ANNONS
Annons

Ska köpa mitt andra objektiv - och har ingen aning om vilket

Produkter
(logga in för att koppla)

Fantasiregn_

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 400D och har hittills bara haft kitobjektivet, 18-55 mm. Nu vill jag skaffa ett till objektiv, då man kan uttrycka sig att jag har "tröttnat" på mitt nuvarande och är ute efter lite bättre och lite nytt. Nu till problemet; jag har ingen aning om vad jag ska köpa! Jag kan inte så mycket om objektiv och sådär (jag bara knäpper kort och går på känsla typ), plus att jag inte är så inriktad på något speciellt område när jag fotar. Någon som har något tips på något bra objektiv som kan passa mig?

I ditt ställe skulle jag leta upp ett begagnat Tamron 90mm/2,8 Macro. Anledningen till val av detta objektiv är att:
1) Det är grymt bra på att ta närbilder i stor förstoring. Ett väldigt kul och utvecklande fotoområde, som inte är svårt att börja med.
2) Funkar finfint för porträtt, och klarar av att ge snyggt kort skärpedjup (suddig bakgrund).
3) Det är snorskarpt. Faktiskt ett av de skarpaste objektiven som går att köpa för pengar.
4) Det ger en hyffsad tele-effekt, och funkar till att fotografera saker på lite avstånd (om än inte väldigt långt borta.
5) Det är litet och lätt, d v s smidigt att ha med sig. Stora tunga objektiv har en tendens till att mest stå hemma och samla damm.
(Finns andra alternativ som är ungefär lika, men Tamron brukar vara lättast att få tag i begagnat eftersom det har varit väldigt populärt länge. Andra alternativ är Sigma 105/2,8, och Tokina 100/2,8 samt Canon 100/2,8).
Lycka till och mycket nöje med fotograferandet.

Fundera inte på vilket objektiv du "behöver" köpa. Fundera i stället på vilken typ av fotografi du vill hålla på med.

Annars är ett väldigt vanligt och otroligt prisvärt andra-objektiv efter kitgluggen EF 50mm f/1.8 II. Det är ljusstarkt och öppnar helt andra möjligheter för fotogafi, även om brännvidden redan täcks av din kitglugg.

Jag skulle också rekommendera en 50/1,8. Billigt och stor bländare för experiment med kort skärpedjup.

Om Du bara "knäpper kort och går på känsla, typ", spelar det nog inte så stor roll vad Du har för objektiv, särskilt inte som Du "inte är så inriktad på något speciellt område". Ett specialobjektiv är imho inte att tänka på, utan en normalzoom av lite bättre kvalitet.

Jag föreslår att Du tar Dig en titt på Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM. Det ger Dig lite längre zoom-omfång än vad Du har idag, men inte på bekostnad av glas/vikt/pris. Den har bildstabilisering inbyggd, vilker gär att Du kan knäppa kort i lite sämre ljus.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto