Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag nybörjare, skulle behöva lite råd och hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah okej! Går det inte att ha ett sånt histogram på skärmen innan man ska ta kortet?

Nej inte vad jag vet om iaf.

Men du har en annan stapel du kan kolla efter, längst ner i mitten i sökaren (där du har ögat för att se vad du tar kort på.)

Har du en linje som ser ut ungefär såhär

(vet inte riktigt hur de ser ut i din Canon modell dock)

. . . . . . 0 . . . . . .
+______I______ -

Beroende av vart pilen är på denna skala så blir antingen bilden mörk, eller ljus (vad kameran anser)
Detta ser du alltså då du kollar i kameran och precis ska ta bilden
(jag antar att canon och nikon har ljust och mörkt på samma sida, men är inte helt säker, kolla åt vilket håll + repektive - tecknet är för dig =))

ex mörk bild

+______Iiiiiiiiiiiiii -

ex ljus bild

+iiiiiiiiiiiiiI______ -

ex en lagom exponerad bild

+______I______ -

Prova rör slutartiden så kommer du se att den där hoppar lite höger och vänster beroende på hur du väljer att exponera bilden.

Kom ihåg, att dom bästa bilderna inte alltid är dom som kameran tycker är i mitten, men du får en känsla på ett ungefär vad kameran tycker är lagom.

(I mitt nikonfall, brukar jag gå lite extra ljust än vad kameran anser vid porträtt, men de beror också på omgivningen osv)

Lycka till, ska bli kul att få se några av bilderna =)

"edit, inte helt lätt att få till den där exponeringsgrejen... hahah"

Senast ändrad:
Nej, det tycker ajg inte.
De bästa bilderna blir när fotografen är närvarande. Det har inget med det tekniska att göra.

Med mitten i detta fall, menar jag exponeringen, bildlära och allt de dära tar vi en annan gång ;P

Ja fotografen är viktig håller med om det, men förstår man sig på det tekniska, är möjligheterna (chanserna) större att få lyckade bilder. De är min åsikt...

(jag antar att canon och nikon har ljust och mörkt på samma sida, men är inte helt säker, kolla åt vilket håll + repektive - tecknet är för dig =))

Tror att Canon har + till höger och - till vänster.

Prova rör slutartiden så kommer du se att den där hoppar lite höger och vänster beroende på hur du väljer att exponera bilden.

Så fungerar det när du kör i M-läget och ställer både bländare och slutartid manuellt. Detta kan vara bra i många situationer, men personligen föredrar jag att köra på Av. När du valt bländare så kan du då ändra exponeringskompensation och då använda mätaren som Chril beskriver på samma sätt. Fördelen med detta är att kameran anpassar slutartiden om ljusförhållandena förändras så att din valda exponering bibehålls. Om slutartiden blir för lång kan du öka ISO.

/P

PS. Se mitt tidigare inlägg #16 angående val av bländare.

Om du behöver en reflexskärm snabbt o enkelt.

Åk till en bygghandel o köp en frigolitskiva (cellplast) på 50x100cm 2-3cm tjock. (lätt att 1cm går av)
Kostar runt 20-30kr

Det funkar fint att börja med.

Men du behöver någon som håller i den så den inte blåser bort.

OM inte det bara är överkropp ansikte då kan modellen hålla i den.

Om du behöver en reflexskärm snabbt o enkelt.

Åk till en bygghandel o köp en frigolitskiva (cellplast) på 50x100cm 2-3cm tjock. (lätt att 1cm går av)
Kostar runt 20-30kr

Det funkar fint att börja med.

Men du behöver någon som håller i den så den inte blåser bort.

OM inte det bara är överkropp ansikte då kan modellen hålla i den.
Ta en gammal slalomskidstav utan truga.
Kör den rakt igenom skivan och nagla fst den i marken, klart!

Är det soligt mitt på dagen så fota i skuggan
Kör RAW så kan du hyffsat ändra vitbalansen efteråt

kör A läget och låt kamerans ljusmätning jobba

Stå långt bort från bakgrunden så blir den oskarp och fin (fokus på modellen)

lär dig använda en AF punkt...du sätter skärpan på ögat närmast kameran

ett lakan och klämma/tejp funkar hyfsat som upplättning

prata med modellen, vad som helst som är kul....stirra dig inte blind på kameran...ha kul! :)

Här är två bilder från dagens fotografering. Det gick rätt bra, tog 600 bilder men det var ungefär 200 som blev riktigt fina tycker jag.
Det var väldigt roligt och vi var ute i 3 timmar.
Så vad tycker ni?

Bilagor

• IMG_9096.jpg
    IMG_9096.jpg
    18.9 KB · Visningar: 142
  • IMG_9036.jpg
    IMG_9036.jpg
    15.3 KB · Visningar: 143
Nu tittar jag via mobilen men jag tycker det ser bra ut. Roliga vinklar, trevliga färger och det är en bra närvaro hos modellen :)

Vad kollar du i för program när du ser bilderna på datorn?
Du ska kunna se nån form av exif-information tror jag de heter. =)

Jag blir glad då jag ser dom två bilderna att du har provat två helt olika platser där du fotar.

En lite över från sidan, och en annan framifrån. Bra att du provar på =)

Vad kollar du i för program när du ser bilderna på datorn?
Du ska kunna se nån form av exif-information tror jag de heter. =)

Jag blir glad då jag ser dom två bilderna att du har provat två helt olika platser där du fotar.

En lite över från sidan, och en annan framifrån. Bra att du provar på =)

Jo nu hitta jag
bländartal: F5,6
exponeringstid: 1/125
ISO: 400

Det är på den nedersta bilden.

Vad roligt att du tycker det! Jag blev riktigt stolt över vissa bilder och har fått mycket beröm över de.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar