Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa Konica Minolta Dimage A2 eller A200?

Produkter
(logga in för att koppla)

pseudo

Ny medlem
Funderar på att köpa ny kamera, varit rätt sugen på Konica Minolta Dimage A2 ett tag nu. Men idag märkte jag att det även fanns en A200. Vet någon om det är uppföljaren på A2? Eller en helt ny kamera, såg att man kunde spela in video, vilket är helt onödigt, samt att man kunde vrida på lcd-displayen.

Någon som är mer insatt i frågan och kan säga vilken kamera som är det bästa köpet?

Eller kanske ska man nöja sig med en Konica Minolta Dimage A1?
 
Du har ju redan en förträfflig analog systemkamera, Minolta SRT 101!
Tro inte att Minolta Dimage A2/A200 har den upplösning, Du får genom den analoga systemkameran Minolta SRT 101!
Under förutsättning att optiken är högklassig, det brukar Minolta Rokkor optiken vara!
Ytan på den digitala bildsensorn är 8.8 x 6.6mm till A2/A200, alltså mycket mindre än ytan på den 35mm analoga filmen 24x36mm till SRT 101.
Förutsättningarna att ge samma upplösning är naturligtvis olika.
Vid "normal-stora" bilder bör Du inte se någon skillnad, den finns där vid kritisk granskning, vid något större bilder ger 35mm filmen överlägset bäst upplösning!
A2 har en bättre sökare än A200, A2 är något dyrare, båda två kompakta allt-i-ett-kamera, väl värd sina pengar.
Digitalt är smidigt, men ännu inte i klass med det analoga, för rimliga pengar.
 
Jag är inte speciellt insatt, men tänkte ändå försöka komma med lite råd som kanske kan bidra till en trevligare fotoframtid.
Jag var själv sugen på Dimage A2 precis före sommaren. Den verkade vara ett bra steg upp från min Dimage Z1, så jag var och provade en sådan och tittade på bildkvalité och jämförde med bland annat Canon 300D som inte var så hemskt mycket dyrare.
Jag kunde snabbt konstatera att det var en stor skillnad i både bildkvalité och handhavande, till Canons fördel.
Den högupplösta sökaren var ju ganska lockande, och att manuellt kunna ställa fokus genom att vrida på en ring på objektivet var också något mycket tilltalande. Detta jämfört med Z1:an. Men när jag jämförde med Canon 300D så insåg jag att man - trots högupplöst sökare - ändå inte kommer i närheten av en spegelreflexkamera när man ska ställa fokus manuellt. Och bruset i bilderna var påtagligt högre redan vid låga ISO-tal än vad 300D presterade vid högre värden.
Nu kan det förstås ha varit så att just det exemplaret jag provade i butiken hade en felaktighet, vilket jag senare läste att en del av A2:eek:rna hade i början.
Men jag skulle ändå rekommendera att du överväger en digital systemkamera. En 300D går kanske att få tag på till ett pris som inte är alltför mycket högre än för en Dimage A2.
 
ANNONS