Det gör inte jag heller. Men det råkar vara så att de motiv jag finner intressanta ofta har ungefär samma egenskaper, och därför har jag skaffat utrustning som funkar till sådant. Den är inte snabbjobbad för fem öre men ger istället bästa möjliga bildkvalitet i ett så litet paket som möjligt. Det ger mig bäst möjligheter att ta de bilder jag vill ta.
Hittar jag ett motiv som har ”fel” belysning eller andra omständigheter så försöker jag naturligtvis ändå, men då är det sällan en nackdel att objektiven är skarpa och bra på alla sätt och vis. Det jag brukar få brottas med är istället min egen förmåga att hinna fokusera manuellt, och det är ju inget som har med bildkvalitet att göra.
Den här bilden är ett intressant exempel på ett motiv som jag till och med blev tvingad av motivet självt att fotografera:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2285044
Här skulle man kunna påstå att bildkvaliteten är underordnad, men i mitt tycke gör den superba bildkvaliteten att den lyfter bra mycket högre än den annars gjort. Det känns rätt oväntat att en sådan bild är tagen med bra skärpa faktiskt och den är på inget sätt arrangerad.