ANNONS
Annons

Skärpedjupskontroll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny digital systemkamera, och det blir nästan säkert en Nikon D50. Jag har kollat lite jämförelser mellan D50 och D70, och det är en punkt jag inte riktigt förstår.
Skärpedjupskontroll. D70 har, men inte D50. Vad är det för något? Har man användning för något sådant, eller klarar man sig utan?

Vid skärpedjupskontroll trycker man på en knapp som gör att kameran bländar ner till vald/automatiskt inställd bländare. Man kan då uppskatta skärpedjupet direkt i sökaren.

är det den knappen (på D70) som sitter ganska långt ner och nära objektivet?

Bilagor

• frontview-001 copy.jpg
    frontview-001 copy.jpg
    31.5 KB · Visningar: 2,315
Japp, det är den knappen. Jag har aldrig haft användning för den, men det finns säkert många där ute som använder den flitigt... Lycka till med köpet!

Det gör du säkert inte, jag är amatörfotograf, och har aldrig använt den som jag skrev.

Det finns så mycket finesser förutom den knappen så du lär nog ha mycket att pilla med ändå :)

Håller med Gunte. Att kunna blända ner objektivet kan vara väldigt bra att ha och är en av de sista funktionerna som jag skulle vilja bli av med (tillsammans med rejäla skärpedjupsmarkeringar på objektiven).

Ja, det är nog en väldigt användbar funktion. Om man klarar av att använda den. Själv gör jag det inte. Jag tycker det bara blir mörkare i sökaren, medan skärpan ser ut ungefär som innan jag tryckte på knappen. Det beror säkert både på sökaren och på skit bakom spakarna :) Jag har en d50 och nöjer mig med att titta på skärpedjupet på kamerans display.

Lycka till med kameraköpet!

Det är ganska svårt att se skärpedjupet tydligt i sökaren. Jag blev aldrig klokare på min D70 skärpedjupskontrollen. Det är klart, den visar betydlig skillnad mellan bländare 4,5 och 8,0 t.ex. men först måste man fokusera sedan kolla skärpedjupet. Ibland har man inte tid till båda, att inte tala om eventuell zoomning.
Men, det är klart, den ger en viss vägledning i alla fall, dock inte så mycket att jag skulle sakna den. Det som jag verkligen saknar är en skärpedjupskala på gluggen.
/Fred

Håller med om att nyttan av skärpedjupskontrollen är tveksam. Om D70 hade en stor och fin sökare hade den nog varit mer värd.
Men jag är inte makrofotograf - det kanske är så att den är bra vid t.ex blomfotografering?

Jag använder den ibland, främst vid makrofotografering, men inte så jätteofta. Efter ett tag får man ju en ganska bra känsla för vad man får för skärpedjup på olika bländare ändå. Jag skulle säga att det är en typisk "bra-och-ha"-grej, men den är inte ovärdelig.

kan ni som gillar och använder funktionen berätta när ni använder den? Skulle varit roligt att få veta när man behöver den.

Ertan skrev:
kan ni som gillar och använder funktionen berätta när ni använder den? Skulle varit roligt att få veta när man behöver den.

Framförallt vid macro så kan den vara till hjälp, men tyvärr så har moderna kameror en tämligen värdelös sökare, oavsett priset på kameran (de är för små), så det är ändå inte värt sådär jättemycket.

Ett exempel, i denna bild hade jag lite för kort skärpedjup. Närmaste lingonet är oskarpt, så också bortersta biten av bladet längst bort. Med en större sökare så hade jag kanske kunnat se det med hjälp av skärpedjupskontrollen, men vid detta foto med min 300D såg jag det inte.

Vid makro och naturfoto är skärpedjupskontrollen ovärderlig. När man kommer närma kan det skilja oändligt i hur bakgrunden ser ut på olika bländare.Att kunna testa detta för att hitta rätt är nödvändigt för makro.

Mvh

Martin

Bildexempel

Detta är inga höjdarbilder men du får en uppfattning om vilken skillnad bländaren kan göra på bakgrunden genom att titta på bilderna nedan.

Tricket är att lära sig att titta i inte på motivet utan på bakgrunden för att se hur den ser ut.

Sedan kan man också titta på motivet för att se hur långt det är skarpt i bilden.

Mvh
Martin

Bilden nedan bländare 3.5

Bilagor

• dsc_4363.jpg
    dsc_4363.jpg
    32.1 KB · Visningar: 661
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar