Annons

Skärperingen

Produkter
(logga in för att koppla)

turbofisk

Medlem
Nikons skärpering flyttar skärpan framåt (djupleds alltså) genom att vrida höger... Jag är supervan vid detta och det skulle inte vara ett problem om det inte vore så att våra videokameror på jobbet är tvärtom (Canon/Fujinon objektiv). Det har förvisso inte varit ett stort problem tidigare, eftersom det mesta är på stativ med skärperatt... Det börjar dock bli mer och mer ute på fältet och ser det som ett potentiellt problem, utan att några problem än så länge uppkommit.

Hur är det, har Nikon alltid varit åt ena hållet, medan Canon varit åt andra? Någon som kan komma med en lång utläggning?

Makten skrev:
Enligt din profil så har du inga manuella objektiv, så varför fokusera manuellt?

Det är precis som du säger, jag använder inte manuell fokus när jag använder stillbildskameror och jag kommer vänja om mig utan några problem. Icke desto mindre är jag nyfiken på varför tillverkarna inte kommit överens om en sådan funktion. Verkar skapa ytterligare inlåsningar och problem att hoppa mellan tillverkare... (Kanske svarade på min egna fråga?)

turbofisk skrev:
Det är precis som du säger, jag använder inte manuell fokus när jag använder stillbildskameror och jag kommer vänja om mig utan några problem. Icke desto mindre är jag nyfiken på varför tillverkarna inte kommit överens om en sådan funktion. Verkar skapa ytterligare inlåsningar och problem att hoppa mellan tillverkare... (Kanske svarade på min egna fråga?)
Ja du... Det vore väl som om alla biltillverkare hade precis samma bult-mönster för hjulen. De frågar helt enkelt inte varandra hur de ska göra;-)

Makten skrev:
Ja du... Det vore väl som om alla biltillverkare hade precis samma bult-mönster för hjulen. De frågar helt enkelt inte varandra hur de ska göra;-)

Nja, det håller jag inte med om... En bättre liknelse vore väl om det fanns två stora biltillverkare (tänk GM & Ford) där de inte kan komma överens om hur växlarna ska vara placerade och den ena då bestämmer sig för att ha den spegelvänd...

turbofisk skrev:
Nja, det håller jag inte med om... En bättre liknelse vore väl om det fanns två stora biltillverkare (tänk GM & Ford) där de inte kan komma överens om hur växlarna ska vara placerade och den ena då bestämmer sig för att ha den spegelvänd...
Tja, backen ligger ju inte direkt på samma ställe på alla bilar. Man kör inte på samma sida av vägen i alla länder heller.

Att byta plats på pedalerna vore inte nån bra idé. Det kan nog göra mer skada om det sker än att fokuserings- och zoomringarna sitter på olika ställen och är åt olika håll på olika fabrikat.
Det är väl de stora företagens design och ergonomi personal som kommer övverens om vad de tycker är bäst att ha. Sen att nikon och canon är olika skulle man kunna gissa sig till att de valt så för att inte härma varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar