Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjups kontroll D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor_B

Aktiv medlem
Har nu haft min d70 i 3- 4 månader och är van vid min Analoga Olympus OM2n där jag får upp en cirkel i mitten där ja kan kontrollera skärpedjupet.

Nu är min fråga hur funkar den på D70, När jag trycker ner skärpedjups knappen under objektivet så smäller det till lite, sen lysser enbart bländar valet ?.
Eller är det bara jag som är helt korkad

Jätte glad för svar

MvH: Victor

Kolla att du har ett högt bländar tal... annars händer inte mycket. Vsd som ska hända är att kameran stänger bländaren. Så ställ in programratten på A och välj ett högt isotal. Då ska sökaren bli mörkare. och om det inte fungerar har du problem...

Victor_B skrev:
...får upp en cirkel i mitten där ja kan kontrollera skärpedjupet...

???

Jag har visserligen inte haft någon OM2n, men det här har jag svårt att begripa. Skärpedjupet på D70 kontrollerar du som på de flesta kameror: knappen stänger till bländaren enligt inställt (manuellt eller automatiskt) bländarvärde, och så får du själv bedöma skärpedjupet.

Re: Re: Skärpedjups kontroll D70

BengtJohnsson skrev:
???

Jag har visserligen inte haft någon OM2n, men det här har jag svårt att begripa. Skärpedjupet på D70 kontrollerar du som på de flesta kameror: knappen stänger till bländaren enligt inställt (manuellt eller automatiskt) bländarvärde, och så får du själv bedöma skärpedjupet.

Nej förlåt mig bengt jag hade helt fel. Det är ju skärpan man ser i den lilla cirkeln i mitten och när man har bra skärpa så ser man det i den cirkeln genom att objektet du fotar mot ligger horisontelt rakt, är det oskärpa så kommer en delen av objektet att halka ner i ena halv cirkeln. HUjja svårt att förklara hoppas du förstår vad jag menar.

Tack så mycket tänkte inte på att ställa ett högtbländar tal. Men nu har jag kollat och allt fungerar precis som det skall

MvH: Victor

Re: Re: Re: Skärpedjups kontroll D70

Victor_B skrev:
hoppas du förstår vad jag menar.

Visst. Och jag förstår att du saknar snittbilden för att fokusera. Själv tycker jag att det är så gott som omöjligt att bedöma var skärpan ligger när man ser i D70-sökaren. Än så länge har jag inte använt manuell fokusering alls.

Tack snittbild var ordet jag sökte =). Jo det ända man har att gå på är den grön lilla pricken som börjar lysa när man har skärpa på det man siktar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar