Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpeproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian83f

Avslutat medlemskap
För ett tag sedan så fotade jag med Canon 5D mark II och ett 300/4L IS. Denna kombon gav jättefina och skarpa bilder tack vare (bland annat) en riktigt bra bildstabilisator. Jag sålde tyvärr iväg kombon för ett tag sedan och nu har jag återigen införskaffat mig en 5D mark II, fast med ett 70-200/4L IS. Denna bildstabilisator ska ju vara ännu bättre och objektivet ska vara en av de skarpaste zoomarna som finns. Men... Det är nästintill omöjligt att få skarpa bilder! Först trodde jag att den fokuserade fel, men det ser ut som att den prickar hyfsat rätt. Dock skulle den behöva kalibreras för att träffa ännu bättre. Men även om jag träffar rätt så får jag inte så skarpa bilder som det borde vara. Det är först när jag börja närma mig 1/500 i slutartid som bilderna blir hyfsat skarpa. Jag kan väl omöjligt vara så vingelhändig. :) Har även testat objektivet med en 20D och det blir samma resultat. När jag testar ett annat objektiv på 5Dn så blir det likadant även där.

Jag ringde och pratade med Intervision, eller vad de heter nu för tiden, och de tyckte jag skulle skicka in den. Men de tar ju 1400 spänn bara för att ta emot kameran och objektivet så jag tänkte att någon här kanske har någon idé huruvida det är värt det, eller om det kan vara något annat tokigt (läs handhavandefel).

Rör sig objektet du fotar? Under 1/500 går jag sällan när jag fotar ex sport för att frysa rörelser.

Rör sig objektet du fotar? Under 1/500 går jag sällan när jag fotar ex sport för att frysa rörelser.

Nej, det är stillastående porträtt. Testade precis att fokusera manuellt med hjälp av live view-förstoring och då satt skärpan mycket bättre. Men jag tycker det är lite konstigt för om det "bara" är AF som behöver justeras så borde ju någon del av bilden vara knivskarp vid ex. 200mm, f4, 1/125, ISO400...

Jag verkar ha isolerat problemet till handhavandefel. När jag kör på stativ med AF så sitter faktiskt skärpan. Verkar vara alldeles för darrhänt. Eller en övertro på bildstabiliseringen. I vilket fall så ska jag inte belasta Canon för det. :)

Tack för era synpunkter!

Jag har hört följande angående handhållen kamera att fotar man med t.ex 55mm så ska man räkna:

55mm > 1/55s eller 1/60s för att få en skarp bild.

Kanske inte darrhänt ändå?

Jag verkar ha isolerat problemet till handhavandefel. När jag kör på stativ med AF så sitter faktiskt skärpan. Verkar vara alldeles för darrhänt. Eller en övertro på bildstabiliseringen. I vilket fall så ska jag inte belasta Canon för det. :)

Tack för era synpunkter!

Christian,

När jag läser hela tråden får jag intrycket att din IS kanske ändå inte fungerar som den ska?
Man SKA kunna få skarpa bilder på tider som är längre än de rekommenderade (tid=brännvidd) med detta objektiv.

# Har du provat att ta upprepade bilder på t ex 1/60 på fullt utdrag - med o utan IS inkopplad?
# Det finns ju två inställningar på IS (fast o rörlig kamera) - den står inte fel, va?
# Har du testat IS när den är inställd just för rörligt föremål?

Skickar med en länk till en bild där IS var inställd på rörligt objekt (dessutom med Ext 1.4II) och som ju är hyfsat skarp. Visserligen är tid=brännvid här, men som sagt - rörligt föremål.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/353213/3071746.htm

Jag har gjort mig ett eget album för bilder som jag tycker verkar knepiga o som jag vill ha tekniska synpunkter på - kan inte du göra något liknande med dina "suddiga" bilder?

Bästa ...

//j

För ett tag sedan så fotade jag med Canon 5D mark II och ett 300/4L IS. Denna kombon gav jättefina och skarpa bilder tack vare (bland annat) en riktigt bra bildstabilisator. Jag sålde tyvärr iväg kombon för ett tag sedan och nu har jag återigen införskaffat mig en 5D mark II, fast med ett 70-200/4L IS. Denna bildstabilisator ska ju vara ännu bättre och objektivet ska vara en av de skarpaste zoomarna som finns. Men... Det är nästintill omöjligt att få skarpa bilder! Först trodde jag att den fokuserade fel, men det ser ut som att den prickar hyfsat rätt. Dock skulle den behöva kalibreras för att träffa ännu bättre. Men även om jag träffar rätt så får jag inte så skarpa bilder som det borde vara. Det är först när jag börja närma mig 1/500 i slutartid som bilderna blir hyfsat skarpa. Jag kan väl omöjligt vara så vingelhändig. :) Har även testat objektivet med en 20D och det blir samma resultat. När jag testar ett annat objektiv på 5Dn så blir det likadant även där.

Jag ringde och pratade med Intervision, eller vad de heter nu för tiden, och de tyckte jag skulle skicka in den. Men de tar ju 1400 spänn bara för att ta emot kameran och objektivet så jag tänkte att någon här kanske har någon idé huruvida det är värt det, eller om det kan vara något annat tokigt (läs handhavandefel).

Hej !

En bild säger mer än 1000 ord, lägg gärna upp två bilder, en från
första combon och en från sista.

-----------

70-200 SKA ge skarpa bilder på lång slutartid, du har inte satt
ISn i mode "panorering" ( mode 2 tror jag ) ?

//MW

Jag har båda objektiven som du nämner men använder dem på en 7D. Jag har lyckats ta skarpa bilder upp till 1/50 sek med 70-200 på fri hand, men med stillastående motiv: Du ska kunna få lika skarpa bilder med 70-200 som med 300 mm objektivet med jämförbara inställningar och motiv. Kolla att inställningarna för IS är korrekta som någon tidigare föreslagit i tråden. Om allt är rätt inställt och det ändå inte blir skarpt tror jag att det är något fel på objektivet.
Om du köpt objektivet nytt så har du garanti och då ska inte justeringen kosta något.

Det här vet du säkert redan men det tar ju en pyttekort stund för bildstabiliseringen att stabilsera helt. Om du initialt är för snabb med avtryckarfingret så blir den bilden suddig. Men sen så länge IS jobbar så skall givetvis efterföljande bilder bli bra.

Ser du i sökaren att motivet blir lugnt och fint när IS jobbar? Brukar vara ganska enkelt att redan här se om den fungerar som den skall.

Tack för alla tips o råd! IS jobbar på fint i objektivet och bilden blir stilla i sökaren när jag tittar. Så den bör väl fungera fint då? Jag har tagit några bilder som sätter skärpan ganska bra, men den missar lite väl ofta. Bifogar ett typiskt exempel på hur det kan se ut rent skärpemässigt.

Full bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3129065.htm?set=mp

Croppad version:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3129063.htm?set=mp

En del kanske tycker det är en ok skärpa, men jag tycker nog inte att den sitter riktigt 100. Inte som jag vet att den kan göra iaf. Exif för bilden är 200mm, f4, 1/160, ISO 250.

Prova att blända ner ordentligt för att öka skärpedjupet. Öka ISO för att få ungefär samma slutartid. På så sätt borde man kunna skilja rörelseoskärpa (eller annan oskärpa) från felfokusering.

Prova att blända ner ordentligt för att öka skärpedjupet. Öka ISO för att få ungefär samma slutartid. På så sätt borde man kunna skilja rörelseoskärpa (eller annan oskärpa) från felfokusering.

Testade det nu och jag tror att vi kan utesluta fel på IS iaf. När jag bländade ner till 6.3 och 7.1 så satt skärpan precis som den ska. Samma motiv vid f4 var lite mjukt. Kan det helt enkelt vara så att den bak- resp. frontfokuserar litegrann? Det skulle förklara en hel del. För på en del porträtt som jag tagit med den så är ögonen lite mjuka (fokuspunkt) medan ögonbrynen och näsan kan vara desto skarpare.

I så fall lyder ju snarare frågan om det går att microjustera ett zoomobjektiv på min 5DII? Vågar inte prova. :)

Testade det nu och jag tror att vi kan utesluta fel på IS iaf. När jag bländade ner till 6.3 och 7.1 så satt skärpan precis som den ska. Samma motiv vid f4 var lite mjukt. Kan det helt enkelt vara så att den bak- resp. frontfokuserar litegrann? Det skulle förklara en hel del. För på en del porträtt som jag tagit med den så är ögonen lite mjuka (fokuspunkt) medan ögonbrynen och näsan kan vara desto skarpare.

I så fall lyder ju snarare frågan om det går att microjustera ett zoomobjektiv på min 5DII? Vågar inte prova. :)
Det är inte så svårt (eller farligt :) ) att mikrojustera. Det går alltid att återgå till fabriksinställningar på ett enkelt sätt. Testa! Det finns massor av guider på nätet.

Kan inte svära på att det funkar på zoomobjektiv på en 5DII:a. Det går bra på min 70D i alla fall. Man mikrojusterar då i ytterlägena och så interpolerar kameran däremellan.

Det är inte så svårt (eller farligt :) ) att mikrojustera. Det går alltid att återgå till fabriksinställningar på ett enkelt sätt. Testa! Det finns massor av guider på nätet.

Kan inte svära på att det funkar på zoomobjektiv på en 5DII:a. Det går bra på min 70D i alla fall. Man mikrojusterar då i ytterlägena och så interpolerar kameran däremellan.

Det går inte på 5D2, istället får man antingen välja en viss brännvidd för optimalt resultat eller ett genomsnitt genom att ta värden på ett antal olika brännvidder.

Ett tips om man inte orkar mäta och dona själv är att skaffa Reikan Focal. Det kostar några hundralappar och fungerar riktigt bra.

http://www.reikan.co.uk/focalweb/

Nu så! Har provat med microjustering fram och tillbaka. Det verkar som om man får hitta en mellanväg, precis som ni förslog, för att få skärpan nästintill spot-on. Till slut bakjusterade jag den med 6 (mm?) vilket visade sig vara en bra mellanväg för både 70 mm och 200 mm. Verkar inte som att det var värre än så! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar