Annons

Ska köpa EF 70-200/2,8 IS II i Hong Kong... Vad är det värsta som kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte starta en enskild firma med fotoinriktning?
Köp objektivet av Canon Sverige, en fotohandlare eller importera det och dra av momsen. Momsen är en konsumtionsskatt och kommer på så vis inte Erland till del.
Ja, det går ju alldeles utmärkt att slippa betala moms på inköp genom ett momsregistrerat företag. Å andra sidan måste man då betala moms på allt man säljer, dvs de bilder man eventuellt säljer till dem som inte är momsregistrerade (t ex privatpersoner) blir 25 procent dyrare eller ger 20 procent mindre intäkt.
 
Moms?

Jepp, det stämmer bra. Men bara under förutsättning att man avser att bedriva någon verklig verksamhet (t.ex. försäljning)...
 
Det gör inte jag. De som smiter från skatt och tull snor mina pengar. När de dessutom anser sig ha nåt slags moralisk rätt till mina surt förvärvade slantar blir jag lite irriterad.

Förvisso är det så men samtidigt startar du ett krig du aldrig vinner.
Själv har jag ett otal andra saker, som jag själv kan påverka, som jag lägger min kraft på istället.
Lycka till!
 
Hur gick det?

I nästa vecka ska jag åka till Hong Kong på en liten semester. I samma veva tänker jag köpa EF 70-200 f2.8 IS II. I Hong Kong kostar gluggen ca 13.500, med andra ord sjukt mycket billigare än vad det kostar i Sverige.

Jag kommer att köpa objektivet från Echo Photo & Audio Limited - en aukotiserad återförsäljare som är pålitlig och väldigt omtyckt bland fotografer.

Nu till den stora frågan. Vad är det värsta som kan hända, med tanke på att jag inte får internationell garanti på objektivet? Jag kommer självklart att undersöka objektivet noggrant när jag är i Hong Kong och se så att det fungerar, men vad händer om jag kommer hem till Sverige i efterhand upptäcker att det bakfokuserar / framfokuserar eller har något annat problem?

Objektivet har ju garanti i Hong Kong, så då borde jag väl kunna skicka det till Canons Hong Kong-avdelning via flygpost? Betala frakt gör jag så gärna.

Blev det något köp? Berrätta gärna hur det gick!
 
Förvisso är det så men samtidigt startar du ett krig du aldrig vinner.
Du har säkert rätt, fast jag är inte ute efter något "krig". Det finns säkert folk som inte har något problem med att bli kriminella för att spara ett par tusenlappar. Men jag tycker att det i så fall ska vara ett medvetet beslut; ibland verkar det på diskussionerna här på FS som om många är helt omedvetna om att den här typen av "import" är tull- och momspliktig.
 
Instämmer åter igen Erland. Det var därför jag skrev "Det viktiga är att upplysa TS om detta med tull o moms. Sedan är det upp till TS att göra som denne vill." i mitt första inlägg i tråden.
 
Re:moms

Om man inte har den avsikten lär man inte bli momsregistrerad.

Saknas restförda skatter föreligger inga som helst hinder för vare sig F-skatt eller momsregistrering under uppstartfasen (snabb handläggning dessutom). Det är heller inte otillåtet att driva företag med upprepade förluster, eller obefintlig omfattning av verksamheten (aktuella exempel omfattar en (delvis) inhemsk biltillverkare). Initialt tillåts tämligen stora investeringar i enbart inventarier.
 
Klappat och klart!

Hej hej! Jag droppar bara in i tråden för att berätta att köpet gick hur bra som helst. Just nu sitter jag vid Victoria Harbour i Kowloon med min splitternya 70-200 f2.8 IS II. Jag har testat objektivet noggrant och allt fungerar som det ska. Priset blev 17.000 HKD vilket motsvarar ca 13.800 SEK. Dom gav mig även ett fint UV-filter från Canon på köpet. Jag är grovt nöjd!

Jag kan varmt rekommendera er att handla objektiv här, om ni ska resa till Hong Kong någon gång, och är sugna på att handla kamerautrustning till vrakpris! Det finns massor av bra kamerabutiker. Jag handlade som sagt från Echo Photo Audio, dem är riktigt nice att göra affärer med. Auktoriserade av Canon, bra service och trevlig personal. Men bäst av allt är ändå det sjukt billiga priset. :)

Nu ska jag ut och utforska HK med gluggen. Älskar den redan!

Ha en fin halloween-helg gott folk.
 
Hej hej! Jag droppar bara in i tråden för att berätta att köpet gick hur bra som helst. Just nu sitter jag vid Victoria Harbour i Kowloon med min splitternya 70-200 f2.8 IS II. Jag har testat objektivet noggrant och allt fungerar som det ska. Priset blev 17.000 HKD vilket motsvarar ca 13.800 SEK. Dom gav mig även ett fint UV-filter från Canon på köpet. Jag är grovt nöjd!

Jag kan varmt rekommendera er att handla objektiv här, om ni ska resa till Hong Kong någon gång, och är sugna på att handla kamerautrustning till vrakpris! Det finns massor av bra kamerabutiker. Jag handlade som sagt från Echo Photo Audio, dem är riktigt nice att göra affärer med. Auktoriserade av Canon, bra service och trevlig personal. Men bäst av allt är ändå det sjukt billiga priset. :)

Nu ska jag ut och utforska HK med gluggen. Älskar den redan!

Ha en fin halloween-helg gott folk.


Grattis! Det var ett bra pris.
 
Jag tänker inte gå djupare in i den här meningslösa tulldiskussionen eftersom att den inte kommer leda någon vart. Du vill bränna pengar, jag vill spara och lägga dom på något vettigare.

Risken är visserligen extremt liten att du fastnar i tullfiltret och tvingas betala tull och moms, men du riskerar även att varan du försökt smuggla in blir beslagtagen och att du åker på ett åtal för varusmuggling.

Du får själv bedöma hur stor risken är och om den är värd att ta.
 
Risken är visserligen extremt liten att du fastnar i tullfiltret och tvingas betala tull och moms, men du riskerar även att varan du försökt smuggla in blir beslagtagen och att du åker på ett åtal för varusmuggling.

Du får själv bedöma hur stor risken är och om den är värd att ta.

Jag säger varken bu eller bä om själva smugglingen, men är det någon som känner till någon som fått en vara som ett kameraobjektiv beslagtaget av tullen för att man inte deklarerat införseln? Att man åker på att betala tull och moms kan jag tänka mig, men inte att det blir ett beslag ...
 
Hej hej! Jag droppar bara in i tråden för att berätta att köpet gick hur bra som helst. Just nu sitter jag vid Victoria Harbour i Kowloon med min splitternya 70-200 f2.8 IS II.

Berätta gärna hur det gick vid ankomsten till Sverige, när du har kommit hem.
 
Jag säger varken bu eller bä om själva smugglingen, men är det någon som känner till någon som fått en vara som ett kameraobjektiv beslagtaget av tullen för att man inte deklarerat införseln? Att man åker på att betala tull och moms kan jag tänka mig, men inte att det blir ett beslag ...

Jag känner inte till något fall. Jag baserade inlägget på en brevväxling med tullen.
 
Om man för ett ögonblick lägger moraliska aspekter åt sidan bara för diskussionens skull så är jag övertygad om att man kan få även ett dyrt objektiv genom tullen utan problem förutsatt att man har åtminstone en kamera till det och inte gör misstaget att även ha med kartong och kvitto m.m. i packningen. Man får ha med sig sin kamerautrustning när man reser och tullen har ingen koll på vad man har med sig ut. Dessutom har de med all säkerhet viktigare saker att leta efter.

/Claes
 
Himla tjatande om tull i den här tråden.

Såvitt jag vet är det inte tull på såna här saker, men mervärdesskatt. Jag har gjort det flera gånger på paket som har kommit med posten, och det är ingen tull, bara mervärdesskatt, och Posten har också tagit ut en expeditionsavgift på 100 kr per gång.
 
Himla tjatande om tull i den här tråden.

Såvitt jag vet är det inte tull på såna här saker, men mervärdesskatt. Jag har gjort det flera gånger på paket som har kommit med posten, och det är ingen tull, bara mervärdesskatt, och Posten har också tagit ut en expeditionsavgift på 100 kr per gång.

Vem tror du ser till att momsen betalas? Jo - tullen! Och jag skrev ju bara "att komma igenom tullen".

/Claes
 
Himla tjatande om tull i den här tråden.

Såvitt jag vet är det inte tull på såna här saker, men mervärdesskatt. Jag har gjort det flera gånger på paket som har kommit med posten, och det är ingen tull, bara mervärdesskatt, och Posten har också tagit ut en expeditionsavgift på 100 kr per gång.

Sist jag kollade var det 6,7% tull på objektiv. Har det ändrats?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.