Annons

Ska fotografera i kyrkan- behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fotografera i kyrkan i ett svenskt bröllop (som jag aldrig tidigare varit med om). Känner mig lite stressad. Hur ska jag bete mig, vad ska jag tänka på, ljuset, vinklarna allt.

En klasskamrat till mig gifter sig och hon ville att jag skulle ta kort just i kyrkan. Jag behöver råd och tips av erfarna eller överhuvudtaget Er som har en idé om hur jag ska bete mig.

Bröllopet kommer att äga rum i September så ljuset från utsidan kanske inte blir det bästa.


Vilken av nedanstående gluggar är bäst att använda?
Sigma 70-300 3.5-5.6 (analog objektiv)
Tamron 17-55 2.8 (digital objektiv)
Canon 50mm 1.8 (analog objektiv)

Jag emotser med uppskattning all råd och hjälp som jag kan få av Er kära medlemmar.

Neo
 
Har aldrig fotograferat bröllop. Men kommer du få sitta längst fram skulle jag utan tvekan använt 17-55 2.8 Ditt telezoom är nog tyvärr inte tillräckligt ljusstark, men det är klart. Jag vet inte hur ljus kyrkan är:)

Edit: Nog har jag fotograferat ett objektiv, men det var inte det du skulle göra :)
 
Anvand de tva sistnamnda i kombination med enbensstativ pa storsta blandare (F)
Jag har aldrig nytta av att sitta i kyrkan nar jag platar, ror dig for att fa olika vinklar.
 
MWPhoto skrev:
Anvand de tva sistnamnda i kombination med enbensstativ pa storsta blandare (F)
Jag har aldrig nytta av att sitta i kyrkan nar jag platar, ror dig for att fa olika vinklar.

Ja, jag har också tänk på att röra mig runt, men vill ändå inte synas så mycket, och, det är ju dödstyst (utgår ifrån filmer :) ) i kyrkan så, jag får väl vara rätt försiktig
 
Ljusstark glugg är ju klart att föredra.
Så 50 1.8 eller 17-55 2.8, telen kommer nog inte att funka alls.
Får du bra utsnitt med 50, så använd den (det gör märkbar skillnad med 1.8 istället för 2.8).
Kör med AV läge och ”lås” kameran på största bländare. Är dedt ljust kan du blända ner ett steg eller två.

Blixt är så no-no det kan bli, så upp med ISO, runt 800, kanske. Bara att hoppas att kyrkan är ljus. Kan du smita dit och prova några dagar innan så gör det, det ångrar man inte.

Kör med partial (heter så på Canon i alla fall) ljudmätning och mät på brudparet, då blir dom rätt i alla fall. Och oftast är dom där det är ljust (kortare slutartider), i bakgrunden är det oftast mörkt och mäter man överallt (evaluative) får man längre slutartider och oskärpa (för då räknar kameran med det mörka också). Taskigt förklarat, hoppas du förstår ändå.

Ta i RAW, så kan du kanske rädda fel exponeringar.

En bra grej att tänka på är att brudparet ofta hellre har bilder som säger något, och där dom ser bra ut, än tekniskt perfekta bilder. Leta efter ansiktsutryck eller när det händer något.
Tänk förmedla mer än teknik, dom skiter ofta i lite oskärpa eller fel ljus.

Lycka till!



/Magnus
 
Vid in och utgång får du de bästa bilderna. Prata med prästen om hur du får röra dig i kyrkan under akten. En del gillar inte att man springer runt. Blixt är inte att tänka på under akten för det tillåts oftast inte. Använd ditt ljusstarka objektiv med zoom. f2,8 är ett måste inne i vilken kyrka som helst. Se till att du får sitta ytterst på näst främsta raden. Familjen sitter alltid på den främre så den kan du nog glömma. Ta serier vid in/utgång! Lycka till.
 
Ibanez Magnus skrev:
Ljusstark glugg är ju klart att föredra.
Så 50 1.8 eller 17-55 2.8, telen kommer nog inte att funka alls.
Får du bra utsnitt med 50, så använd den (det gör märkbar skillnad med 1.8 istället för 2.8).
Kör med AV läge och ”lås” kameran på största bländare. Är dedt ljust kan du blända ner ett steg eller två.

Blixt är så no-no det kan bli, så upp med ISO, runt 800, kanske. Bara att hoppas att kyrkan är ljus. Kan du smita dit och prova några dagar innan så gör det, det ångrar man inte.

Kör med partial (heter så på Canon i alla fall) ljudmätning och mät på brudparet, då blir dom rätt i alla fall. Och oftast är dom där det är ljust (kortare slutartider), i bakgrunden är det oftast mörkt och mäter man överallt (evaluative) får man längre slutartider och oskärpa (för då räknar kameran med det mörka också). Taskigt förklarat, hoppas du förstår ändå.

Ta i RAW, så kan du kanske rädda fel exponeringar.

En bra grej att tänka på är att brudparet ofta hellre har bilder som säger något, och där dom ser bra ut, än tekniskt perfekta bilder. Leta efter ansiktsutryck eller när det händer något.
Tänk förmedla mer än teknik, dom skiter ofta i lite oskärpa eller fel ljus.

Lycka till!



/Magnus

Jag ska försöka att ta bilder i Jpeg+RAW så att man har bilder (jpeg) som man kan leverera snabbt. Vad gäller objektiv så känns det som att jag inte kommer att kunna komma så nära varken med 50mm eller 55mm objektivet, trotts att det är dessa att föredra, som jag förstår. Om jag alltså vill ta närbilder (ansiktsutryck osv.), eller liknande.

Alltså, jag vill gärna ta in all stämning. Både gästernas och brudparets. Hur ska jag på effektivaste sätt göra det?

Tack för ditt råd :)
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Vid in och utgång får du de bästa bilderna. Prata med prästen om hur du får röra dig i kyrkan under akten. En del gillar inte att man springer runt. Blixt är inte att tänka på under akten för det tillåts oftast inte. Använd ditt ljusstarka objektiv med zoom. f2,8 är ett måste inne i vilken kyrka som helst. Se till att du får sitta ytterst på näst främsta raden. Familjen sitter alltid på den främre så den kan du nog glömma. Ta serier vid in/utgång! Lycka till.

I detta fall får jag nog välja att ta de enbart i Jpeg formatet då buffertminnet inte klarar sig så bra med serie-rå-tagningar.

Ska nog åka en dag innan så att jag blir väl förbered


Tack
 
Hoppas det har gått bra med bilderna. Skulle sjäkv foto på en kompis dop i förra helgen. Svär fortfarande över alla dåliga bilder.

Åk dit med en kompis innan och fota testa ljus och inställningar i kyrkan, men av bakgrunden och liknande inom- och utomhus.
Jag tycker absolut inte det blir bra med ens ISO 800. Jag tänker ta med blixt from nu och eventuellt en skärm om du får möjligheter att ta efteråt.
Glömde dessutom att ställa ner till ISO 100 efter dopet och tänkte inte på det när jag kom ut och skruvade på polfiltret. Blev inte bra.
Tänk var du vill fota paret och säg det. Jag var alldeles för blyg för att säg det vilket resulterade i att pappan hade en stolpe rakt över huvudet, folk sprang i trappan bakom familjen och de tittade på olika fotografer när jag tog bilderna.


Hoppas det hjälper nått att läsa om mina misstag.

Jag kommer nog inte att göra det igen.
 
Jag förstår precis. Har samma erfarenhet sedan tidigare. Men, jag kan nog inte använda blix då det skulle distarahera folk (och brudparet för den delen) inne i kyrkan. Jag ska försöka få tag i en enbensstativ och fota lite stabilare, sedan får man hoppas att ISO 800 räcker. Gör det inte det, vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Öka ISO:t mer känns riskabelt, men det kanske blir akuellt då jag kommer att fota i mitten av september.

Få se hur det går.
Tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter.

Neo
 
Skulle väl rekommendera 50mm f/1.8, men jag vet inget om hur väl ett analogt sådant fungerar på ett digitalt hus. EF 50mm f/1.8 II har mig veterligen problem med autofokusering i svagt ljus.
Jag har själv ett 50mm f/1.4 samt ett Tamron 17-50mm f2.8, men det är ofta inte snabbt nog för inomhusfoto. Det beror ju helt på ljusförhållandena iof. Sedan kan du ju faktiskt växla objektiv emellanåt - det tar ju inte så förfärligt lång tid.
Om du har möjlighet att gå till kyrkan och träna under liknande ljusförhållanden vore det ju helt klart en fördel.
 
Senast ändrad:
När jag har fotat bröllop har jag använt blixt, men så sparsamt som möjligt. Dessutom har jag pratat med brudpar, präst och vaktmästare först för att kolla av så att det är OK. Jag har också försökt passa på att fota en del under psalmsånger för att störa så lite som möjligt, ljudet från kameran drunknar i orgeln och människorna är upptagna med att sjunga. Jag sitter inte i bänken under vigseln, de som sitter bakom måste ju bli ordentligt störda av att ha en som fotograferar konstant precis framför sig. Men jag försöker att göra så lite förflyttningar som möjligt, och även det mest under psalmsånger.

En vän till mig kilade en gång upp i predikstolen och fotade - gör inte det! Predikstolen är inte en helig plats i kyrkans liturgi, men den är ändå "off limits" om du inte är präst och tänker predika. Många kyrkor har däremot läktare som man kan få rätt bra bilder ifrån.
 
Jag ska försöka vara där i tid (då menar jag flera timmar tidigare) och se hur kyrkan ser ut inuti (belysningsmässigt) och se vilka möjligheter som finns att plecara sig på en bra plats.

Tack för tipset!

Neo
 
Tack för artikeltipset.
Jag kommer ihåg att jag hade läst denna artikel tidigare men då koncentrerade jag mig inte så mycket på det, då jag inte tänkte på att jag skulle (just då) behöva fotografera i kyrkan.

Men nu läste jag mycket noga (naturligt nog) och fick en hel del tips.
I och med att jag själv inte är kristen och därmed inte har så mycket kunskap om hur det hela går till, så tror jag att jag får ta del av så mycket info som möjligt kring detta.

Tack än en gång för tipset

Neo
 
Gå redan nu till kyrkan och förbered dig.

17-55 skulle jag använt utomhus mest och fotografera kyrkan och dess dekorationer osv... sen 50/1,8 vid altaret, fotografera paret och prästen.
 
Jo, jag kan använda mig av 17-55 utomhus, men inne i kyrkan vet jag inte riktigt hur jag kommer att klara mig. För, jag tänkt använda samma (ovan) objektiv. Men, det kommer nog inte riktigt att räcka. Att använda 50mm objektivet blir kanske heller inte så bra. Då själva 50mm objektivet är egentligen runt 80mm när det väl blir "digital".

Det jag så mycket skulle behöva är ett 24-100 eller mer än 100 så att jag inte skulle behöva byta objektiv under denna (säkert) stressiga stund.

Kan nog inte åka och besöka kyrkan nu för jag bor runt 17 mil ifrån brudparet. Det jag ska göra är att jag kommer att ringa de och fråga utförligt hur kyrkan ser ut innuti belysningsmässigt och vilka möjligheter som finns för att röra sig i kyrkan.



Neo
 
Skall själv fota ett bröllop till helgen och kommer därför hyra ett 85/1.8. Ett 135/2 vore inte heller helt fel, men det fanns inte längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.