Annons

Skärpedjup och APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer H

Medlem
Jag har fn en Panasonic GH2 med 14-140 samt Panasonics macro 45 mm Leicaglugg. (motsvarar 90 mm i full frameformat) Det sistnämnda objektivet är riktigt skarpt, men har trots största bländare inte det korta skärpedjup jag önskar av ett porträttobjektiv. Och jag vet ju förstås varför. M43-sensorer är små, vilket medför ett större skärpedjup. I övrigt gillar jag mina grejor och tänker behålla dem.

Funderar på att komplettera min utrustning med en kamera som har större sensor. Om jag går på full frame så blir grejorna förstås mycket tyngre (och dyrare) , men jag får önskat skärpedjup. Däremot har jag ingen uppfattning om hur mycket kortare skärpedjup som en APS-C kamera skulle ge. Är det någon idé att satsa på APS-C ur den synpunkten?

Såg i tester att Olympus M är lika bra som vilken APS-C-kamera som helst, inte bara när det gäller upplösning utan också färgåtergivning och brus vid höga ISO, så den kameran är också aktuell, men då gör jag ju inget åt detta med att jag vill ha möjlighet till kort skärpedjup.

Har funderat på Canon 5D MKII (ev beg)
Nikon D700 (ev beg)
Nikon D800

Vad sägs?

Christer Hagström

Om det ljusstarkaste m43-objektivet du äger är f/2.8 kan jag förstå att du kan sakna ett kortare skärpedjup.

Har du tittat på Olympus 45/1.8? Det är ett mycket omtyckt objektiv och ganska billigt.

Ta en titt här och se om du fortfarande tycker skärpedjupet är för långt för dina behov (många av bilderna där är tagna vid 1.8):

http://www.mu-43.com/f80/olympus-45mm-f-1-8-image-thread-16610/

Och är det supertunnt skärpedjup ett måste så är det nog fullformat som gäller. Med APS-C vinner du 2/3 steg.

Jag har fn en Panasonic GH2 med 14-140 samt Panasonics macro 45 mm Leicaglugg. (motsvarar 90 mm i full frameformat) Det sistnämnda objektivet är riktigt skarpt, men har trots största bländare inte det korta skärpedjup jag önskar av ett porträttobjektiv. Och jag vet ju förstås varför. M43-sensorer är små, vilket medför ett större skärpedjup. /.../

Nja, det är inte sensorformatet som ger stort skärpedjup, utan det är en funktion av objektivets ingångspupill och avståndet. Med tillräckligt stor öppning på objektivet kan man få mycket kort skärpedjup på µ2/3 också.

http://uploads.ifokus.se/uploads/3ef/3ef2c4d4a084c6244cc8f81036006f57/lumix-med-planar-50.jpg

Det finns också objektiv med ännu större öppning som kan sättas på µ4/3.

Och om man inte tycker att det räcker med stor öppning, så kan man också tilta för att göra skärpedjupet lövtunt.

Det är så klart inga argument för att avstå från att skaffa en fullformatskamera, det kan nog vara ganska kul, men det är inte sensorformatet som avgör skärpedjupet, utan objektivets ingångspupill och avståndet. Oskärpan i bakgrunden påverkas mest av förhållandet i avstånd till huvudmotivet och storleken på bländaröppningen. Sensorn har egentligen inget med det att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar