Jag har testat Lightroom 30dagars demo, från första (oerhört tröööga) versionen tills den senaste, i hopp om att det skulle kunna snabba upp och förenkla. Det har ännu så länge inte varit snabbare eller bättre än ACDSee Pro på någon punkt. I allafall inte inom mitt användningsområde!
Jag fotar kanske helt annorlunda än vad det stora flertalet fotografer på fotosidan gör? Jag har kanske 100 till 150 bilder från en fotosession. 5-10 av dessa "sticker ut" från mängden och det är bara de bilderna som retuscheras!
Behöver man retuschera ett hundratal bilder från dagens skörd så behöver man med all säkerhet börja i andra ändan, med att se över sin utrustning. Kamera, objektiv, komposition, ljussättning osv. Sen räcker det med ett enkelt program (ACDSee) till att scrolla igenom bilderna för att hitta dem bästa, dom som är värda att retuschera!
Lägg om taktiken vid fotograferingarna och tänk igenom innan, hur du vill ha slutresultatet. Det kommer att ge bättre bilder direkt, istället för att köra "trail and error" taktiken. Digitalfilm är "billig" men tiden det tar i efterhand att rätta till är oändlig, framför datorn.