Annons

Ska fota modell för första gången tipps!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ligist

Medlem
Hej i helgen som kommer skall jag fota tjejens syster.

Hon vill ha lite halvnakna bilder på sig själv för eget bruk självklart ställer jag upp på det men...

Jag har aldrig fotat den typen av fotografier och behöver tipps..Bakgrund belysning inställningar på kameran mm mm ös på med tipps alla tipps är välkommna.

Mvh Christer

ljuset, ljuset, ljuset,ljuset,..... är allt!

Var tänker du vara? Utomhus är ingen höjdare så här års..

Inomhus och "halvnakna" bilder och "nybörjare.. hm ingen bra kombination...

Gör det väldigt enkelt och behåll kläderna på. Ni båda kan då koncentrera er på fotograferingen.

En enkel belysning snett framifrån och en reflex (frigolitkiva, vitt papp) som lättar upp skuggsidan. Har du endast kamerans inbyggda blixt... glöm den.. låna vad som helst som du kan ställa på sidan av kameran; blixt, bygglampa, stearinljus - ja, seriöst, kan bli väldigt bra om du drar upp känsligheten

Här hittar du en del bra bilder (inte mina - bra fotografer... ;-)

http://www.fotosidan.se/slideshow/fullsize.htm?_favorites=1951

Senast ändrad:
Det är bra om du skriver vad du har tillgång till för belysning. Att ta glamourbilder utan en ordentlig ljussättning är knepigt ( blixtar eller många rejält starka lampor, typ 1000 w ). Då får man hitta på nån variant.

Som tex att använda fönsterljus, går att göra kanonbilder med det, men blir ju en helt annan grej än Playboybelysning. Reflexskärm eller som föregående postare nämnde, frigolit eller stor vit pappskiva för att ljusa upp skuggpartier om det skulle behövas.

Finns inget värre än veckiga lakan som bakgrunder. Skaffa i så fall velourtyger från Jysk ( väldigt billigt ).

Blanka parkettgolv kan vara snyggt om man fota uppifrån.

Budget lösning är bygglampor ( halogen ) från Clas Olsson ( 500w ) och frigolitskivor för att diffusera ljuset ( viktgt ). Var noga med vitbalansen i så fall eller fota i RAW så du kan ändra det sen.

Även med flera starka bygglampor så blir det ändå inte mycket ljus så slutartiderna kan bli långa. Stativ och en stilla modell är enda botemedlet där.

Kan rekommendera att skaffa ett blligt blixtpaket med stativ och paraplyer och 2 blixtar. Det är billigt nuförtiden. Från 1995:- och uppåt.

Varför är det ingen bra kombination ? jag har redan sett henne halv naken om det är det du tänker på...

Tack för tippsen ska fixa ljuset och bakgrunden förhoppningsvis får jag posat resultatet här.
Det är inte aktuellt att springa och köpa massor med utrustning för denna fotografering då jag inte kommer att syssla md den typen av fotografering i fortsättningen utan vill bara fixa ett par dugliga bilder åt henne =)

Instämmer att det kan vara svårt om man inte är van med porträtt ett tipps är att börja med till synes naket du beskära straxt över brösten så att nyckelbenen syns kan bli nog så laddade bilder. Dessutom kan hon ha på sig ett linne eller liknande med nerhasade axelband, hur mycket du en sätt henne naken är det skönt att till en början inte behöva fixera på bröstvårtor mm. Tog för många år sedan några bilder på en kompis till min dåvarande flickvän, hon skulle ha en bild att ge till sin pojkvän, hon är ganska så prydd, vi började med några vanliga studieporträtt som inte blev så pjåkiga men det hon fastnade rör var bilderna där hon var till synes naken, hon visade dem även för sin kristna mamma…
När det gäller teknik är mitt råd att du plockar fram, lånar eller köper att hyfsat stativ så kan kameran stå stadigt medens du grejar med bakgrund, lampor moddel...
Har du inget redan så kommer det säkert fram till andra typer av bilder!
Micke

Helt off topic det här men..

De där är helt enkelt ett tecken på att hon är intresserad av dig i vanliga fall, jag vet ju inte hur de egentligen är med er?

Eller har jag helt fel?

Annars är väl "dagsljuset" som vi nu bara kan ta nytta av...... mot en vit vägg eller kanske reflexskärm ett tips.. eller många stearinljus

Hej Christer,
Jag är en nybörjare (Sedan några år ;-) ) skall man nog säga. Älskar att plåta saker men speciellt min sambo och gärna halvnaken. Har ganska nyligen införskaffat mig en A100. Hade dessutom redan en extern blixt som passade denna kamera. Har försökt att fota lite inne sedan dess, men det är hopplöst. Iallfall när det är mörkt ute.
Om jag vore dig, så skulle jag försöka fota nära fönstret när det är som ljusast ute. Iallfall om du inte tänker köpa något mer!

MVH
Martin

Hej Christer!¨
Hur gick det?
Vad använde du dig av för ljus?

Kanske kan ge mig någon bra idé!?

MVH
Martin

Vi fotade på kvällen med vanlig glödlamps belysning och en extra blixt tycker att resultatet blev bra men det skulle vart bättre i dagsljus..

Bakgrunden var lie knixig då jag inte har pengar till att gå och köpa rekvistia förtillfället fick jag ta det som fanns men för att vara första gången tycket jag att det gick helt ok....

Diver69 skrev:
Hej Christer,
Jag är en nybörjare (Sedan några år ;-) ) skall man nog säga. Älskar att plåta saker men speciellt min sambo och gärna halvnaken. Har ganska nyligen införskaffat mig en A100. Hade dessutom redan en extern blixt som passade denna kamera. Har försökt att fota lite inne sedan dess, men det är hopplöst. Iallfall när det är mörkt ute.
Om jag vore dig, så skulle jag försöka fota nära fönstret när det är som ljusast ute. Iallfall om du inte tänker köpa något mer!

MVH
Martin

Ett tipps är att inte rikta blixten mot objektet jag tycker att jag fick ljusare bilder när jag riktade den rakt upp....

Det är därför det finns exponeringskompensation på kamerorna ( och för blixt ). Att låta kameran bestämma gör att du förlorar kontroll och inte lär dig nåt.

Direkt ljus från blixt på kameran är en styggelse. Ljuset måste diffuseras för att ge mjukare och behagligare skuggor.

Bäst är att ha blixt som inte sitter på kameran så man kan styra ljuset.

Du skulle ha nämnt vad du hade att tillgå, för mer och specifikare tips.

Blandljus kan ge oväntade färgstick. Vitbalansen kan bli knepig att ställa in.

Ligist skrev:
Ett tipps är att inte rikta blixten mot objektet jag tycker att jag fick ljusare bilder när jag riktade den rakt upp....

Hej,
Jag brukar rikta blixten rakt upp jag oxå. Jag har även köpt en diffuser nu som ger väldigt bra resultat. (DYRT dock, med tanke på vad det är!)
Har precis lärt mig att jag kan använda min "externa" blixt via slav sensorer så just nu testas det en hel del!

P.S
Skulle vara skoj att se en bild som ni tog. En med kläder på, bara för att se hur det blev!

MVH
MArtin

jag tilvlerkade en gån gen väldigt enkel grej som kan hjälpa om man har en externkamerablixt men itne möjlighet att placera den vid sidan av kameran. jag tog helt enkelt ett a4 ark som var svart ut sidan och vit på insidan, vek det till ett fyrkantigt "rör" som gick att trä på blixten.
när jag sen skulle fota så satte jag blixten på kameran som vnaligt men vinklade den åt sidan där jag hade en vit papp/frigolit skiva för att rikta och diffusera ljuset. funkar ok för ansiktsporträtt och med lite vilja till halvkropp....

självklart går deta tt bara rikta blixten åt sidan mot en reflektor utan "röret" men då spiller en hel del ljus framåt och förstör själva tanken med ett riktat ljus, pappröret gör att inget ljus spiller iväg och du får ett bättre ljus.

lycka till.

Tibor skrev:

Inomhus och "halvnakna" bilder och "nybörjare.. hm ingen bra kombination...

Gör det väldigt enkelt och behåll kläderna på. Ni båda kan då koncentrera er på fotograferingen.

hmmm, trodde jag med tills dessa man provade...
Var faktiskt enklare att hålla fokus på det väsentliga (bra bilder, inget annat ;) än vad jag trodde.
Visst, man kanske är lite mer avslappnad när man tar en solnedgångsbild men när kläderna väl är av så vaddå? Man har sett det som gömms och sen är det bara att fota på, både för modell och fotograf

Det svåra är ju inte att inte vara närvös. Problemet är väll att få ett resultat som är nöjd med och modellen. Jag själv tycker att det är svårt att få nakenbilder bra

nja, håller nog inte med om att det skulle vara värre då än med "vanligt" porträtt/modellfoto
är man väl igång så är det samma sak, lika lätt eller svårt att undvika klichéerna ;)

Ligist skrev:
Hej i helgen som kommer skall jag fota tjejens syster.

Hon vill ha lite halvnakna bilder på sig själv för eget bruk självklart ställer jag upp på det men...

Jag har aldrig fotat den typen av fotografier och behöver tipps..Bakgrund belysning inställningar på kameran mm mm ös på med tipps alla tipps är välkommna.

Mvh Christer
Så, hur gick det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar