Och den är ju inte mindre än 20D:n så den tar ju lika mycket plats när man ska någonstans.

Daniel som helst skulle vilja lägga alla pengar på objektiv

Pojken skrev:
Har nu beställt en 20D. Men min Sony 828 har jag kvar. Ska man försöka sälja den och gå ner till priser som är långt under hälften av vad man gav för den för mindre än ett år sen. Eller finns det någon anledning att spara den? Det är ju samma minnes kort så det kostar ju inte mer. Och den är ju inte mindre än 20D:n så den tar ju lika mycket plats när man ska någonstans.

Daniel som helst skulle vilja lägga alla pengar på objektiv

Hade samma tankar som du. Lade ut en annons på min Powershot G5, som endast gav mig ett mycket fjantigt skambud som resultat.

Beslutade då att behålla min G5 pga. följande tankar: vågar ta med den ut i väder där jag inte vågar ta med min 20D, kan låna ut den till någon kompis som kanske är utan sin egen kamera (vid reparation m.m.), har en kamera om min egen 20D skulle behöva repareras, backup-kamera om det finns bilder som jag bara inte får missa, vinklingsbara skärmen på G5 är faktiskt bra i vissa lägen + att det finns tillfällen när man vill ha en bild och man inte vill väcka uppmärksamhet med spegeluppfällningsljudet som tyvärr finns på alla spegelreflexkameror (G5 är mycket tyst).

Så för min del blir det att behålla G5 också.

Lycka till med din nya 20D, det är en fantastisk kamera.

:) Håkan

Backupkamera

Har själv inte köpt någon digital kamera i den klass ni talar om men förstår fullständigt den känsla av maktlöshet man kan känna när värdet kan devalveras till hälften på ett år.

I ert ställe skulle jag trots allt sälja dessa andrakameror omgående för de tusenlappar marknaden anser de vara värda. Om ett par år vill ni ha nya hus med IS medan andrakamerorna är antikviteter.

Läser en hel del om backupkameror i betydelse att dessa skall användas om förstakameran skulle `strejka´. Vem behöver en backupkamera? Självklart yrkesfotografet men vi andra?

Själv har jag en my2:a som andrakamera för att den är kompakt och är enkel att ha med sig. Däremot har jag aldrig tänkt tanken att den skall användas om/när min stora kamera mankerar.

Ärligt talat, borde det inte finnas större anledning att ha en backupbil stående.

Re: Backupkamera

Sabud skrev:
Har själv inte köpt någon digital kamera i den klass ni talar om men förstår fullständigt den känsla av maktlöshet man kan känna när värdet kan devalveras till hälften på ett år.

I ert ställe skulle jag trots allt sälja dessa andrakameror omgående för de tusenlappar marknaden anser de vara värda. Om ett par år vill ni ha nya hus med IS medan andrakamerorna är antikviteter.

Läser en hel del om backupkameror i betydelse att dessa skall användas om förstakameran skulle `strejka´. Vem behöver en backupkamera? Självklart yrkesfotografet men vi andra?

Själv har jag en my2:a som andrakamera för att den är kompakt och är enkel att ha med sig. Däremot har jag aldrig tänkt tanken att den skall användas om/när min stora kamera mankerar.

Ärligt talat, borde det inte finnas större anledning att ha en backupbil stående.

...känner ingen känsla av maktlöshet. Marknadens spelregler råder, och alla gör som dom vill med sina prylar,..så även jag...

:) Håkan

Jag valde att sälja min 7i när jag bytte till en D70. Hari nte ångrat det alls. Jag tror att genom att endast äga en kamera så kommer jag våga ta med mig min D70 vid flera tillfällen. Nu har det blivit så att D70 är med mig mera än vad min 7i var trots att D70 är både större och dyrare. Satsa på att sälja den medans den ger några pengar. Annars tror jag nog den endast kommer att samla damm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar