Strikt betraktat har skärpedjupet vid en viss bländare enbart att göra med objektivets brännvidd. Det är negativets storlek i förhållande till brännvidden som sedan avgör om objektivet skall betraktas som ett vidvinkel-, normal- eller teleobjektiv. Ett objektivs egenskaper bestäms ju av objektivet och inget annat. Sedan kan man definiera hur stor oskärpecirkel, för en given brännvidd, man tycker är lämplig.
Def Oskärpecirkel
Med ett perfekt objektiv kommer en punkt i objektivets fokus dvs en punkt på det avstånd från kameran som objektivet är inställt på) att avbildas i bildplanet som en punkt.
Punkter som inte ligger i fokus kommer att avbildas som en liten "skiva" i stället, den så kallade oskärpecirkeln.
Definitionen ovan är den jag har använt mig av.
Anm. Jag har letat efter defokuseringsmängd och de träffar jag fått kommer alla från Fotosidan. Jag vet inte om det finns någon definition som gör den användbar.
Min härledning bygger på linsformeln 1/a + 1/b =1/f
a är avståndet från föremålet till den optiska mittpunkten för linsen och b avståndet från den optiska mittpunkten för linsen till bilden och f brännvidden.
Om man differentierar uttrycket och använder likformighet så kommer man efter några steg fram till formeln:
O1/O2 = (f1/f2)^2 , samma bländare
f1 och f2 är respektive brännvidder och[ O1 och O2 motsvarande oskärpecirklars diametrar.
Formeln fungerar bra om avståndet är större än 10 brännvidder men är användbar från 5 brännvidders avstånd från föremålet. Detta är inte förvånande då linsformeln ej är linjär. Att det är ett icke linjärt förhållande förvånar inte. Att det blev kvadratiskt förhållande är intressant.
Om man i programmet DOFMaster jämför ett objektiv på 100mm och definierar oskärpecikeln till 0.12mm och om man för 50mm använder 0,03mm så får man samma skäpedjup vid samma bländare. Pröva!
Samma resultat som formeln förutsäger.
Oskärpecirkelns diameter för småbildaren definieras till 0,03mm med den för Pentaxen 67 formatet definieras till 0,06mm. Detta är rimligt, av likformighet, då negativformatet för Pentax 67 är dubbelt så stor.
För att komma ned till en oskärpecirkel på 0,06 bländar man ned två steg, eller vilket är samma sak ökar bländartalet till det dubbla.
Pröva i DOFMaster med 0,03mm 50mm respektive 0,06mm 100 den senare nedbländad 2 steg ( dubbla bländartalet). Skärpedjupet är densamma.
Samma skärpedjup, samma resultat som formeln förutsäger.
Jag skrev tidigare inlägg:
”Tumregel.
Vill man ha samma skärpa med 100mm objektivet på mellanformatkameran som på en småbildare med 50 mm så blända ned två steg på 100 mm objektivet.
Detta gäller när förhållandet är två mellan brännvidderna och formatet skiljer sig med en faktor två i sida och är likformiga.
För andra förhållanden behövs separata uträkningar.”
Anm. För att hindra missförstånd kanske skärpedjup vore bättre att använda än skärpa. För övrigt ser jag att tumregeln används av andra i tråden. Jag har härlett sambandet.
Jag tror att Suedell missade tumregeln.
Han skrev nämligen förjande:
”Men om du vill får du gärna VISA att en Pentax 6x7 som fotar samma mål från samma avstånd som en 135-format (36x24mm) med halva brännvidden och halva bländartalet INTE får ganska ganska exakt samma skärpedjup (varierande mest beroende på objektivets SA-linje, som styr karaktären på oskärpebildningen)”
Min tumregel säger ju att skärpedjupet blir detsamma om man bländar ned två steg!
I praktisk fotografering bländar jag ned.
Suedell skrev
” Men helt ärligt - du tar ett (egentligen två) riktigt allvarligt felaktiga teorem (defokuseringsmängd = oskärpans CoC) och bygger sedan ett hittepåscenario ovanpå detta teorem för att få ihop siffrorna. Det andra är att man bör variera CoC med brännvidd, inte med förstoringsgrad - också helt vilse.”
Jag måste erkänna att jag inte begriper ovanstående.
Jag har använt mig av oskärpecirkeln ( def ovan).
Defokuseringsmäng. Det låter knepigt och oprecist.
På vilket sätt är teoremet felaktigt. Den ger samma resultat som programmet DOFMaster .
Tala om var härledningen är fel. Utgå från oskärpecirkelns definition och linsformeln.
Suedell skrev
”I övrigt förstår jag inte ens vad du är ute efter att likställa. Enligt din uppställning blir "skärpedjupet" lika om man tar ETT kameraformat och fotograferar samma mål från samma avstånd - med två olika brännvidder med samma bländare. Eftersom du varierar CoC med brännvidd.”
Det var en del i utredningen att visa om man låter oskärpecirkeln för 100 mm vara 4 ggr större än för 50 mm objektivet så ger det samma skärpedjup utgående från definitionen av respektive objektivs oskärpecirkel. Kontroll med DOFMaster ger samma resultat. Det var en del av diskussionen. Jag beklagar om det inte framgick klart eller om det förvirrade det hela.
Min utredning begränsar sig till småbildsformatet och formatet för Pentax67. I resonemanget bortses från linsfel och att ljusets vågrörelsenatur begränsar upplösning. Diffraktionen antas vara försumbar och filmen/sensorn av god kvalitet.
Jag har använt mig av definitionen av oskärpecirkel ovan. Min formel och mina resultat verifieras av programmet DOFMaster, liksom av Excel.
Till slut. Vill jag kontrollera skärpedjupet så bländar jag ned och tittar i sökaren.