Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa D2H?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joker skrev:
Däremot är den väldigt intolerant mot felexponeringar.

Vid underexponering och "överframkallning" i Photoshop eller Nikon Capture så är det klart att man kommer att se brus. Gäller det D2h i högre grad än med andra digitalkameror? Jo, det kan kanske stämma, jag har inte gjort några direkta jämförelser. Men jag måste säga att jag tycker att alla digitalkameror är intoleranta mot felexponeringar. Det gäller att ständigt ligga på urkritningsgränsen.

Det ska väl också tilläggas att den här känsligheten mot underexponeringar är direkt relaterad till vilken kontrastkurva som används vid fotograferingen. Med "low" vill man ge maximalt dynamiskt omfång, och då blir förstås problemen större än med kurvan "high". Jag är petig med att välja rätt kurva för ändamålet i Nikon Capture (jo, jag kör bara i råformat).

En annan grej med D2h som jag glömde ta upp tidigare i tråden är att automatiken är lite snål, den underexponerar upp till 2/3 bländarsteg. Jag kör manuellt till 90 procent, så jag tänker inte så mycket på det i vardagslag.

De två sakerna i kombination – lite snål automatik och intolernas mot felexponeringar – kan nog göra D2h till en olämplig kamera för fotografer som gärna kör med exponeringsautomatik.

Jag var visst trött ... när jag kollade på bilderna sent på onsdagnatten. Jag har nu kollat ordentligt på korrekt exponerade blixtbilder (RAW + Nikon Capure).

Inget störande brus på ISO200 !

Visst ser man det om lyfter mörka partier men så är det ju med alla kameror.

Skärpan/upplösningen är mycket bra. Pixlarna är "bättre" än på D70 så totalt sett blir bliderna lika skarpa trots något lägre upplösning.

Hmm, har jag blivit 15000kr fattigare nu?

Jag är oxå sugen att köpa en d2h och har en bekant som byter till en d2x och ska sälja sin "gamla". Köpt för ett år sen, skjutit 7000 bilder och priset landar på 30tusen.
På ett sätt känns det bättre att köpa den av honom än att köpa från usa.
Eller är jag helt tom i bollen? Jag vet ju att den funkar. Jobbigt om den från staterna inte gör det. Men det är mycket pengar. Får ju en massa pengar över om jag köper utomlands.
Ihh.. beslutsångest ;)

Kostar den trettio och den kostar femton i amerikat kan du ju köpa två amerikanska och ha en att plocka reservdelar från eller nåt ;-)

Nåväl, 30 kkr låter väldigt dyrt för en begagnad ett år gammal kamera som kostar 36 kkr ny och säkert blir billigare under våren. Tycker jag i alla fall.

Ja, mycket pengar är det. Det har ni rätt i.
Beställer hellre från usa, får ju som sagt två för samma pris ;)
Tusan oxå, synd att man alltid har den inställningen att göra av med pengarna så fort som möjligt innan de tar slut :)

fredrik_hedman skrev:
Beställer hellre från usa, får ju som sagt två för samma pris ;)

Rätta mig om jag har fel, men just Nikons kamerahus är väl ganska svåra att beställa från USA?

Blir nog till att åka själv. Men de femtontusen du sparar ska väl räcka till biljetten. ;.)

gors skrev:
Rätta mig om jag har fel, men just Nikons kamerahus är väl ganska svåra att beställa från USA?

Blir nog till att åka själv. Men de femtontusen du sparar ska väl räcka till biljetten. ;.)

Varför ska det var svårt att beställa därifrån? Något speciellt tro? ;)

Jag testade på B&H och efter några steg i internethandlandet kom beskedet att Sorry, D2h kan de inte leverera utanför USA.

Jaså, då slipper man ha beslutsångest om det då :) Får vänta till priset går ner i Sverige lr om det dyker upp en beggad i rimligt pris.
Eller en 8mp 100 iso 8fps i samma hus :)

Får tröstköpa ett 70-200vr under tiden ;)

Nikon är väl lite mer måna än många andra om att åtskilja sina olika marknader åt. N80/F80, någon extra funktion, etc. Kan vara.

Damocles skrev:
Nikon är väl lite mer måna än många andra om att åtskilja sina olika marknader åt. N80/F80, någon extra funktion, etc. Kan vara.
Det gäller ju inte bara Nikon heller. Rebel, Kiss, svart Kiss, 18-55 USM, Maxxum etc.

D2h från US.

På Ebay säljer CametaAuctions fabriksdemo-ex av D2h. De landar på runt 1700 USD, sen kan man köpa till en 3års nikon-worldwide försäkring Frakten går på runt 100USD inkl försäkring. Sen får man lägga på lite moms också om man har otur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar