Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej
Har länge varit sugen på att köpa en systemkamera, och det tog verkligen fart igen när det blev bestämmt att jag ska åka till New York om två veckor. Nu när dollarn är låg, så känns det som rätt läge att köpa lite grejer där. Var först inne på att köpa allting där, men nu har jag sett att garatin inte gäller i Europa på kamerahuset om jag köper i USA. Hur som helst, har jag kollat runt och har grymt svårt att bestämma mig vad jag ska köpa.

Har även tittat på beg. kameror här i Sverige, och det då är det ju oftast ingen garanti kvar helller. Det kamerar jag har tittat på är Canon 400D och 30D samt Nikon D80. Det finns ju en mängd beg. Canon 400D i olika prisklasser. Men har även hittat en beg. D80 för 5000 (ev billgare), som är köpt för 4 månader sen så där är det garanti kvar. Men som sagt är även sugen på Canon 30D, är den värt 2-3000 mer än Nikon D80. Är 30D´n värd den prisskillanden?

Vet också att man ska känna på kameran och se vilken som ligger bäst i handen, har även förståt att objektivet är nog så viktigt som kamerahuset. Så ett objektiv blir det att köpa i NY vilket fall som helst är tanken. Har bla tittat på ett Sigma 18-50 2.8 EX som exempel....

Många frågor och mycket svammel blir det, men tyvärr har man en begränsad budget (annars hade det inte varit några problem :) ) så vill jag försöka få så mycket som möjligt för pengarna jag lägger ut...

Tack på förhand!
/Jonas
 
Orka bry sig om garanti, ta det på hemförsäkringen om grunkan pajar.

Självrisken är ändå mycket mindre än prisskillnaden mellan sverige och USA...
 
Mitt tips är att köpa en Canon 40D med batterigrepp. Jag är helnöjd med min.
B&H är den fotoaffär som jag kan rekommendera. Mycket bra. Och kul affär att se.
Handlade både på Adorama och B&H och det är enorm skillnad. Adorama skulle jag aldrig rekommendera till någon. Fick inte med allt som jag betalade för och fick betala mer än vad som var bestämt.

Skit i garantin. Det går att köpa till MACK garanti om man vill det.

// Robban
 
robban.f skrev:
Mitt tips är att köpa en Canon 40D med batterigrepp. Jag är helnöjd med min.
B&H är den fotoaffär som jag kan rekommendera. Mycket bra. Och kul affär att se.
Handlade både på Adorama och B&H och det är enorm skillnad. Adorama skulle jag aldrig rekommendera till någon. Fick inte med allt som jag betalade för och fick betala mer än vad som var bestämt.

Skit i garantin. Det går att köpa till MACK garanti om man vill det.

// Robban

Ser grymt fin ut, men då börjar det bli lite för dyrt för mig. Men kommer nog att köpa allting där alla fall. Men att man får räkna på drygt 8% skatt på priserna på hemsidan?
 
8,625% local sales tax på allt som säljs över disk.

Jag köpte 400D innan resan till NYC och väl inne i butiken hos B&H klämde jag på en 40D. Då kunde jag inte låta bli. Skillnad som natt och dag.
400D känns som en leksakskamera jämfört med 40D.
 
robban.f skrev:
8,625% local sales tax på allt som säljs över disk.

Jag köpte 400D innan resan till NYC och väl inne i butiken hos B&H klämde jag på en 40D. Då kunde jag inte låta bli. Skillnad som natt och dag.
400D känns som en leksakskamera jämfört med 40D.

Kan tänka mig att det är grym skillnad, har som sagt även tittat på 30D och nikon D80. Men sen hade jag tänkt att köpa ett objektiv också, pengarna rinner fort iväg :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.