Annons

Ska köpa EF 70-200/2,8 IS II i Hong Kong... Vad är det värsta som kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att du tycker det är "drygt" att inte vara kriminell säger nog mer om dig än om något annat.


n.)

Vad får man för straff om man är på väg ut genom gången "inget att deklarera" och sedan blir stoppad av tullen och dom hittar det nyinköpta objektivet?

Man får väl bara betala tull och moms? Alltså inget straff att försöka smita från det, eller?

Att vara kriminell innebär väl att man gör något olalgligt, och olagligheter har väl ett straff?
 
Vad får man för straff om man är på väg ut genom gången "inget att deklarera" och sedan blir stoppad av tullen och dom hittar det nyinköpta objektivet?

Man får väl bara betala tull och moms? Alltså inget straff att försöka smita från det, eller?

Att vara kriminell innebär väl att man gör något olalgligt, och olagligheter har väl ett straff?
Varusmuggling är ett brott och kan straffas med fängelse. Så här står det i lagen:

"...döms, om gärningen sker uppsåtligen, för varusmuggling till böter eller fängelse i högst två år"


Det märkligaste med den här diskussionen är annars att många verkar ha uppfattningen att det är risken att åka fast som avgör om man ska begå brott eller inte. Då borde det ju finnas både enklare och lönsammare brott än att försöka spara några tusenlappar genom att smuggla teleobjektiv.
 
Sist jag kollade var det 6,7% tull på objektiv. Har det ändrats?

Hmm när jag köpte mitt 70-200 kom det med FedEx och där är man noga att allt går rätt tll. En vänlig dam ringde och frågade vad det var jag köpt och ville ha alla papper i ordning. När jag berättade att det var ett kameraobjektiv och skulle användas till min *digitala kamera* så var det tydligen tullfritt, i varje fall från USA!

Osäker på om det är tullfritt från Asien eller om det här med digital kamera är en missuppfattning från deras sida. Skit samma jag betalade MOMS och 0 % tull.

Det är tufft att betala skatt :D
 
http://www.tullverket.se/innehallao...atpersoner.4.16ca6de0120cf835feb80001238.html

Jag måste skicka min vara på reparation, hur ska jag göra?

För privatpersoner som skickar ut en vara för reparation som postpaket kan ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när din vara kommer tillbaka eller så kan du lämna en exportdeklaration fysiskt över disk till närmaste tullklareringsexpedition. När varorna kommer tillbaka så måste du tala om för transportören (till exempel Posten) att detta är en import efter reparation och ge dem en kopia av inlämningskvittot eller exportdeklarationen du fick när du skickade varan. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa kan de göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.

Är det en garantireparation behöver du inte betala någon tull eller moms. Om du måste betala för reparationen ska du betala tull på reparationskostnader, samt moms på reparationskostnader + tullavgift
 
Hemma.

Nu är jag tillbaka i Svedala. Har passerat tullen helt utan problem, och mitt objektiv bar jag på kameran runt halsen.

Jag ville bara klargöra det, i fall någon självutnämnd tullriddare hade hoppats att dom skulle ta fast mig. Nöjet är helt och hållet på min sida.

På tal om objektivet är jag full av ånger. D.v.s, jag ångrar djupt att jag inte köpt det tidigare! Fysjutton vilken kanonglugg detta är.
 
Nu är jag tillbaka i Svedala. Har passerat tullen helt utan problem, och mitt objektiv bar jag på kameran runt halsen.

Jag ville bara klargöra det, i fall någon självutnämnd tullriddare hade hoppats att dom skulle ta fast mig. Nöjet är helt och hållet på min sida.

På tal om objektivet är jag full av ånger. D.v.s, jag ångrar djupt att jag inte köpt det tidigare! Fysjutton vilken kanonglugg detta är.

Säg till nästa gång du åker så jag kan tipsa tullen.
 
Ni som funderar på att beställa via Internet, gör inte det. Då är risken mycket stor att paketet tas av tullen. Jag har hört att tullen kollar nästan alla paket som kommer från HK. Och då försvinner ju nästan hela vitsen med att handla därifrån.

Säg till nästa gång du åker så jag kan tipsa tullen.
Haha, absolut. :D
 
Vet du om butiken har någon webshop?

Vet inte var TS köpte sitt men dessa är några butiker i HK. Väl på plats rekommenderar jag antingen Fortress eller Broadway, då kan du köpa var som helst. Annars längst kameragatan i Mong Kok, bredvid Ladies Market. Undvik helst butikerna längs Nathan Road, iaf om du vill ha garantier. Det finns några ner vid Tsim Tsa Shui typ vid Sheraton som dock sägs vara bra, bland annat en Leicabutik. På Hong Kong Island finns det en gatan som jag tyvärr glömt namnet på men den går parallellt med Queens Road och är belägen strax söder om Central.

http://www.tincheungcamera.com.hk/
http://www.wingshingphoto.com/index.php
http://www.fortress.com.hk
http://www.dcfever.com/shop/index.php
 
risken mycket stor att paketet tas av tullen. Jag har hört att tullen kollar nästan alla paket som kommer från HK.

Har du "hört" detta från en svensk återförsäljare som är livrädd för att inte få sälja något? :) Jag handlar i stort sett allt jag köper utomlands och det är ganska sällan som man åker på tull + moms.

Handlas det från Asien så kan man med fördel välja EMS då postens administrativa avgifter ingår.

När vi ändå tipsar om HK säljare så vill jag rekommendera denna säljare:
http://stores.ebay.com/DCtrade-SHOP?_fcid=192&_jgr=0&_localstpos=&_sid=571131380&_stpos=&gbr=1
 
När jag berättade att det var ett kameraobjektiv och skulle användas till min *digitala kamera* så var det tydligen tullfritt, i varje fall från USA!
Uppenbarligen ett missförstånd. Just digitala kameror är tullfria, men inte objektiven.

Säg till nästa gång du åker så jag kan tipsa tullen.
Det är inte för sent, det eventuella brottet (som ju TS erkänt) är inte preskriberat ännu.
 
Men alltså, jag blev medlem här för mindre än en månad sedan och har redan läst mer påhopp, moralpredikan och leka polis stämning än vad jag sett någonsin på de 15 andra forum jag läser på totalt.

Är ni så fruktansvärt avundsjuka så ni måste klaga hela tiden?

Är stämningen så här på fotosidan rent generellt? Vilket skämt i så fall!
 
Är ni så fruktansvärt avundsjuka så ni måste klaga hela tiden?
Jag förstår inte varför du tror att någon är avundsjuk på dig, du tycks ju inte ens ha råd att betala skatt utan måste begå brott för att klara dig.

Om du tycker tonen i den här tråden ibland blivit "otrevlig" kan det kanske bero på att det är lätt att bli irriterad när någon ber om råd om hur han enklast ska sno mina pengar.
 
Det är snarare TS folk är avundsjuka på. Lämna personliga påhopp utanför tack. Mig behöver ni inte vara avundsjuka på.
 
Är man sosse, moderat, folkpartist, centerpartist, miljöpartist, kristdemokrat, sverigedemokrat eller vänsterpartist så borde man inte ens fundera över hur man kan slippa tull och moms. Det ingår ju i det politiska system som man själv aktivt stött med sin röst. Hur fan tänker ni egentligen?

Jag får uppfattningen att många snorungar (nästan alla under 25 år) tror att det är okej att blåsa oss andra på skattepengar genom att göra "smarta affärer" när man handlar från utlandet. Inte nog med att ni dödar den svenska ekonomin. Ni lurar er själva. Varför inte rösta på något högerextremt, anarkokapitalistiskt eller ultraliberalt parti om ni nu vill slippa betala skatt?

Ursäkta utbrottet, men jag blir ganska trött på detta hyckleri. Tänk gärna lite längre än din egen plånbok räcker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Libertarianism
 
Men alltså, jag blev medlem här för mindre än en månad sedan och har redan läst mer påhopp, moralpredikan och leka polis stämning än vad jag sett någonsin på de 15 andra forum jag läser på totalt.

oj, då hänger du på välmodererade forum gissar jag.

Jag upplever rent generellt att attityden blir hårdare o hårdare, inte bara på nätet, utan i samhället i stort.
Man får nog helt enkelt lära sig att leva med det och hålla sig utanför så gott det går.
 
Men alltså, jag blev medlem här för mindre än en månad sedan och har redan läst mer påhopp, moralpredikan och leka polis stämning än vad jag sett någonsin på de 15 andra forum jag läser på totalt.

Är ni så fruktansvärt avundsjuka så ni måste klaga hela tiden?

Är stämningen så här på fotosidan rent generellt? Vilket skämt i så fall!

Välkommen till FS................
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.