Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpedjupsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen beräkningsformel går att koppla till den fysiska diametern på bländaren, OM det inte är så att bländaren sitter längst fram i objektivet. Det känner jag inte till någon enda konstruktion som har. Däremot finns det ett par konstruktioner där bländarmekanismen sitter "naken" längst bak, det finns inget glas bakom bländaren alltså.

Bländarens fysiska diameter är oväsentlig. Det man mäter är frontpupillens diameter. Skillnaden mellan dessa är att bländaren är fysisk, pupillen är virtuell - den är bilden av bländaren du ser genom den främre delen av optiken.

Om jag återanvänder en gammal llustration....
Bild 1 är en översiktsbild på hur uppställningen ser ut. Två parallella plastlinjaler fastsatta på en distans. Sätt dem så att de sitter "lika", dvs 0cm ska sitta lika långt ut på båda.

Bild 2: Leta upp en siktlinje där 0 - 0 - vänster pupillkant hamnar i linje. Här tittade jag tydligen längs 100mm - 100mm, men iaf.

Bild 3 : Leta upp var den andra kanten på pupillen hamnar på linjalerna, i detta fallet blir siktlinjen över 130 - 130 på linjalerna.

Måttet på pupillen blir alltså 130 minus 100 = 30mm enligt oändlighetsfokus (parallella ljusstrålar är fokus på oändlighet, därför använde jag två linjaler i illustrationen - för att en siktlinje som är 90º mot projektionsplanet)

Brännvidden på objektivet har jag för mig är 51.7mm

51.7mm / 30mm = 1.72

Objektivet är ett Contax 50mm f/1.7 - vilket ju stämmer ganska bra med vad jag lite överslagsmässigt kom fram till.
 

Bilagor

  • Aperture-1.jpg
    Aperture-1.jpg
    77.1 KB · Visningar: 206
  • Aperture-2.jpg
    Aperture-2.jpg
    54.5 KB · Visningar: 208
  • Aperture-3.jpg
    Aperture-3.jpg
    48.5 KB · Visningar: 201
Ingen beräkningsformel går att koppla till den fysiska ...
OSV ...

Tack för tydlig och pedagogisk beskrivning.

Med omvänd beräkning borde ingångspupillen i mitt exempel vara 100/2,8 = 35,7 millimeter, vilket verkar stämma när jag snabbkollar med bara en linjal.
Ska leta efter en linjal till senare och verifiera.

Petter ...
 
Skärpedjupet är det område där motivet ser skarpt ut. Däremot kommer det som finns i bakgrunden att se oskarpare ut ju längre brännvidd man använder. Och ju längre från skärpedjupsområdet bakgrunden ligger, ju större blir skillnaden i upplevd oskärpa.
Exakta skärpedjupet har man kanske inte så ofta behov av att veta, bakgrundsoskärpan är mer intressant och ofta det som många egentligen menar när de talar om skärpedjup.
Perfekt skärpa har man endast i fokus.

Olle

Ok fattar lite ;)

Dessa bilder är tagna med F:2.8 och försökt hålla mätglaset i centrum och samma storlek på sensorn.
Dvs jag har anpassat avståndet efter motivet.

1. 17mm
2. 55mm
3. 70mm
4. 200mm

/Stefan
 

Bilagor

  • 20110511-IMG_6425.jpg
    20110511-IMG_6425.jpg
    65.6 KB · Visningar: 189
  • 20110511-IMG_6426.jpg
    20110511-IMG_6426.jpg
    57.5 KB · Visningar: 190
  • 20110511-IMG_6427.jpg
    20110511-IMG_6427.jpg
    55.6 KB · Visningar: 185
  • 20110511-IMG_6429.jpg
    20110511-IMG_6429.jpg
    51.2 KB · Visningar: 192
Ser att det skrivits förut, men det kan upprepas fler gånger:

Skilj på:
  • skärpedjup
  • oskärpans utseende
  • hur mycket av bakgrunden som kommer med

Allt detta påverkar vår uppfattning av skärpa och oskärpa, och därmed det upplevda skärpedjupet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.