Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska fotografera i kyrkan- behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för länken. Jag kommer ihåg att jag har besökt denna hemsida tidigare men glömde sedan vad den hette.

Tack


Neo
 
Ett annat bra tips är att vara beredd på snabba ryck. Jag fotade ett bröllop häromdagen och det blev verkligen hastigt rent fotomässigt. Vigselförrättaren kom alldeles för sen vilket resulterade i att alla bröllopsgästerna redan hade kommit under vigseln. Paret ville bli fotade efter vigseln men då blev ju det hela rätt galet. När jag skulle fota stod ju alla gästerna och väntade på att få springa fram och krama om paret, ungarna började springa runt istället för att vara med på bilderna osv.

ALLT kan hända på ett bröllop, efterssom det är så planerat. Planer har en tendens att gå i stöpet. Ha alla grejor redo, ta med dig extra kamera, extra minneskort och gärna flera stora paraplyer om det kommer regn.

Att reka området innan skjutningen är en förutsättning om det ska bli bra. Mät ljuset i kyrkan, leta upp fina bakgrunder, slingriga småvägar, väggar med kraftiga färger, eller liknande. Något jag brukar rekommendera är ett ordentligt teleobjektiv som är ljusstarkt (om man nu kan fixa fram ett sådant). då slipper du vara i vägen men ändå få bra bilder.

Rent bildmässigt:

* Många bra bröllopsbilder leker med kort skärpedjup.

* Sepia har en tendens att få äldre människor att utbrista i "åååå, så fint"

* Drivved som bakgrund för ringbilderna blir skitsnyggt

* Ta bilder i mörka utrymmen i kyrkan och konvertera sedan till svartvitt och dra sedan upp kontraksten, blir ofta väldigt mystiskt men liksom magiskt på något vis.

* fota ungarna med lite rörelseoskärpa, det ger en mer levande atmosfär i blderna.

* titta på bröllopsparet och inte i sökaren när du knäpper av bilderna, nervösare foto-objekt får du leta efter, så därför krävs lite mer psykologi från din sida.

/L
 
För att göra det enkelt för dig och för att inte blir stressad i kyrkan kan det vara bra att bestämma vilka motiv du ska ta på förhand. När du väl har de i en ordnig sp kan du impsovisera ifall något dyker upp. Exempel på motiv som jag brukar ha som måsten är:

- helbild av kyrkan
- gästerna på de olika sidorna innan brudparet kommer
- närbild på närmsta familjen
- ingång, liggande bild med gästerna
- ingång, stående bild inzoomat på brudföljet
- miljöbild, dvs paret och så mycket du får med av altaret och lyrkan, stående och liggande
- inzoomat då prästen håller upp ringarna, när de byter dem och när de pussar
- närbild på tärnor och marshalker
- närbild p musiker
- ev bild då brudparet tittar på tärnor eller musiker
- bild då de vänt sig om och är gifta
- utgången, smma som ingång
- riskast och mingel utanför kyrkan (massor av varianter)

Det är helt okej att vara om prediksteln om prästen tillåter det. jag har blivit vidad dit flera gånger. Då är man verkligen inte i vägen. Varierera även med och utan blixt beroende på när det passar, hör med prästen innan.
 
Förlåt mig för alla stavfel..min son började gråta och jag försökte blir färdig fort. Hoppas du förstår ändå..

Lycka till!
 
karinsk skrev:
Förlåt mig för alla stavfel..min son började gråta och jag försökte blir färdig fort. Hoppas du förstår ändå..

Lycka till!

Hej

Det fanns väl inte så många fel att nämnas :)

Tack för ditt råd/tips. Det är ganska skönt att få en sådan lista på saker man verkligen behöver tänka på.
Tack för hjälpen
 
LasseL skrev:
Ett annat bra tips är att vara beredd på snabba ryck. Jag fotade ett bröllop häromdagen och det blev verkligen hastigt rent fotomässigt. Vigselförrättaren kom alldeles för sen vilket resulterade i att alla bröllopsgästerna redan hade kommit under vigseln. Paret ville bli fotade efter vigseln men då blev ju det hela rätt galet. När jag skulle fota stod ju alla gästerna och väntade på att få springa fram och krama om paret, ungarna började springa runt istället för att vara med på bilderna osv.

ALLT kan hända på ett bröllop, efterssom det är så planerat. Planer har en tendens att gå i stöpet. Ha alla grejor redo, ta med dig extra kamera, extra minneskort och gärna flera stora paraplyer om det kommer regn.

Att reka området innan skjutningen är en förutsättning om det ska bli bra. Mät ljuset i kyrkan, leta upp fina bakgrunder, slingriga småvägar, väggar med kraftiga färger, eller liknande. Något jag brukar rekommendera är ett ordentligt teleobjektiv som är ljusstarkt (om man nu kan fixa fram ett sådant). då slipper du vara i vägen men ändå få bra bilder.

Rent bildmässigt:

* Många bra bröllopsbilder leker med kort skärpedjup.

* Sepia har en tendens att få äldre människor att utbrista i "åååå, så fint"

* Drivved som bakgrund för ringbilderna blir skitsnyggt

* Ta bilder i mörka utrymmen i kyrkan och konvertera sedan till svartvitt och dra sedan upp kontraksten, blir ofta väldigt mystiskt men liksom magiskt på något vis.

* fota ungarna med lite rörelseoskärpa, det ger en mer levande atmosfär i blderna.

* titta på bröllopsparet och inte i sökaren när du knäpper av bilderna, nervösare foto-objekt får du leta efter, så därför krävs lite mer psykologi från din sida.

/L

Hej
tack för ditt råd och rekomendation. Allt denna hjälp jag har fått, har fått mig att bli en utmärkt fotograf. Det gäller bara att sätta orden i verk.
Uppskattar högt all rekomendation du skrivit. Kommer oundvikligen att vara till stor hjälp.

Tack!
 
BLIXT!

Jag tycker inte att du skall dissa blixten.
Jag har fotat många bröllop, kanske 30st, och jag har mer och mer börjat använda blixt.

På dessa 2 länkar ser du skillnaden mellan blixt och den andra med ytterst lite fönsterljus.
http://www.weddingphoto.se/hanna/content/DSC_6965_large.html
Denna var tagen med blixt, iso 160 och tele, 20mm @f5.6

och denna utan blixt
http://www.weddingphoto.se/hanna/content/DSC_6982_large.html
säkert 50 eller 35mm, f2 men iso 1600

Ang. att "springa runt och fota" så förstår jag om du vill vara diskret, men faktum är att hela kyrkan kommer att fokusera på brudparet.... och dina blixatr kommer bara vara en bråkdel av gästernas sporadiska kompaktkamerablixt attacker...

Det bästa rådet är nog att gå dit och reka innan, prova blixt/utan blixt.
Det bästa är om du kan fjärrutlösa din blixt!

Lycka till, och försökt att slappna av, stress gör dinabilder sämre!
 
Re: BLIXT!

supermax_fred skrev:
Jag tycker inte att du skall dissa blixten...

Jag tycker jämförelsen mellan dina två bilder var konstig. Hade det varit samma vinkel men med och utan blixt hade jag kunna köpt jämförelsen men nu är det ju två helt olika bilder. Därmed ingenting sagt om att man ska ha blixt i kyrkan eller inte. Det borde ju rimligtvis vara så att en blixt är en väldig fördel. Om prästen/brudparet tycker det är okej då förstås.


Jag ska fota mitt första bröllop om några veckor. Stort ansvar men en riktig utmaning! Kommer mest troligt att köpa in ett tamron 17-50 f2.8 och en 430 EX-blixt. Blixten tänkte jag använda vid håruppsättning, porträtt, etc. Kompletteras med ett 85mm f1.8
 
Re: Re: BLIXT!

Phorpher skrev:
Jag tycker jämförelsen mellan dina två bilder var konstig. Hade det varit samma vinkel men med och utan blixt hade jag kunna köpt jämförelsen men nu är det ju två helt olika bilder.


Självklart!
Här kommer 2st "ganska identiska" först utan blixt, sen med. Det blir ju 2 helt olika karaktärer.

http://www.weddingphoto.se/hanna/content/DSC_6941_large.html

http://www.weddingphoto.se/hanna/content/DSC_6957_large.html


Dessa borde ge en fingervisning om en möjlig outcome, med eller utan!
 
att du kan ställa din blixt på lämplig plats, kanske 1-2m från brudparet, men du kan själv vara kanske 10-20 meter därfrån, och via kamerans egna blixt utlösa den externa blixten.

Om du har en Nikon kamera så stödjer de flesta nya modeller full blixtautomatik detta.

Andra kameror kan också slavtända en externblixt, men då utan full TTL automatik.
 
codrus skrev:
Jag har också försökt passa på att fota en del under psalmsånger för att störa så lite som möjligt, ljudet från kameran drunknar i orgeln och människorna är upptagna med att sjunga.

En liten varning kan vara på sin plats... Jag resonerade på liknande sätt på en vigsel och tog många bilder av brudparet under psalmer, men eftersom de sjöng med hade de fåniga miner på de flesta korten... Roligt, men inte på bröllopskort kanske...

Kör på istället, man får vara rejält störig om man ska ta uppmärksamheten från brudparet! (Möjligen undantaget någon annan foto-nörd som finns bland publiken och som försöker se vilken kamera och objektiv som används...)
 
persk skrev:
En liten varning kan vara på sin plats... Jag resonerade på liknande sätt på en vigsel och tog många bilder av brudparet under psalmer, men eftersom de sjöng med hade de fåniga miner på de flesta korten... Roligt, men inte på bröllopskort kanske...

Kör på istället, man får vara rejält störig om man ska ta uppmärksamheten från brudparet! (Möjligen undantaget någon annan foto-nörd som finns bland publiken och som försöker se vilken kamera och objektiv som används...)

Tycker du har helt rätt. Även när människor pratar samtidigt som man försöker fota de, blir det sällan bra. Jag tror att det brudpar som jag ska fotografera faktiskt är ganska mycket intresserad av bra foto, kanske störs de inte (och förhoppningsviss inte gästerna heller) av slutarljudet. Kommer dock, så mycket som möjligt att vara diskret, men alla vet ju vilken roll jag har när jag visas där med en 30d kamera.

Neo
 
Om du inte har varit på ett svenskt bröllop innan så kan en idé vara att försöka göra just det. Gör studiebesök i en kyrka när det pågår bröllop. Kanske t o m kolla om du kan få vara med som extra oavlönad assistent till fotografen?
 
Fråga. Fråga blivande brudpar, fråga fotografer. Hör med vänner och bekanta och bekantas bekanta om de vet om något bröllop. Det är ju inte så att du vill bli bjuden på bröllopen, utan bara få en chans att kolla lite i kyrkan. Eller hur?
 
Ja, alltså, jag tänkte när man är närvarande på ett bröllop så måste man väl vara bjuden. Annars... fungerar det väl inte. Men som du säger så kan jag höra mig för lite runt och se om jag kan vara med under ceremonin i kyrkan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.