Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skönaste tipsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokes

Aktiv medlem
Tja! Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om saker som gör photoshoplivet lite enklare, snabbare och drägligare. Något har man alltid och lära sig! Det kan vara vadsomhelst, allt från hela tekniker till snabbkommandon som många inte visste. Här är några av de saker som gör det lättare för mig:

Använd CAPS LOCK när du markerar och liknande, symbolen försvinner och lämnar endast ett litet korshår så det blir enklare att se.

När du skall gömma lager ner till bottenlagret för att se över vad du har gjort så tryck ALT på ögat på det lagret du endast vill visa. På så sätt slipper du dra ner alla lager.

TROLLSTAVEN går otroligt mycket snabbare än att markera för hand oftast, se bara till att ha rikligt med feather så brukar det se ok ut. Bra om du har brådis

Använd Klonstämpeln när du ska släta ut hud. Sätt opaciteten på kanske runt 20 - 25 och ta nära det du ska släta ut. Vääldigt bra.

Om du ska köra Liquify så gör först en markering runt det du ska använda så slipper du ladda hela bilden.

För att få skönast mattsvarta så använder jag mig av slective color. Väljer svart i färglisten och drar upp det. Det blir snyggt.

Det var lite av mina saker som gör photoshop lite roligare. Kom gärna med egna grejer!
 
Just för att ta bort finnar och sådant använder jag patch-tool. Det gör det hela mer enkelt. Bara att markera och dra bort.
 
madsochmarja skrev:
Det e såna som ni som gör make-up artister arbetslösa;-)
Haha, absolut inte! Makeupartister behövs verkligen för att göra ett bra "grundjobb". Men just allt kan vara svårt att få bort, så lite småsaker och rynkor och sådant kan man fixa efteråt. Man kompletterar varandra kan man väl säga!
 
Ett tips som sparar plats och samtidigt ökar redigeringsmöjligheterna och flexibiliteten.

I många tutorials och artiklar har jag läst olika tips som bygger på samma grundförfarande. Grunden för att åstadkomma vissa effekter är att man kopierar bakgrundslagret och sedan använder ett visst blandningsläge, t ex Multiply, för lagerkopian och ställer in effektens intensitet med opaciteten.

Det går i många fall precis lika bra att använda ett justeringslager istället för en kopia av bakgrundslagret. Det spelar ingen roll vilket det är. Så länge inga parametrar är ändrade i justeringslagret är ju blandningsfärgen, dvs den färg som justeringslagret skapar, precis densamma som basfärgen.
Resultatet blir då alltså precis detsamma som att använda en kopia av bakgrundslagret.


Detta har flera fördelar.

1. Bildfilerna blir ofta mindre. Ett bildlager tar alltid extra plats, men två eller fler justeringslager tar inte mycket mer plats än ett justeringslager.
Om man staplar flera sådana här effekter på varandra får man tänka på att nästa justeringslager utgår från resultatet av de underliggande lagren. I det fallet blir alltså det sammalagda resultatet inte detsamma som att använda flera kopior av bakgrundslagret. Ibland spelar detta ingen roll. Ibland är det rent av önskvärt. Men man får ha det i åtanke.

2. Redigeringsmöjligheten blir större eftersom man inte är låst vid att blanda med en exakt kopia av bakgrundslagret. Ingenting hindrar ju att man utöver själva effekten som skapas av blandingsläget i kombination med opaciteten, också ändrar parametrarna i justeringslagret. Detta ger massvis av nya möjligheter att använda och modifiera den grundläggande effekten.

3. Eftersom ett justeringslager inte innehåller en bestämd bild utan utgår från resultatet av underliggande lager är effekten direkt kopierbar till andra bilder. Det är den naturligtvis inte om man byggt upp den med en eller flera kopior av bakgrundslagret.

Mvh.
Lasse C
 
Trött på hur svårt det är att dra en övertoning som blir exakt vågrät?

Jag använder ofta övertoningsverktyget för att dra övertoningar i lagermasker, exempelvis till justeringslager när jag jobbar med himlen i en bild. I de allra flesta fall vill jag då att övertoningen ska bli exakt vågrät. Tidigare satt jag och stirrade intensivt på linjen medan jag drog övertoningen med så hög precision jag kunde. Jag fick ofta göra om övertoningen flera gånger i alla fall innan den blev rak.
Av en tillfällighet, när jag letade efter något annat i manualen, stötte jag på att man genom att hålla nere SHIFT medan man drar en övertoning begränsar övertoningens vinkel till hela steg om 45 grader.

Jag ville tipsa om detta eftersom det gör det busenkelt att dra en rak övertoning med övertoningsverktyget, inte bara i lagermasker, och har gjort redigeringsarbetet bra mycket smidigare för mig.


Bra idé av trådskaparen att skapa en tråd för praktiska Photoshoptips! Hoppas bara folk hittar till den.

Mvh.
Lasse C
 
Använda ett annat verktyg för att korrigera

När du använt magnetlassot och upptäcker att du missat lite, byt till rektangulär markeringsram och håll ner Shift och rätta till.(Element 6)
 
en annan sak som få känner till men som är grundläggande för att verktyget ska fungera:

om man klickar fel med polygonal lasso kan man trycka på backspace för att göra senaste klicket ogjort.

tryck och håll nere space för att få fram handen. (trycker man dessutom ner alt eller Ctrl samtidigt så för man fram förstoringsglaset)

En liten "hemlig" funktion är att Alt tangenten ofta ger en lite "kraftigare" effekt, lite var stans. testa att hålla ner Alt tangenten och klicka er in i filtermenyn, håll nere musknappen hela vägen och gå in på ett filter t.ex. clouds. Det blir mycket större kontrast i molnen.

Har man penselverktyget, kan man trycka alt för att få fram pipetten, Ctrl för att få fram flytta-verktyget och shift för att dra ett rakt penseldrag mellan två klick (testa!)

Egentligen lär man sig mycket på att hela tiden testa vad Shift, Ctrl och Alt gör. Testa med olika verktyg, när du klickar, till och med i menyer!

tycker ni att det var bra tips kan jag bomba på lite andra allt efter som.
/FliP

PS. Ctrl = äpple, kringla, kulturminnesmärke. Alt = det där strecket med vinkel. Men shift är shift även på mac!:D DS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.