Innan jag försöker svara på de 4 (eller 6) snabba så vill jag bara säga att jag är lite förundrad över att ingen nämnt sökaren. Sökaren är en av de absolut största fördelarna med en systemkamera och den största anledningen att jag valde att köpa sytemare för rejält mycket mer pengar än en mer avancerad kompakt än den jag hade. Skillnaden är enorm då man ser saker enormt mycket bättre när det är ljust ute pga att skärmen suger i solljus, eller när det är mörkt, för att uppdateringsfrekvensen på skärmen blir jättelåg och bilden hackar fram och/eller så blir den så brusig att man inte ser ett jota, osv osv osv. Man kan göra jämförelsen att det är som skillnaden att befinna sig I motivet, jämfört med att titta på motivet på ett frimärke.
Annars kan jag bara säga att de enda nackdelarna med systemkamera är storleken och priset. Vill man ha en normalzoom, en vidvinkelzoom, en telezoom, ett makro och kanske en ljusstark normal så tar det lite plats ,väger lite och kostar en slant. Tre av de fyra förstnämnda objektiven "ingår" i många kompakter. Man brukar då få välja mer vidvikel eller mer tele...
Nu till dina frågor:
ISO-talet bör alltid vara så lågt som möjligt. Om du väljer en liten bländare (högt bländartal) så kan ibland slutartiden bli för lång för att handhålla och få ett skarpt resultat. Då har man möjlighet att höja ISO-talet eller, om motivet är statiskt, att använda stativ. Så...
1. Nej, man måste inte ha högt ISO-tal eller stor bländare för att få en kort slutartid, det beror på ljuset. Är det strålande sol utomhus och det sitter ett ljusstarkt objektiv på kameran kan det hända att man måste blända ner för att kameran inte klarar tillräckligt korta slutartider... Vid en given ljusnivå så kan man dock höja ISO-talet och/eller välja större bländare (lägre tal) för att få en snabbare slutartid.
2. Jepp. Om det inte är så att skärpedjupet blir för stort då. Då kanske man, om möjligt, får sänka ISO-talet lite, eller så får man sätta på ett gråfitler. Det sistnämnda är tex bra att ha om man vill fota exempelvis vatten och får rörelseoskärpa i vattnet, men av någon anledning inte vill vänta till solen försvinner bakom trädlinjen/horisonten.
3. Jepp
4. Det du kan ändra på objektivet är brännvidd eller fokus. På en del objektiv sitter det även en ring för att ändra bländaren. Detta finns dock inte på objektiv till Canon EOS och det är heller inget man direkt använder på moderna kameror från andra tillverkare, annat än i några undantagsfall.
5. Ja, inomhus i lite "halvtaskigt" ljus får du antagligen välja ett högt ISO-tal. För att få kort skärpedjup får du åxå välja en stor bländare (lågt värde). Man bör åxå, om möjligt, använda en hyfsat lång brännvidd (50-70mm för halvkropp och kanske upp emot 100mm för närgångna bilder där bara ansiktet eller delar av ansiktet är med). Detta av två anledningar: Dels ger kort brännvidd, bortsett från att man får trycka upp kameran i ansiktet på "modellen" ett ganska ogynnsammt perspektiv, med stor näsa och öronen "slickade" mot huvudet, men sedan ger åxå perspektivet att med en längre brännvidd får man med en mindre del av bakgrunden, vilket gör att den ser suddigare ut. Tips: Använd fönsterljus vid porträtt!
6. Jepp. Eventuellt åker ju även stativet fram, vilket IMO är ett bättre alternativ än att höja ISO-talet. Att höja ISO-talet är ju dock bättre än att inte ta någon bild om man inte har stativet med sig.
Detta kanske är överkurs, men man ska, om man vill ha så skarpa bilder som möjligt, inte blända ner allt för mycket, då något som kallas diffraktion tar bort detaljer i bilden och detta händer i större utsträckning vid mindre bländare än vid stora. Så man ska inte använda mindre bländare än nödvändigt. Oftast är det inte nödvändigt att använda mindre än f/11 eller möjligen f/16. Sedan finns det lite "trix" som att använda hyperfokalavstånd för att maximera skärpedjupet. Går inte in mer på det här. Är du intresserad är det ju bara att googla, men det känns väl som en bra grej att låta grunderna sjunka in först (även om du verkar ha fattat galoppen).